logotype

29.06.2020 - 30.06.2020

29.06.2020r.

TEMAT DNIA: "Muszka w bursztynie"

Cele dydaktyczne:

– doskonalenie zdolności skupiania uwagi na utworze literackim

– kształtowanie percepcji wzrokowej

– doskonalenie poprawności wymowy

– zapoznanie z rodzajem niebezpieczeństw nad wodą

– doskonalenie umiejętności reakcji na sygnał słowny

 

     1) Wysłuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej pt. "Muszka w bursztynie"

 

– Nigdzie nie ma takich ładnych kamyków jak nad morzem – powiedziała Hania, rozkładając na kocu swoje skarby. Były tam białe, różowe, żółte, szare, czerwone i czarne, i łaciate, a wszystkie okrągłe, równiutko obtoczone. Bo fale morskie przerzucają kamyki z miejsca na miejsce, ocierają jedne o drugie, aż zrobią się gładkie, bez ostrych krawędzi.
– A ja mam inny, nie taki jak twoje, i leciutki — odezwał się Leszek, patrząc na rozłożone kamyki.
– Pokaż, jaki? – spytała Hania.
Leszek otworzył zaciśniętą piąstkę. Jego kamyk był kanciasty, chropowaty, z jednej strony jakby odłamany. I właśnie w tym miejscu był najładniejszy, bo i kolor miał ciemnopomarańczowy, i połysk, i taki był jakiś przezroczysty. Hania przyjrzała mu się uważnie.
– Zobacz! Tam coś jest w środku! – zawołała. – Chyba jakaś malutka muszka... Chodź, pokażemy mamusi!
– To bursztyn, i jaki ładny — powiedziała mama. – Zaraz się przekonamy, czy się nie mylę.
Urwała kilka strzępków papieru i dotknęła ich potartym mocno o wełniany kostium bursztynem. Papierki przyczepiły się do bursztynu.
– Ja też tak zrobię...
Leszek potarł jeden z kamyków i przyłożył do papieru.
– Nie łapie... – zmartwił się.
– Bo kamień nie przyciąga papierków, tylko bursztyn – tłumaczyła matka.
– A bursztyn to nie kamień?
– Nie. Bursztyn to żywica, stwardniała żywica.
Dzieci zdziwiły się.
– Żywica? Taka jak na sośnie i na świerku?
– A skąd ona się wzięła w morzu?
– I skąd w tym bursztynie znalazła się muszka?
– Muszka? – zainteresowała się mama. – Ależ tak, widzę ją...
Jaka szkoda, że ta muszka nie może nam opowiedzieć, co się tu działo przed wielu tysiącami lat...
– A skąd ona mogłaby to wiedzieć? – zdziwiła się Hania.
– Bo ona żyła przed tysiącami lat, kiedy nie było jeszcze ludzi na ziemi i kiedy nie było tu jeszcze morza...
– A co było? – zapytał Leszek.
– Były wielkie lasy, w których rosły przeróżne drzewa. Rosły też i sosny, dużo sosen... Między drzewami uwijały się większe i mniejsze owady, a wśród nich i nasza mała muszka...
– Ta sama. Dostrzegła błyszczącą kroplę na sosnowej korze i pomknęła ku niej.
Może toZanurzyła trąbkę w złotej błyszczącej kropli. Musnęła ją przednimi łapkami... Co to? Coś trzyma i nie chce puścić. Zatrzepotała skrzydełkami... Teraz już i skrzydełka przylgnęły do niebezpiecznej kropli. Jeszcze trochę, a muszka utonie w lepkiej, złotej żywicy, która wypłynęła ze zranionej sosnowej gałęzi. Ostrzeżone przygodą swej towarzyszki, inne muszki odleciały. Została tylko ta jedna, ale została na zawsze...
– A co się potem stało?
– Potem?... Cóż, potem może ta kropla żywicy z muszką zatopioną w środku spadła na ziemię.
Może całą sosnę obaliła wichura. Nie wiemy. Wiemy tylko, że później, po wielu latach, dawny las zalało morze, że z tych dawnych sosen zostały tylko bryłki stwardniałej na kamień żywicy, a w jednej z tych bryłek nasza mała muszka. Jej towarzyszki zginęły bez śladu. Ona przetrwała tysiące lat.
– Czy ta żywica to bursztyn? – spytał Leszek.
– Tak. Po każdej burzy morze wyrzuca na brzeg duże i małe kawałki bursztynu. Jedne są jasne, żółtawe, inne koloru miodu albo jeszcze ciemniejsze. I często możemy w nich zobaczyć zatopione muszki, pajączki albo kawałki mchu czy gałązki sprzed wielu tysięcy lat. odrobina porannej rosy? Może słodki sok, który tak chętnie spijała z innych roślin?

