29.06.2020 - 30.06.2020
29.06.2020r.
TEMAT DNIA: "Muszka w bursztynie"
Cele dydaktyczne:
? doskonalenie zdolności skupiania uwagi na utworze literackim
? kształtowanie percepcji wzrokowej
? doskonalenie poprawności wymowy
? zapoznanie z rodzajem niebezpieczeństw nad wodą
? doskonalenie umiejętności reakcji na sygnał słowny
1) Wysłuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej pt. "Muszka w bursztynie"
? Nigdzie nie ma takich ładnych kamyków jak nad morzem ? powiedziała Hania, rozkładając na kocu swoje skarby. Były tam białe, różowe, żółte, szare, czerwone i czarne, i łaciate, a wszystkie okrągłe, równiutko obtoczone. Bo fale morskie przerzucają kamyki z miejsca na miejsce, ocierają jedne o drugie, aż zrobią się gładkie, bez ostrych krawędzi.
? A ja mam inny, nie taki jak twoje, i leciutki ? odezwał się Leszek, patrząc na rozłożone kamyki.
? Pokaż, jaki? ? spytała Hania.
Leszek otworzył zaciśniętą piąstkę. Jego kamyk był kanciasty, chropowaty, z jednej strony jakby odłamany. I właśnie w tym miejscu był najładniejszy, bo i kolor miał ciemnopomarańczowy, i połysk, i taki był jakiś przezroczysty. Hania przyjrzała mu się uważnie.
? Zobacz! Tam coś jest w środku! ? zawołała. ? Chyba jakaś malutka muszka... Chodź, pokażemy mamusi!
? To bursztyn, i jaki ładny ? powiedziała mama. ? Zaraz się przekonamy, czy się nie mylę.
Urwała kilka strzępków papieru i dotknęła ich potartym mocno o wełniany kostium bursztynem. Papierki przyczepiły się do bursztynu.
? Ja też tak zrobię...
Leszek potarł jeden z kamyków i przyłożył do papieru.
? Nie łapie... ? zmartwił się.
? Bo kamień nie przyciąga papierków, tylko bursztyn ? tłumaczyła matka.
? A bursztyn to nie kamień?
? Nie. Bursztyn to żywica, stwardniała żywica.
Dzieci zdziwiły się.
? Żywica? Taka jak na sośnie i na świerku?
? A skąd ona się wzięła w morzu?
? I skąd w tym bursztynie znalazła się muszka?
? Muszka? ? zainteresowała się mama. ? Ależ tak, widzę ją...
Jaka szkoda, że ta muszka nie może nam opowiedzieć, co się tu działo przed wielu tysiącami lat...
? A skąd ona mogłaby to wiedzieć? ? zdziwiła się Hania.
? Bo ona żyła przed tysiącami lat, kiedy nie było jeszcze ludzi na ziemi i kiedy nie było tu jeszcze morza...
? A co było? ? zapytał Leszek.
? Były wielkie lasy, w których rosły przeróżne drzewa. Rosły też i sosny, dużo sosen... Między drzewami uwijały się większe i mniejsze owady, a wśród nich i nasza mała muszka...
? Ta sama. Dostrzegła błyszczącą kroplę na sosnowej korze i pomknęła ku niej.
Może toZanurzyła trąbkę w złotej błyszczącej kropli. Musnęła ją przednimi łapkami... Co to? Coś trzyma i nie chce puścić. Zatrzepotała skrzydełkami... Teraz już i skrzydełka przylgnęły do niebezpiecznej kropli. Jeszcze trochę, a muszka utonie w lepkiej, złotej żywicy, która wypłynęła ze zranionej sosnowej gałęzi. Ostrzeżone przygodą swej towarzyszki, inne muszki odleciały. Została tylko ta jedna, ale została na zawsze...
? A co się potem stało?
? Potem?... Cóż, potem może ta kropla żywicy z muszką zatopioną w środku spadła na ziemię.
Może całą sosnę obaliła wichura. Nie wiemy. Wiemy tylko, że później, po wielu latach, dawny las zalało morze, że z tych dawnych sosen zostały tylko bryłki stwardniałej na kamień żywicy, a w jednej z tych bryłek nasza mała muszka. Jej towarzyszki zginęły bez śladu. Ona przetrwała tysiące lat.
? Czy ta żywica to bursztyn? ? spytał Leszek.
? Tak. Po każdej burzy morze wyrzuca na brzeg duże i małe kawałki bursztynu. Jedne są jasne, żółtawe, inne koloru miodu albo jeszcze ciemniejsze. I często możemy w nich zobaczyć zatopione muszki, pajączki albo kawałki mchu czy gałązki sprzed wielu tysięcy lat. odrobina porannej rosy? Może słodki sok, który tak chętnie spijała z innych roślin?
