logotype

29.06.2020 - 30.06.2020

Temat kompleksowy: "Czas na przygodę"

 

 

29.06.2020r.                          

TEMAT DNIA: „Moje wymarzone wakacje"

Cele:
- umiejętność podejmowania decyzji co do spędzania czasu wolnego;
- rozwijanie wyobraźni twórczej;
- doskonalenie kompetencji językowych.

 

  • Zagadka

Kto mi powie, jaki to czas
Gdy przedszkole idzie w las.
Mama z Tatą w piłkę grają
i wszyscy się opalają.

W tym magicznym czasie
Grzyby rosną w lesie
Woda ciepła w morzu
W górach też nie gorzej

Lubię taki czas
Mogę długo spać, kto mi powie
jak ten czas się zowie?

(WAKACJE)

 

  • Rozmowa na temat wakacji.

            Przykładowe pytania:

- Gdzie chciałbyś jechać na wakacje?

- Co będziesz robił na wakacjach?

- W co się będziesz bawił?

- Czy będziesz tęsknił za przedszkolem?

 

  • Układamy puzzle

Dziecko otrzymuje 4 koperty z pociętymi na części ilustracjami (morze, góry, jezioro, las - załącznik 1). Po ułożeniu wyjdą miejsca, w które można jechać na wakacje. Rodzic omawia
z dzieckiem, co można w tych miejscach robić podczas letniego wypoczynku.

 

  • Opowieść ruchowa "Jedziemy na wycieczkę, bierzemy misia w teczkę"

Mówimy dziecku, że musi sobie wyobrazić, że za chwilę wybieramy się na długą wycieczkę.
Ale najpierw musimy zapakować nasz niewidzialny plecak, w potrzebne nam rzeczy - udajemy, że pakujemy: ubrania, buty, jedzonko, aparat i lornetkę.

Plecak spakowany? No to wyruszamy! Najpierw jedziemy w góry, musimy się na nie wspiąć (podnosimy wysoko kolana i udajemy, że się wspinamy). Mamy bardzo ciężki plecak, więc kosztuje nas to bardzo dużo wysiłku.

Kolejno, jedziemy nad morze. A tam oczywiście pływamy! Musimy podpłynąć do bojki i z powrotem na brzeg (ruszamy rękami i naśladujemy ruch pływania). Po dopłynięciu na brzeg, wyciągamy lornetkę i wypatrujemy statków na morzu (przykładamy ręce do oczu i parzymy raz w prawo, raz w lewo).

Następny przystanek to wieś. Na wsi musimy pomóc skosić trawę i nakarmić nią koniki i krówki (rodzic demonstruje koszenie trawy kosą ;) ).

Po takiej wycieczce wracamy do domu, zdejmujemy nasz ciężki plecak, kładziemy się na dywanie i głęboko oddychamy.

 

  • Praca plastyczna "Kartka z wakacji"

Potrzebna będzie biała kartka, kredki lub flamastry i wycinki z gazet przedstawiające różne krajobrazy wakacyjne (morze, góry, jeziora, las, itp.), lub przedmioty (basen, koła do pływania, zjeżdzalnie). Dziecko według własnego pomysłu komponuje swoją kartkę z wakacji.

 

  • Zabawy

"Żabka" - Podczas tej zabawy trawnik/dywan staje się stawem a dzieci – żabkami.
Z gazet, reklamówek albo sznurków układamy liliowe liście, po których nasze żabki będą skakały. Nie ma taryfy ulgowej. Żabki skaczą jak żabki, czyli „na kucaka”.

 

"Chodzenie po linie" - Linę, kawałek sznurka lub wstążki układamy najpierw prosto, a później w różne esy-floresy ;) Zadaniem dziecka jest przejść po linie i nie spaść ;)

 

"Stary niedźwiedź mocno śpi" - Zabawa tradycyjna. Można zaangażować całą rodzinę :)

Stary niedźwiedź mocno śpi.

Stary niedźwiedź mocno śpi.

My się go boimy.

Na palcach chodzimy.

Jak się zbudzi będzie zły.

Pierwsza godzina – niedźwiedź śpi!

Druga godzina – niedźwiedź chrapie!

Trzecia godzina – niedźwiedź łapie!

 

"Trafiony - zatopiony" - Do tej zabawy potrzebne będzie wiaderko/miska z wodą
i piłeczki. Zadaniem dziecka jest trafienie piłeczkami do celu (wiaderko/miska). Zabawa do przeprowadzenia w ogrodzie ;)

 

 

 

30.06.2020r

TEMAT DNIA: „Jedziemy na wycieczkę”

 

Cele:
-
kształtowanie umiejętności logicznego myślenia;

- doskonalenie koncentracji;

- rozwijanie zdolności plastycznych.