 

     2) Rozmowa na temat treści opowiadania

Przykładowe pytania:
W jakim miejscu dzieci znalazły bursztyn?
Czym różni się bursztyn od zwykłego kamienia?
Co było w bursztynie?
W jaki sposób powstają bursztyny?
Co jeszcze można znaleźć na plaży?

 

     3) Odgłosy morza (https://www.youtube.com/watch?v=ORhFh1rCqRI)

Rodzic włącza nagranie odgłosów morza. Dziecko zgaduje, co to za odgłosy. Po odsłuchaniu nagrania naśladuje szum i ruch morskiej fali (np. szszsz, plum). Kiedy wstaje, naśladuje odgłosy morza głośniej, a kiedy siadaja – ciszej.

 

     4) Zabawa ruchowa "Nadmorskie zabawy"

Dziecko swobodnie porusza się po pokoju przy dźwiękach ulubionej piosenki. Na hasło Rodzica wykonuje odpowiednie czynności: Kąpiemy się! – Dziecko porusza rękami do przodu i do tyłu; Zbieramy muszelki! – Dziecko chodzi i schyla się, sięgając do podłogi raz prawą, raz lewą ręką; Budujemy zamek z piasku! – Dziecko siada na dywanie i naśladuje budowanie zamku.

 

     5) "Puzzle znad Morza" (Załącznik nr 1 - email)

 

     6) "Okazy darów morza"

Rodzic pokazuje ilustracje (Załącznik nr 2 - email)  lub prawdziwe okazy darów morza: muszelek, rozgwiazd, bursztynów. Dziecko ogląda je, opisuje ich wygląd.

 

     7) Praca plastyczna - lepienie z masy solnej

Rodzic proponuje wykonanie rozgwiazdy i muszelki z masy solnej (przygotowanie masy: https://polki.pl/rodzina/dziecko,jak-zrobic-mase-solna-przepis,10043805,artykul.html).
Wyjaśnia poszczególne etapy pracy:
1) ulepienie rozgwiazdy i muszelki z masy solnej,
2) pomalowanie ich farbami,
3) odłożenie do wysuszenia,
4) posprzątanie po pracy.

 

 

 

30.06.2020r.

TEMAT DNIA: "Wakacyjne rady"

Cele dydaktyczne:

– powtórzenie zasad bezpiecznego zachowania w różnych regionach Polski: nad wodą, w lesie, w górach oraz w niebezpiecznych sytuacjach

– doskonalenie umiejętności tworzenia rymów

– kształtowanie percepcji dotykowej

– ćwiczenie poprawnej wymowy i umiejętności wypowiadania się

 

     1) Recytacja wiersza połączona z oglądaniem obrazków (Załącznik nr 3 - email)

Głowa nie jest od parady

I służyć Ci musi dalej

Dbaj więc o nią i osłaniaj,

Kiedy słońce pali.

 

Płynie w rzece woda,

Chłodna, bystra, czysta.

Tylko przy dorosłych

Z kąpieli korzystaj

 

Jagody nieznane,

Gdy zobaczysz w borze,

Nie zrywaj! Nie zjadaj,

Bo zatruć się możesz.