2) Rozmowa na temat treści opowiadania
Przykładowe pytania:
W jakim miejscu dzieci znalazły bursztyn?
Czym różni się bursztyn od zwykłego kamienia?
Co było w bursztynie?
W jaki sposób powstają bursztyny?
Co jeszcze można znaleźć na plaży?
3) Odgłosy morza (https://www.youtube.com/watch?v=ORhFh1rCqRI)
Rodzic włącza nagranie odgłosów morza. Dziecko zgaduje, co to za odgłosy. Po odsłuchaniu nagrania naśladuje szum i ruch morskiej fali (np. szszsz, plum). Kiedy wstaje, naśladuje odgłosy morza głośniej, a kiedy siadaja ? ciszej.
4) Zabawa ruchowa "Nadmorskie zabawy"
Dziecko swobodnie porusza się po pokoju przy dźwiękach ulubionej piosenki. Na hasło Rodzica wykonuje odpowiednie czynności: Kąpiemy się! ? Dziecko porusza rękami do przodu i do tyłu; Zbieramy muszelki! ? Dziecko chodzi i schyla się, sięgając do podłogi raz prawą, raz lewą ręką; Budujemy zamek z piasku! ? Dziecko siada na dywanie i naśladuje budowanie zamku.
5) "Puzzle znad Morza" (Załącznik nr 1 - email)
6) "Okazy darów morza"
Rodzic pokazuje ilustracje (Załącznik nr 2 - email) lub prawdziwe okazy darów morza: muszelek, rozgwiazd, bursztynów. Dziecko ogląda je, opisuje ich wygląd.
7) Praca plastyczna - lepienie z masy solnej
Rodzic proponuje wykonanie rozgwiazdy i muszelki z masy solnej (przygotowanie masy: https://polki.pl/rodzina/dziecko,jak-zrobic-mase-solna-przepis,10043805,artykul.html).
Wyjaśnia poszczególne etapy pracy:
1) ulepienie rozgwiazdy i muszelki z masy solnej,
2) pomalowanie ich farbami,
3) odłożenie do wysuszenia,
4) posprzątanie po pracy.
30.06.2020r.
TEMAT DNIA: "Wakacyjne rady"
Cele dydaktyczne:
? powtórzenie zasad bezpiecznego zachowania w różnych regionach Polski: nad wodą, w lesie, w górach oraz w niebezpiecznych sytuacjach
? doskonalenie umiejętności tworzenia rymów
? kształtowanie percepcji dotykowej
? ćwiczenie poprawnej wymowy i umiejętności wypowiadania się
1) Recytacja wiersza połączona z oglądaniem obrazków (Załącznik nr 3 - email)
Głowa nie jest od parady
I służyć Ci musi dalej
Dbaj więc o nią i osłaniaj,
Kiedy słońce pali.
Płynie w rzece woda,
Chłodna, bystra, czysta.
Tylko przy dorosłych
Z kąpieli korzystaj
Jagody nieznane,
Gdy zobaczysz w borze,
Nie zrywaj! Nie zjadaj,
Bo zatruć się możesz.
Biegać boso ? przyjemnie,
Ale ważna rada:
Idąc na wycieczkę
Dobre buty wkładaj.
W. Badalska
2) Omówienie treści wiersza
Przykładowe pytania:
Jak należy się ubierać, gdy jest bardzo gorąco?
Kiedy możemy wchodzić do jeziora, rzeki lub morza?
Jakie owoce rosnące w lesie możemy zjeść?
O czym należy pamiętać podczas zbierania grzybów?
3) Zabawa dydaktyczna
Rodzic na dywanie rozkłada prawdzie przedmioty lub ilustracje (Załącznik nr 4 - email) piłki, pluszowego psa i jeżyka, foremki do piasku, ciupag. Dziecko zastanawia się, z czym mu się kojarzą te przedmioty, z jakimi miejscami lub zabawami. Na podstawie zgromadzonych przedmiotów Rodzic wspólnie z Dzieckiem ustala, w jakich sytuacjach podczas wakacji należy zachować szczególną ostrożność:
? piłka ? można się nią bawić w wyznaczonym miejscu, nie należy się bawić blisko jezdni, ponieważ jeżdżą tam samochody i można ulec wypadkowi;
? pluszowy pies ? należy uważać na obce zwierzęta, szczególnie psy, które mogą być do nas wrogo nastawione i mogą ugryźć (N. przypomina o bezpiecznej postawie podczas ataku psa);
? pluszowy jeż ? kojarzy się z lasem; w lesie dzieci mogą zjadać tylko te owoce, które pokażą rodzicom, jeśli tego nie zrobią, mogą bardzo chorować i trafić do szpitala;
? foremka ? kojarzy się z zabawami w piaskownicy lub nad wodą; nad wodą dzieci mogą przebywać tylko z dorosłymi i zawsze muszą ich pytać, czy mogą wejść do wody;
? ciupaga ? kojarzy się z górami; w górach należy zawsze przebywać pod opieką dorosłych i chodzić tylko wyznaczonymi szlakami turystycznymi, w przeciwnym razie można się zgubić lub znaleźć nad przepaścią.