 

 

 

  • „Pakujemy plecaki” – segregowanie obrazków.

Gromadzimy na dywanie zdjęcia różnego rodzaju przedmiotów przydatnych podczas wakacyjnych wyjazdów (załącznik 2). Następnie kładziemy przed dzieckiem dwie obręcze hula-hop lub robimy dwa koła ze wstążki/sznurka i przedstawiamy dziecku pacynki (lalki, misie) – Anię i Antka. Rodzic wyjaśnia, że Ania wybiera się nad morze. Antek jedzie z rodziną w góry. Zadaniem dziecka jest pomóc Ani i Antkowi spakować plecaki na wyjazd. Dziecko wybiera zdjęcia i umieszcza je w obręczy/pudełku. Po skończonym zadaniu nazywa wybrane sprzęty
i uzasadnia swój wybór. Rodzic zwraca także uwagę, że niektóre przedmioty, np. czapeczka, okulary czy krem przeciwsłoneczny, przydadzą się na każdym wyjeździe.

 

  • „Samochodem na wakacje” – układanie historyjki obrazkowej. (załącznik 3)

Rodzic prezentuje ilustracje w przypadkowej kolejności. Dziecko opisuje sytuacje na nich przedstawione. W razie potrzeby rodzic zadaje dodatkowe pytania dotyczące szczegółów ujętych na ilustracjach. Następnie maluch układa rysunki zgodnie z chronologią zdarzeń, uzasadniając swój wybór.

 

  • „Kolorowe samochody” – zabawa ruchowa.

Maluch otrzymuje krążek w wybranym kolorze (np. żółte, niebieskie, czerwone i zielone). Siada z nim w siadzie skrzyżnym na dywanie. Kiedy prowadzący podniesie krążek, np. w kolorze zielonym, dziecko jeśli wybrało krążek w tym kolorze wstaje i przemieszcza się niczym samochód, naśladując przy tym dźwięk wydawany przez auta. Kiedy prowadzący opuści krążek, dziecko wraca do pozycji siedzącej.

 

  • „Idziemy na plażę” – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Maluch otrzymuje karty pracy. Ma za zadanie odnaleźć drogę, kierując się na trasie muszelkami – najpierw rysując palcem, a następnie kredką. (załącznik 4)

 

  • Zabawy

„Podróż z walizką” – zabawa ruchowa

Pomoce: laski gimnastyczne/linka; tamburyno

Dzieci łączą się w pary (rodzeństwo lub dziecko i rodzic) Jedno jest „podróżującym”,
a drugie „walizką”. Każda para otrzymuje laskę gimnastyczną – „rączka walizki”, którą trzyma za końce. Osoba, która jest z tyłu – „walizka” kuca, a potem porusza się na zgiętych nogach. „Podróżujący” wraz ze swoim „bagażem” poruszają się raz szybciej, raz wolniej, w zależności od tego, w jakim tempie gra na tamburynie prowadzący. Na przerwę „podróżujący” wymieniają się „walizkami”. Po kilku rundach następuje zmiana ról.

 

„Pełzanie Indianina”

Ciche pełzanie dziecka na brzuchu pod krzesłami. Pełzanie odbywa się przez podkurczanie nóg na zmianę, kolanami na zewnątrz, z jednoczesnym wysuwaniem przeciwnego ramienia w przód.

 

„Raki” – dziecko wykonuje podpór tyłem. Utrzymując biodra wysoko nad podłogą, chodzi po pokoju jak rak.

 

„Bawiące się niedźwiadki” – dziecko, mrucząc, chodzi po podłodze na czworakach i od czasu do czasu kładzie się na plecach, ruszając rękami i nogami, jak to czyni niedźwiadek w trakcie zabawy.

22.06 - 26.06.2020

Temat kompleksowy: Jedziemy na wakacje

 

Dzień I- Lubimy podróżować

  • Zabawy poranne:
  1. „Chodzenie”:

Sunie wąż, sunie. Chodzić nie umie. Bo choćby chciał, to nie ma nóg.

– czołganie się na brzuchu

Za to stonoga na swych stu nogach w ziemi zbudować chce, ze sto dróg.

 – chodzenie na stopach i dłoniach

Na jednej nodze sunie po drodze ślimak z chałupką swoją na plecach.