 

Biegać boso – przyjemnie,

Ale ważna rada:

Idąc na wycieczkę

Dobre buty wkładaj.
W. Badalska

 

      2) Omówienie treści wiersza

Przykładowe pytania:
Jak należy się ubierać, gdy jest bardzo gorąco?
Kiedy możemy wchodzić do jeziora, rzeki lub morza?
Jakie owoce rosnące w lesie możemy zjeść?
O czym należy pamiętać podczas zbierania grzybów?

 

     3) Zabawa dydaktyczna

Rodzic na dywanie rozkłada prawdzie przedmioty lub ilustracje (Załącznik nr 4 - email) piłki, pluszowego psa i jeżyka, foremki do piasku, ciupag. Dziecko zastanawia się, z czym mu się kojarzą te przedmioty, z jakimi miejscami lub zabawami. Na podstawie zgromadzonych przedmiotów Rodzic wspólnie z Dzieckiem ustala, w jakich sytuacjach podczas wakacji należy zachować szczególną ostrożność:

– piłka – można się nią bawić w wyznaczonym miejscu, nie należy się bawić blisko jezdni, ponieważ jeżdżą tam samochody i można ulec wypadkowi;

– pluszowy pies – należy uważać na obce zwierzęta, szczególnie psy, które mogą być do nas wrogo nastawione i mogą ugryźć (N. przypomina o bezpiecznej postawie podczas ataku psa);

– pluszowy jeż – kojarzy się z lasem; w lesie dzieci mogą zjadać tylko te owoce, które pokażą rodzicom, jeśli tego nie zrobią, mogą bardzo chorować i trafić do szpitala;

– foremka – kojarzy się z zabawami w piaskownicy lub nad wodą; nad wodą dzieci mogą przebywać tylko z dorosłymi i zawsze muszą ich pytać, czy mogą wejść do wody;

– ciupaga – kojarzy się z górami; w górach należy zawsze przebywać pod opieką dorosłych i chodzić tylko wyznaczonymi szlakami turystycznymi, w przeciwnym razie można się zgubić lub znaleźć nad przepaścią.

 

     4) Ustalenie zasad bezpieczeństwa podczas wakacji - plakat

Rodzic wspólnie z Dzieckiem wykonują plakat "Bezpieczne wakacje"

– Bawimy się tylko w wyznaczonych miejscach z dala od ulic. (piłka lub piłka z przekreśloną obok ulicą)

– Podczas ataku psa przyjmujemy bezpieczną pozycję. (klęczący chłopiec z głową blisko podłoża i rękoma splecionymi za głową lub ilustracja psa)

– W lesie zjadamy tylko te owoce, które obejrzą rodzice. (krzak jagód)

– Wchodzimy do wody z rodzicami. (morze)

– W górach chodzimy wyznaczonymi szlakami turystycznymi. (góry)

 

     5) Zabawa ruchowa "Dokąd jedziemy"

Dziecko swobodnie biega po sali. Na hasło Rodzica -  góry naśladuje wspinanie, wysoko podnosząc kolana; na hasło morze naśladuje pływanie, wykonując naprzemienne ruchy rąk do przodu lub do tyłu; na hasło las powoli spaceruje. Rodzic powtarza zabawę 3–4 razy.

 

     6) Wakacyjne rymy

Dziecko siedzi i wyszukuje rymy do słów podawanych przez Rodzica , np.: muszelka – kropelka; rybak – pływak; wiaderko – pudełko; wakacje – akacje; lody – schody.

 

     7) Zagadki dotykowe

Dziecko siedzi, trzymając ręce za plecami. Rodzic wkłada mu do rąk przedmioty, których nazwę musi odgadnąć, np. czepek, motylki do pływania, klapki, latarkę.

22.06 - 26.06.2020

TEMAT TYGODNIA: "POŻEGNANIE PRZEDSZKOLA"

 

22.06.2020r.