4) Ustalenie zasad bezpieczeństwa podczas wakacji - plakat
Rodzic wspólnie z Dzieckiem wykonują plakat "Bezpieczne wakacje"
? Bawimy się tylko w wyznaczonych miejscach z dala od ulic. (piłka lub piłka z przekreśloną obok ulicą)
? Podczas ataku psa przyjmujemy bezpieczną pozycję. (klęczący chłopiec z głową blisko podłoża i rękoma splecionymi za głową lub ilustracja psa)
? W lesie zjadamy tylko te owoce, które obejrzą rodzice. (krzak jagód)
? Wchodzimy do wody z rodzicami. (morze)
? W górach chodzimy wyznaczonymi szlakami turystycznymi. (góry)
5) Zabawa ruchowa "Dokąd jedziemy"
Dziecko swobodnie biega po sali. Na hasło Rodzica - góry naśladuje wspinanie, wysoko podnosząc kolana; na hasło morze naśladuje pływanie, wykonując naprzemienne ruchy rąk do przodu lub do tyłu; na hasło las powoli spaceruje. Rodzic powtarza zabawę 3?4 razy.
6) Wakacyjne rymy
Dziecko siedzi i wyszukuje rymy do słów podawanych przez Rodzica , np.: muszelka ? kropelka; rybak ? pływak; wiaderko ? pudełko; wakacje ? akacje; lody ? schody.
7) Zagadki dotykowe
Dziecko siedzi, trzymając ręce za plecami. Rodzic wkłada mu do rąk przedmioty, których nazwę musi odgadnąć, np. czepek, motylki do pływania, klapki, latarkę.
22.06 - 26.06.2020
TEMAT TYGODNIA: "POŻEGNANIE PRZEDSZKOLA"
22.06.2020r.
TEMAT DNIA: "Lato czeka"
Cele dydaktyczne:
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem
- stwarzanie sytuacji sprzyjających swobodnemu wypowiadaniu się
- rozwijanie zainteresowania pisaniem
- budzenie nastroju radosnego ożywienia
- dostrzeganie regularności w przyrodzie dotyczących pór roku
1) Recytacja wiersza pt. "Gdzie nie spojrzę - wszędzie lato"
2) Rozmowa inspirowana wierszem
Przykładowe pytania:
? Po czym możemy poznać, że jest lato?
? Z jakimi kolorami (zapachami, dźwiękami, smakami) kojarzy Ci się ta pora roku?
? Wyjrzyj przez okno. Jakie oznaki lata widzisz?
3) Zabawa "Jak mogę spędzić wakacje?"
Rodzic zadaje Dziecku pytanie: "W jaki sposób można spędzać wakacje?". Rozpoczyna się rozmowa. Na przygotowanym arkuszu szarego (lub zwykłego papieru) Rodzic zapisuje odpowiedzi Dziecka. Drugą opcją wykonania zadania jest wspólna praca Rodzica z Dzieckiem - Dziecko rysuje proponowane aktywności, ewentualnie Rodzic zapisuje te odpowiedzi, których nie można narysować.
4) Zabawa "Burza na morzu"
Dziecko wraz z Rodzicem (jeśli to możliwe - także z innymi Domownikami) łapią rękami dużą folię (np. malarską). Powoli nią falują, naśladując spokojne morze. Na hasło burza gwałtownie przyspieszają ruch, aby powstały mocne fale, starając się nie wypuścić chusty z rąk. Zabawę powtarzamy kilka razy. Dla utrudnienia można na folię wrzucić kilka malutkich piłeczek lub jedną większą materiałową.
5) Wykonanie Karty Pracy
Wykonanie ćwiczenia z Kart Pracy 3 - Karta 79 (Karty Pracy 3, nr 79 lub Załącznik nr 1 - email)
6) Nauka piosenki (https://www.youtube.com/watch?v=bugTfbGPzJ4)
Piosenka
pt. ?Podróże małe i duże?
Piosenki dla Dzieci ? Piesio TV
Chociaż mam niewiele lat to wszystko ciekawi mnie
pragnę zwiedzić cały świat, podróżować, uczyć się
chcę zobaczyć inne kraje by znać je nie tylko z map
Ja z uśmiechem chcę przemierzać świat
Gdy w Londynie się pojawię to przywita mnie Big Ben
i piętrowym autobusem będę jeździć cały dzień
A o piątej, gdy herbatkę pije sama królowa
w rejs zabierze mnie Tamiza.
Ref. Chociaż mam niewiele lat...