– podskoki na jednej nodze

Rak jak to rak chodzić chce wspak. I swoją modę wszystkim poleca.

– chodzenie do tyłu

 A ja powiem wam, że dwie nogi mam! Bo każdy ma tyle nóg by bez kłopotu ruszać się mógł! – podskoki z nogi na nogę

 

  1. „Poruszam się i prostuję” - Na tle muzyki dzieci pokazują różne formy ruchu wskazane przez nauczyciela (podskoki, obroty, bieg, skoki do przodu). Kiedy muzyka cichnie, wszyscy siadają na dywanie w sia­dzie skrzyżnym z wyprostowanymi plecami (wyrabiamy u dzieci nawyk zachowania pra­widłowej postawy).

 

  1. „Odczaruj mnie” -  dziecko kładzie sobie na głowie woreczek z grochem i chodzi powoli po dywanie. Komu woreczek upadnie, ten siada na podłodze w siadzie skrzyżnym. Jest zaczarowany.

Rodzic pełniący rolę wróżki może dziecko odczarować czarodziejską różdżką. Od­czarowane dziecko mówi: ,,dziękuję” i ponownie włącza się do zabawy.

 

  • Zajęcia główne

Cele:

- rozpoznawanie i nazywanie rożnych środków transportu

- ćwiczenie swobody wypowiedzi na zadany temat

- kształtowanie świadomości, że dziecko powinno jechać w samochodzie w specjalnym foteliku

1. Rozmowa kierowana na temat zbliżających się wakacji:

Czy wiecie, gdzie spędzicie wakacje?

- Kto wyjedzie nad morze, a kto w góry?

- Kto pojedzie do babci na wieś?

- Kto zostanie w domu?

- Co chcielibyście robić w czasie wakacji?

- Czym możemy pojechać na wakacje?

 

2. Zabawa ruchowa „Samochody lub samoloty”. Dzieci swobodnie biegają po dywanie. Gdy zagra na tamburynie, zaczynają naśladować kierowców samochodów. Udają, że trzymają w dłoniach kierownicę i wołają: brum, brum, brum. Gdy zagramy na bębenku, rozkładają ręce i naśladują samoloty.

 

3. Rozpoznawanie i nazywanie rożnych środków transportu. Pokazujemy zdjęcia: samochodu, pociągu, autokaru, samolotu, a dziecko nazywa każdy z pojazdów. Dzieli się swoimi doświadczeniami na temat podróżowania każdym z nich. (załącznik 1 i 2)

Czym się różni samolot od samochodu, autokaru i pociągu? Jak myślicie, który pojazd jest najszybszy? Przypominamy, że dzieci powinny podrożować samochodem zawsze w specjalnym foteliku.

 

4. Praca plastyczna „Kolorowy balon”. Prezentujemy dzieciom jeszcze jeden środek transportu – balon. Wyjaśniamy, w jaki sposób można nim podróżować. Następnie rozdajemy  kartki z konturowym rysunkiem balonu. Dziecko wykleja jego gondolę

i kulistą powłokę wydzieranymi kawałkami papieru kolorowego. Rozwijanie umiejętności manualnych.

 

 

 

 

Dzień II – Odpoczywamy w lesie

  • Zabawy poranne

 

  1. „Wiatry” -  Mówimy: „Wieje wietrzyk” – dziecko z uniesionymi ku górze rękami lekko przechy­la się na boki i szeptem szumi szszsz, a na słowa: „Wichura” – pochyla się na wszystkie strony i głośno naśladuje odgłos wiejącego mocno wiatru: uuuu.

 

  1. Zabawa ruchowa „Wielkoludy, przedszkolaki i krasnoludki”. Gdy gramy na bębenku, dzieci są wielkoludami, które maszerują na palcach z uniesionymi rękami. Gdy gramy na tamburynie, dzieci-przedszkolaki maszerują. Gdy gramy na trójkącie, dzieci zamieniają się w krasnoludki i zaczynają chodzić na ugiętych nogach z rękami opartymi na kolanach. Gdy jest przerwa w muzyce, dzieci kładą się na dywanie i odpoczywają. Reagowanie na zmianę brzmienia instrumentu. (zastępujemy instrumenty dostępnymi przedmiotami)

 

 

  1. „Już potrafię”

      Prosimy, by dzieci naśladowały nasze ruchy:

-staje wyprostowany

-wyciąga obie ręce do sufitu

-wyciąga obie ręce w bok

-wyciąga obie ręce przed siebie

-dotyka stóp czubkami palców dłoni

-dotyka lewą dłonią prawego kolana

-dotyka prawą dłonią lewego kolana

-z zamkniętymi oczami, dotyka palcem wskazującym czubka nosa.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

-zachęcanie do swobodnego wypowiadania się na zadany temat

-rozwijanie umiejętności wypowiadania własnego zdania

-uświadamianie konieczności właściwego zachowania się w środowisku przyrodniczym

 

  1. Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej Las.