TEMAT DNIA: "Lato czeka"

Cele dydaktyczne:

- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem

- stwarzanie sytuacji sprzyjających swobodnemu wypowiadaniu się

- rozwijanie zainteresowania pisaniem

- budzenie nastroju radosnego ożywienia

- dostrzeganie regularności w przyrodzie dotyczących pór roku

 

     1) Recytacja wiersza pt. "Gdzie nie spojrzę - wszędzie lato"

 

 

     2) Rozmowa inspirowana wierszem

Przykładowe pytania:

− Po czym możemy poznać, że jest lato?

− Z jakimi kolorami (zapachami, dźwiękami, smakami) kojarzy Ci się ta pora roku?

− Wyjrzyj przez okno. Jakie oznaki lata widzisz?

 

     3) Zabawa "Jak mogę spędzić wakacje?"

Rodzic zadaje Dziecku pytanie: "W jaki sposób można spędzać wakacje?". Rozpoczyna się rozmowa. Na przygotowanym arkuszu szarego (lub zwykłego papieru) Rodzic zapisuje odpowiedzi Dziecka. Drugą opcją wykonania zadania jest wspólna praca Rodzica z Dzieckiem - Dziecko rysuje proponowane aktywności, ewentualnie Rodzic zapisuje te odpowiedzi, których nie można narysować.

 

     4) Zabawa "Burza na morzu"

Dziecko wraz z Rodzicem (jeśli to możliwe - także z innymi Domownikami) łapią rękami  dużą folię (np. malarską). Powoli nią falują, naśladując spokojne morze. Na hasło burza gwałtownie przyspieszają ruch, aby powstały mocne fale, starając się nie wypuścić chusty z rąk. Zabawę powtarzamy kilka razy. Dla utrudnienia można na folię wrzucić kilka malutkich piłeczek lub jedną większą materiałową.

 

     5) Wykonanie Karty Pracy

Wykonanie ćwiczenia z Kart Pracy 3 - Karta 79 (Karty Pracy 3, nr 79 lub Załącznik nr 1 - email)

 

     6) Nauka piosenki (https://www.youtube.com/watch?v=bugTfbGPzJ4)

Piosenka
pt. „Podróże małe i duże”
Piosenki dla Dzieci – Piesio TV

 

Chociaż mam niewiele lat to wszystko ciekawi mnie

pragnę zwiedzić cały świat, podróżować, uczyć się

chcę zobaczyć inne kraje by znać je nie tylko z map

Ja z uśmiechem chcę przemierzać świat

 

Gdy w Londynie się pojawię to przywita mnie Big Ben

i piętrowym autobusem będę jeździć cały dzień

A o piątej, gdy herbatkę pije sama królowa

w rejs zabierze mnie Tamiza.

 

Ref. Chociaż mam niewiele lat...

 

Kto się zbliża do Paryża ten widzi wieżę Eiffla

a ze ściany w Luwrze oczko puści mu Mona Lisa

We Francji nawet szkraby jedzą ślimaki i żaby

Dzwonem dzwoni dzwonnik z Notre Dame

 

 

 

23.06.2020r.

TEMAT DNIA: "Wulkan"

Cele dydaktyczne:

- budzenie zainteresowania światem przyrody

- stwarzanie sytuacji umożliwiających samodzielne badanie, kształtowanie postawy twórczego badacza

- przestrzeganie ustalonych zasad zachowania podczas zajęć

- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego

 

     1) Rozmowa na temat wakacyjnych podróży

Rozmowa z Dzieckiem na temat wakacyjnych podróży. Dzielenie się doświadczeniami. Próby wyjaśnienia pojęcia wulkan.

 

      2) Zabawa badawcza "WULKAN"

 

 

 

Do wykonania doświadczenia potrzebne będą:

- soda oczyszczona

- ocet

- barwnik

- płyn do naczyń

- woda

- naczynie

- pojemnik

Wykonanie: https://www.youtube.com/watch?v=w8sa9UvLKZE

 

 

24.06.2020r.