Kto się zbliża do Paryża ten widzi wieżę Eiffla
a ze ściany w Luwrze oczko puści mu Mona Lisa
We Francji nawet szkraby jedzą ślimaki i żaby
Dzwonem dzwoni dzwonnik z Notre Dame
23.06.2020r.
TEMAT DNIA: "Wulkan"
Cele dydaktyczne:
- budzenie zainteresowania światem przyrody
- stwarzanie sytuacji umożliwiających samodzielne badanie, kształtowanie postawy twórczego badacza
- przestrzeganie ustalonych zasad zachowania podczas zajęć
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
1) Rozmowa na temat wakacyjnych podróży
Rozmowa z Dzieckiem na temat wakacyjnych podróży. Dzielenie się doświadczeniami. Próby wyjaśnienia pojęcia wulkan.
2) Zabawa badawcza "WULKAN"
Do wykonania doświadczenia potrzebne będą:
- soda oczyszczona
- ocet
- barwnik
- płyn do naczyń
- woda
- naczynie
- pojemnik
Wykonanie: https://www.youtube.com/watch?v=w8sa9UvLKZE
24.06.2020r.
TEMAT DNIA: "Wakacyjne podróże"
Cele dydaktyczne:
- nauka piosenki Zabawa w pociąg
- reagowanie na sygnał dźwiękowy
- kształcenie koordynacji słuchowo-ruchowej
- kształcenie słuchu
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych
1) Zabawa "Wakacyjny pociąg"
Rodzic zaprasza Dziecko do wesołej wakacyjnej zabawy. Mówi: Na wakacje pojedziemy pociągiem. Proszę, wsiadaj do pociągu. Ustaw się za mną. Dziecko ustawia się za Rodzicem, który prowadzi pociąg, śpiewając piosenkę "Zabawa w pociąg" i porusza rękami, imitując kręcące się koła lokomotywy. Na słowa hop ? podskakuje do góry, na słowa tup, tup ? tupie, na słowa klap, klap, klap ? klaszcze w dłonie. Dziecko naśladuje Rodzica i próbuje śpiewać piosenkę razem z nim. Po każdej zwrotce zatrzymują się na kolejnych stacjach.
2) Zabawa ruchowa "Stacja - łąka"
Dziecko wraz z Rodzicem wysiadają z pociągu na łące. Dziecko zamienia się w żabk skaczącą w rytm wesołej muzyki. Przerwa w nagraniu oznacza, że zbliża się bocian, czyli Rodzic, który mówi: Kle kle kle, kle kle kle, wszystkie żabki łapać chcę. Dziecko-żabka szybko wskakuje do wyznaczonego stawu (może to być materac, koc itp.).
4) Zabawa "Stacja - morze"
Do zabawy zapraszamy domowników. Potrzebna jest folia malarska. Rodzic mówi: Wieje lekki wiaterek poruszający morskimi falami (wspólnie trzymają folię i delikatnie nią poruszają). Nagle zrywa się mocny wiatr, fale robią się coraz potężniejsze i zaczyna się burza na morzu (coraz intensywniejsze falowanie folią). Następnie wiatr się uspokaja i uczestnicy po kilkoro kolejno wchodzą na chustę (będą pływać), podczas gdy pozostali poruszają chustą. Na zakończenie uczestnicy kładą się na chuście, a Rodzic włącza odgłosy morza (https://www.youtube.com/watch?v=cnvHLmQXkmo).
5) Zabawa "Stacja - góry"
Rodzic gra na tamburynie, a Dziecko wspina się na szczyt góry (tempo do chodzenia) i zbiega z górki (tempo do biegania).
6) Powrót z wakacji
Utrwalenie piosenki pt. "Jedzie pociąg"
25.06.2020r.
TEMAT DNIA: "Tratwa"
Cele dydaktyczne:
- zachęcanie do swobodnego wypowiadania się poprzez różne techniki plastyczne
- rozwijanie umiejętności odtwarzania różnych form i kształtów
- rozwijanie kreatywności
- doskonalenie sprawności rąk
1) Rozmowa wprowadzająca w temat zajęć
Rozmowa wprowadzająca na temat zasad bezpiecznego korzystania z akwenów wodnych: rzeki, stawu, jeziora, morza. Dzielenie się doświadczeniami. Przypomnienie numeru alarmowego 112..
2) "Tratwa"
Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:
- sklejenie korków za pomocą kleju
- narysowanie białą kredką na czarnym papierze (na żaglu) swojego herbu (znaku) według własnego projektu i zgodnie z możliwością Dziecka
- wykonanie przy użyciu patyczka do szaszłyków dwóch symetrycznych dziurek w czarnym papierze (w żaglu) jednej u góry i jednej u dołu i pozostawienie patyczka w żaglu (maszt)
- wetknięcie masztu z żaglem zaostrzonym końcem w środek pokładu (środkowy z pięciu korków)