 

Jeśli lubisz stary las,

to nie żałuj czasu.

Las nam się ukłonił w pas,

chodź ze mną do lasu!

Patrz, brzozową furtę ma,

furta się otwiera.

Wiatr za furtą szumi, gra,

gości sprasza teraz.

Lecz cichutko bądźmy tu,

w tym zielonym domu,

na srebrzystym siądźmy mchu,

nie psoćmy nikomu.

Gdy przeleci szary ptak,

gwizdnie nutkę miłą –

my cichutko siedźmy tak,

jakby nas nie było.

Niech nie słyszy nawet nas

szpak, co gniazdo mości,

by nie musiał stary las

skarżyć się na gości.

 

  1. Rozmowa inspirowana wysłuchanym wierszem. Wyjaśnienie trudniejszych słów, np.

-ukłonić się w pas,

-furta, spraszać gości.

-Po co jeździmy do lasu?

-Co może być brązową furtą lasu?

-Jakimi gośćmi powinniśmy być w lesie?

- Dlaczego nie należy w nim hałasować?

 

 

  1. Zabawa ruchowa „Na podwórku i w lesie”. Gdy gramy na tamburynie, dzieci biegają swobodnie po dywanie. Gdy włączy nagranie ze śpiewem ptaków, dzieci cichutko, na palcach chodzą po dywanie-lesie, żeby nie spłoszyć zwierząt. Reagowanie na sygnał dźwiękowy.

 

  1. Praca plastyczna „W lesie”. Rozdajemy szablony drzew, krzewów i leśnych zwierząt. Dziecko je koloruje i nakleja na duże arkusze papieru. W ten sposób powstają ilustracje kolorowego lasu. Rozwijanie umiejętności plastycznych. (3 i 4 załącznik)

 

 

  1.  Zabawa relaksacyjna „Na leśnej polanie”. Dziecko leży na dywanie i głęboko oddycha. Słucha muzyki relaksacyjnej, np.: odgłosów lasu, świergotu ptaków, szumu strumyka.

 

 

 

 

Dzień III – Nad wodą jest zawsze wesoło

 

Zabawy poranne:

 

  1. Zabawa ruchowa „Kwitną kwiaty na łące”. Dzieci-kwiaty wykonują siad klęczny w kole. Głowę schylają do kolan. Gdy gra głośna muzyka, dzieci unoszą głowy i ręce coraz wyżej – kwiaty rozchylają kielichy. Gdy muzyka cichnie, dzieci wracają do pozycji wyjściowej – kwiaty zamykają kielichy.

 

  1. „Słonko świcie-deszczyk pada” - Nauczyciel puszcza muzykę oznaczającą ładną pogodę: Słonko świeci! – w czasie której dzieci, chodzą, biegają, podskakują. Na wyciszenie muzyki i zawołanie: „Deszcz pada!” – dzieci biegną na wyznaczone miejsce, które chroni przed zmoknięciem. Dla urozma­icenia zabawy mogą dzieci rytmicznym klaskaniem naśladować spadające krople: kap, kap, kap.

 

 

  1. „Co pływa po wodzie?” - Na tle muzyki dziecko naśladuje ciałem ruch fal. Gdy muzyka cichnie, siada na dywanie. Gdy powiemy:

 - „Kajak” – dziecko udaje że płynie kajakiem

 - „Żaglówka” – dziecko udaje że pływa żaglówką

 - „Statek” – dziecko udaje że płynie statkiem

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

-poznanie znaczenia słów: morze, rzeka, jezioro

-zachęcanie do swobodnej wypowiedzi i uzasadniania swojego zdania

-uświadamianie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa dotyczących spędzania czasu nad wodą:

 

 

  1.  Rozmowa na temat wakacji nad wodą. Prezentujemy dzieciom zdjęcia przedstawiające rożne możliwości spędzania wakacji nad wodą, np.: dzieci budujących zamek z piasku nad morzem, żaglówek pływających po jeziorze, dzieci pluskających się w rzece.

-Co można robić podczas wakacji nad wodą?

-Gdzie chciałybyście spędzić wakacje? Dlaczego?