TEMAT DNIA: "Wakacyjne podróże"

Cele dydaktyczne:

- nauka piosenki Zabawa w pociąg

- reagowanie na sygnał dźwiękowy

- kształcenie koordynacji słuchowo-ruchowej

- kształcenie słuchu

- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych

 

     1) Zabawa "Wakacyjny pociąg"

Rodzic zaprasza Dziecko do wesołej wakacyjnej zabawy. Mówi: Na wakacje pojedziemy pociągiem. Proszę, wsiadaj do pociągu. Ustaw się za mną. Dziecko ustawia się za Rodzicem, który prowadzi pociąg, śpiewając piosenkę "Zabawa w pociąg" i porusza rękami, imitując kręcące się koła lokomotywy. Na słowa hop – podskakuje do góry, na słowa tup, tup – tupie, na słowa klap, klap, klap – klaszcze w dłonie. Dziecko naśladuje Rodzica i próbuje śpiewać piosenkę razem z nim. Po każdej zwrotce zatrzymują się na kolejnych stacjach.

 

 

 

     2) Zabawa ruchowa "Stacja - łąka"

Dziecko wraz z Rodzicem wysiadają z pociągu na łące. Dziecko zamienia się w żabk skaczącą w rytm wesołej muzyki. Przerwa w nagraniu oznacza, że zbliża się bocian, czyli Rodzic, który mówi: Kle kle kle, kle kle kle, wszystkie żabki łapać chcę. Dziecko-żabka szybko wskakuje do wyznaczonego stawu (może to być materac, koc itp.).

 

     4) Zabawa "Stacja - morze"

Do zabawy zapraszamy domowników. Potrzebna jest folia malarska. Rodzic mówi: Wieje lekki wiaterek poruszający morskimi falami (wspólnie trzymają folię i delikatnie nią poruszają). Nagle zrywa się mocny wiatr, fale robią się coraz potężniejsze i zaczyna się burza na morzu (coraz intensywniejsze falowanie folią). Następnie wiatr się uspokaja i uczestnicy po kilkoro kolejno wchodzą na chustę (będą pływać), podczas gdy pozostali poruszają chustą. Na zakończenie uczestnicy kładą się na chuście, a Rodzic włącza odgłosy morza (https://www.youtube.com/watch?v=cnvHLmQXkmo).

 

     5) Zabawa "Stacja - góry"

Rodzic gra na tamburynie, a Dziecko wspina się na szczyt góry (tempo do chodzenia) i zbiega z górki (tempo do biegania).

 

     6) Powrót z wakacji

Utrwalenie piosenki pt. "Jedzie pociąg"

 

 

25.06.2020r.

TEMAT DNIA: "Tratwa"

Cele dydaktyczne:

- zachęcanie do swobodnego wypowiadania się poprzez różne techniki plastyczne

- rozwijanie umiejętności odtwarzania różnych form i kształtów

- rozwijanie kreatywności

- doskonalenie sprawności rąk

 

     1) Rozmowa wprowadzająca w temat zajęć

Rozmowa wprowadzająca na temat zasad bezpiecznego korzystania z akwenów wodnych: rzeki, stawu, jeziora, morza. Dzielenie się doświadczeniami. Przypomnienie numeru alarmowego 112..

 

     2) "Tratwa"

 Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:

 - sklejenie korków za pomocą kleju

 - narysowanie białą kredką na czarnym papierze (na żaglu) swojego herbu (znaku) według własnego projektu i zgodnie z możliwością Dziecka

- wykonanie przy użyciu patyczka do szaszłyków dwóch symetrycznych dziurek w czarnym papierze (w żaglu) jednej u góry i jednej u dołu i pozostawienie patyczka w żaglu (maszt)

- wetknięcie masztu z żaglem zaostrzonym końcem w środek pokładu (środkowy z pięciu korków)