Informujemy dzieci, że do wody mogą wchodzić tylko z osobą dorosłą. Nigdy nie powinny wskakiwać do wody.

 

  1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner Muszelki. Swobodna rozmowa na temat jego treści.

 

Muszelki są piękne!

Muszelki są różne.

Spiczaste i płaskie,

okrągłe, podłużne,

w kropeczki,

w kreseczki,

tęczowe lub nie –

tu śmieje się jedna,

tam śmieją się dwie!

Ta z czarnym paseczkiem,

ta z kropką świetlistą,

ten, kto je zbudował,

                                                         był wielkim artystą!

 

  1. Pokazujemy dziecku zdjęcia różnych muszelek. Dzieci opowiadają o ich wyglądzie, kształcie, kolorach.

 

  1. Wykonanie ćwiczenia – KP2, k. 64. Dzieci dorysowują brakujące elementy na rysunku. Porównywanie rysunków, ćwiczenie spostrzegawczości. (załącznik 5)

 

 

  1.  Zabawa matematyczna „Segregujemy muszelki”. Rozdajemy dzieciom obrazki z muszelkami o rożnych kształtach i w rożnych kolorach. Zadaniem dzieci jest posegregować obrazki z takimi samymi muszelkami do oddzielnych koszyków.

 

 

 

Dzień IV – Spacer po górach

 

  • Zabawy poranne

 

  1. „Znajdź taką samą łyżkę.” Gromadzimy pary takich samych łyżek np. łyżeczka do herbaty, łyżka wazowa, łyż­ka do butów itp. Dziecko otrzymuje jedną łyżkę i mówi, do czego ona służy, następnie szuka takiej samej łyżki na dywanie. Można schować łyżki w różnych miejscach aby dziecku urozmaicić zadanie.

 

  1. „Jadą, jadą pojazdy drogowe” Rozkładamy na dywanie  różne przedmioty (w tym koperty, woreczki, strony ze starych gazet). Kiedy gra muzyka, dziecko naśla­duje różne pojazdy. Na przerwę w muzyce mówimy, jaki pojazd będzie następny, a dziecko określa, co on przewozi, i szuka w domu przedmiotu, który zastępuje przewożo­ną rzecz lub osobę. Przy zmianie rodzaju pojazdu dziecko odkłada na miejsce poprzedni ładunek.

-Jedzie taksówka i wiezie… (np. pasażera, czyli lalkę lub przytulankę).

             -Jedzie ciężarówka, która przewozi… (np. cegły na budowę, czyli klocki).

             -Jedzie furgon pocztowy i wiezie… (np. listy, czyli koperty lub kartki).

             -Jedzie wywrotka i przewozi… (np. piasek, czyli woreczki).

             -Jedzie pomoc drogowa – transportuje… (zepsuty samochód, czyli samochodzik z ką­cika).

             -Jedzie karetka pogotowia i wiezie... (chorego człowieka – np. lalkę).

             -Jedzie śmieciarka i zabiera… (pojemniki na śmieci – zgniecione strony gazet).

 

Podczas zabawy można wykorzystać wszystkie pomysły dzieci. Na zakończenie dziecko sprawdza, czy wszystkie ładunki zostały odwiezione na właściwe miejsce.

 

  1. „Ptaszki i pieski” Dziecko porusza się po sali w różnych tempach, zgodnie z akompaniamentem:

-na tamburynie – biegają i naśladują lot ptaków

-na grzechotce – dzieci na czworaka udają pieski.

 

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

-poznawanie górskiego krajobrazu

-ćwiczenie swobody wypowiedzi na określony temat

-doskonalenie ogólnej sprawności ruchowej

 

  1. Jak wyglądają góry? – dzielenie się swoimi wiadomościami podczas oglądania zdjęć i prezentacji multimedialnej.

 

2. Zabawa ruchowa „Na górskim szlaku”. Proponujemy dzieciom wybranie się na górską wędrówkę. Przypominamy, że górscy turyści powinni sobie pomagać i nie mogą oddalać się od grupy. Dzieci idą za rodzicem – przewodnikiem, pokonując rozstawione przeszkody. Najpierw idą slalomem między 3–4 pachołkami. Potem przechodzą po ławeczce gimnastycznej.

Następnie przeskakują przez rozłożone na podłodze skakanki. Na koniec udają, że przechodzą przez górski strumień po kamieniach – rozłożonych na podłodze szarfach. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej. Pokonywanie przeszkód.

 

3. Zabawa „Wakacyjne pociągi”. Proponujemy zabawę w pociągi, które będą poruszały się w trzech rożnych tempach:

- pociąg osobowy (w tempie wolnym) – dzieci wypowiadają rytmicznie: ciuch ciuch ciuch

- pociąg pośpieszny (w tempie średnim) – dzieci wypowiadają rytmicznie: tu tu tu

- pociąg ekspresowy (w tempie szybkim ) – dzieci naśladują gwizd lokomotywy: uuu… uuu… uuu…

 

  1. 4.      Nauka piosenki-zabawy Jedzie pociąg z daleka

 

Jedzie pociąg z daleka
Na nikogo nie czeka
Konduktorze łaskawy
Zabierz nas do Warszawy
Konduktorze łaskawy
Zabierz nas do Warszawy

Konduktorze łaskawy
Zabierz nas do Warszawy
Trudno, trudno to będzie
Dużo osób jest wszędzie
Trudno, trudno to będzie
Dużo osób jest wszędzie

Pięknie Pana prosimy
Jeszcze miejsce widzimy
A więc prędko wsiadajcie
Do Warszawy ruszajcie
A więc prędko wsiadajcie
Do Warszawy ruszajcie

 

Jedzie pociąg z daleka
Ani chwili nie czeka
Konduktorze łaskawy
Zabierz nas do Warszawy
Konduktorze łaskawy
Zabierz nas do Warszawy
Konduktorze łaskawy
Zabierz nas do Warszawy
Zabierz nas do Warszawy

 

https://www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio

 

 

 

 

Dzień V – Wakacyjne marzenia Trampolinka

 

  • Zabawy poranne

 

  1. Praca plastyczna „Moje plany na wakacje”. Rysowanie kredkami na temat wakacyjnych planów. Swobodne rozmowy z na temat wakacji.  Rozwijanie sprawności manualnych i poszerzanie słownictwa czynnego.

 

  1. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Okno, drzwi”. Dziecko stoi na dywanie. Patrzy na rodzica i słucha tego, co mówi. Gdy powie okno, dziecko wskazuje palcem okno, a gdy powie drzwi, wskazują drzwi. Słowa i ruchy rodzica nie zawsze są zgodne. Kto się pomyli, daje fant. Aby go wykupić, musi pokazać śmieszną figurę. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – słuchowo - ruchowej

 

  1. „Pająk i muchy” Dziecko biega po sali, bzyka jak muchy: bzzz... W rogu sali, w swojej pajęczynie z obręczy czyha pająk. Na hasło rodzica : „Raz, dwa, trzy, pająk patrzy!” – muchy za­stygają w bezruchu – pająk-rodzic spaceruje między nimi i jeśli którekolwiek z dzieci się poruszy albo zaśmieje, zabiera je do pajęczyny.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

-słuchanie ze zrozumieniem

-wypowiadanie się na temat wysłuchanego tekstu

-rozwijanie sprawności manualnych

 

  1. Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej Wakacyjne marzenia Trampolinka.

 

Ledwo zaczęły się wakacje, a już pan listonosz przyniósł Trampolinkowi mnóstwo kartek pocztowych.

– Od kogo te pocztówki? – zapytał pluszowy Tygrysek.

– Od dzieci, które są na wakacjach – cieszył się Trampolinek.

Na kartkach były piękne widoki, morze z falami, plaża, żaglówka na jeziorze, wysokie góry, a nawet różne zwierzęta,

kwiaty i drzewa.

– Chciałbym to wszystko zobaczyć. Hej, hop! – zawołał Trampolinek i podskoczył trzy razy w górę.

Gdy podskakiwał, to zawsze dobre pomysły przychodziły mu do głowy. Na razie przyszła nowa piosenka:

I teraz tak mi się marzy,

by stawiać zamki na plaży,

z plecakiem biegać po górach,

balonem lecieć hen, w chmurach.

Popłynąć łodzią daleko

i łowić ryby nad rzeką.

Na łące świerszczy posłuchać,

jak szumi trawa do ucha.

Policzyć chmurki na niebie –

to cieszy przecież, jak nie wiem.

Do przygód służą wakacje,

przyznacie chyba mi rację.

Zabawki od razu zapamiętały słowa piosenki i powtarzały ją z Trampolinkiem.

– Trampolinku – odezwała się lalka Anielka. – Może spełnimy twoje marzenie i polecimy balonem na wakacje?

– Tak, tak, tak! – przytakiwały inne zabawki.

Balon stał w schowku i strasznie się nudził, bo nikt nigdy nim nie latał. Dwie ciężarówki zjechały z półek dla samochodów.

Przy pomocy małego, ale silnego dźwigu załadowały balon na przyczepy i wywiozły na przedszkolne podwórko.

A w sali zaczęło się wielkie pakowanie. Anielka i pluszowy Zajączek równo układali: ubranka na pogodę i niepogodę,

sandałki, klapki, trampki, kalosze, okulary przeciwsłoneczne, kremy do opalania i wszystko, co jest potrzebne i może się latem przydać. Tygrysek pomagał w pakowaniu i nawet wymyślił wierszyk:

Kapelusze, czapki z daszkiem

 i chusteczki, i opaski.

Głowę chroni się przed słońcem,

 które bardzo jest gorące.

– Dziękuję, Tygrysku, za przypomnienie o nakryciach głowy – pochwalił Tygryska Zajączek.

A w tym czasie Trampolinek przygotował balon do odlotu.

– Przyjaciele, wsiadamy. Hej, hop! – zapraszał uradowany.

I wiu, wiu, balon poleciał z wiatrem po wakacyjną przygodę.

 

 

  1. 2.      Rozmowa na temat opowiadania. Co dostawał Trampolinek od dzieci? O czym marzył Trampolinek? Kto pakował rzeczy

potrzebne na wakacjach? Co spakowali Zajączek, Tygrysek i lalka Anielka? Czym zabawki wybrały się na wakacje?

 

4. Praca plastyczna „Trampolinek na wakacjach”. Każde dziecko rysuje wakacyjną ilustrację, na której znajduje się Trampolinek.

Rozwijanie wyobraźni i umiejętności plastycznych.

08.06 - 12.06.2020

Temat kompleksowy : Ile nóg ma stonoga ?

 

 

Dzień  I – Wycieczka na łąkę

  • Zajęcia ruchowe

 

  1. "Tak jak ja" - prezentujemy dziecku pewne sekwencje ruchów , a dziecko je powtarza w takiej samej kolejności i liczbie , np: klaśnięcie, tupnięcie; klaśnięcie , podskok, ; klaśnięcie, podskok, tupnięcie. Rozwijanie pamięci ruchowej i koordynacji ruchów ciała.
  2. „Pudełko z niespodzianką” - Dziecko siedzii w siadzie skulnym na dywanie (jest pudełkiem z niespodzianką). Na hasło: Niespodzianka! dziecko  przyjmuje dowolną postać, np.: kota, pajaca, misia, lalki. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie. Za każdym razem dziecko jest

inną niespodzianką. Zabawa orientacyjno - porządkowa.

  1. „Zabawy z piłką” Dziecko wykonuje czynności podawane przez nas:

-celowanie do bramki piłką nożną

–odbijanie piłki do kosza

– liczenie, ile razy piłka odbiła się od podłogi

–łapanie piłki rzucanej przez nauczyciela

– dzieci ustawione w szeregu

–„Kolanko” – kto nie złapie, ten klęka

–przekazywanie nad głowami piłki do siatkówki

  • Zajęcia główne

 

Cele:

- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych

- poznawanie roślin i zwierząt występujących na łące

- naśladowanie dźwięków przyrody

1. Rozmowa na temat łąki z wykorzystaniem ilustracji.  Prezentujemy dzieciom ilustrację łąki, rozkładamy również zdjęcia przedstawiające rożne zwierzęta łąkowe (np.: motyla, pasikonika, biedronkę, ślimaka, żabę, bociana). (załącznik nr. 1 -2)

-Jak wygląda łąka?

-Co na niej rośnie?

-Jakie można spotkać na niej zwierzęta?

-Jakiego koloru jest na łące najwięcej?

-Jak myślisz, jakie dźwięki słychać na łące? Spróbuj je naśladować.

(Jeśli to możliwe organizujemy spacer na łąkę. Dzieci obserwują rośliny i drobne zwierzęta)

Zainteresowanie przyrodą i otaczającym światem.

 

2. Zabawa dźwiękonaśladowcza „Łąkowy koncert”. Dzielimy domowników na grupy zwierząt łąkowych, które wydają rożne dźwięki:

-  bociany: kle, kle, kle,

- żabki: kum, kum, kum

- pszczółki: bzzz, bzzz, bzzz.

 Wskazujemy, która grupa zaczyna śpiewać.

Na koniec śpiewają wszystkie zwierzęta jednocześnie.

  1. Praca plastyczno-techniczna „Zielone żabki”. Rozdajemy każdemu dziecku 2 kółka o średnicy 7 cm i 10 cm wycięte z zielonej kartki z bloku. Dzieci naklejają większe kółko na kartkę – to będzie brzuszek żabki, a drugie – główkę żabki, składają na pół i przyklejają nad poprzednim, ale tylko jedną połową, tak żeby praca była przestrzenna. Następnie dorysowują żabce łapki i oczy. Rozwijanie wyobraźni i umiejętności manualnych

 

  1. Zabawa manualna – puzzle. Dzieci układają obrazek przedstawiający łąkę lub żyjące na niej zwierzęta. Rozwijanie percepcji wzrokowej. (wydrukowane zdjęcie łąki tniemy na kilka części w zależności od predyspozycji dziecka)

 

 

Dzień II – Wesoła stonoga

 

  • Zajęcia ruchowe

 

1. "Czerwono-zielone" – osoba prowadząca trzyma w jednej ręce zieloną, a w drugiej czerwoną rzecz. Podniesienie zielonej rzeczy oznacza, że dziecko ma biec, czerwonej, że ma się zatrzymać. Ćwiczenie wpływa na rozwój fizyczny i koncentrację.

 

2. ,,Strażacki tor przeszkód” - Dziecko pokonuje strażacki tor przeszkód: chodzą powoli po pniu (ławeczce), podskakują najwyżej, jak potrafią, starają się wrzucić piłkę do kosza, podskakują z ręką wyciągniętą do góry, by jak najwyżej dotknąć ściany.

3.„Raz dwa trzy, wróżka patrzy”Udając wróżkę zamieniamy dziecko w samochód wyścigowy, który ustawiamy na linii startu. Przechodzimy na linię mety i stajemy tyłem do dziecka. Gdy mówimy rymo­wankę: Raz dwa trzy, wróżka patrzy – auto – dziecko rusza w kierunku nauczyciela, ale zatrzymuje się na ostatnie słowo: „patrzy” i staje nieruchomo. Wróżka odsyła na start dziecko jeśli się poruszy.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

- zapoznanie z treścią wiersza

- słuchanie ze zrozumieniem

- wypowiadanie się na temat wysłuchanego utworu

1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner Nóżki.

Sto nóg ma stonoga,

ja dwie nóżki mam.

Hop! Hop!

Skaczę na nich,

biegam tu i tam.

Stół ma cztery nogi,

a fortepian trzy.

A ja mam dwie nóżki

i wystarczy mi!

2. Zabawa ruchowa z pokazywaniem do wiersza.  Czytamy powtórnie wiersz i ilustrujemy jego treść za pomocą ruchów (według pomysłu ). Dziecko nas naśladuje. Rozwijanie umiejętności improwizacji.

 

3.Rozmowa na temat wiersza.

-Co to jest stonoga?

-Jak wygląda?

 

Wyjaśniamy dzieciom, że stonogami zwykle nazywamy rożnego rodzaju niewielkie zwierzęta, które mają wiele nóg. ( załącznik nr 3)

 

- Ile wy macie nóg?

-Ile nóg ma fortepian? ( pokazujemy zdjęcie instrumentu).

-Ile nóg ma stół?

-Do czego służą nam nogi?

 

4.Praca plastyczno-techniczna „Stonoga”. Dajemy dziecku rolki po papierze toaletowym. Dziecko okleja je papierem kolorowym lub maluje farbami. Następnie  nawlekamy  rolki na sznurek, doczepiamy głowę, tworząc stonogę.

 

5.Zabawa matematyczna. Dziecko liczy z naszą pomocą  z ilu części składa się ich stonoga.

 

6.Zabawa matematyczna „Kolorowa stonoga”. Trzymamy lub rozkładamy na stole wykonaną stonogę. Zadajemy dziecku pytania:

 

- W jakich kolorach jest nasza stonoga?

- Ile jej części ma kolor zielony (żółty, czerwony…)?

- Których kolorów jest najwięcej?

- Ile głów ma stonoga?

 

 

Dzień III – Wesołe myszki

  • Zajęcia ruchowe

 

  1. Zabawa ruchowa „Zachowaj równowagę”. Dziecko umieszcza woreczek na głowie i wyprostowane przechodzi wyznaczoną odległość. Potem proponujemy zadanie dodatkowe – przysiad, obrót wokół własnej osi z zachowaniem równowagi.

Kształcenie umiejętności zachowania równowagi.

 

  1. Zabawa ortofoniczna „Mucha”. Dziecko ćwiczy mięśnie narządów mowy, powtarzając dźwięki: bzzz, bzuuu, bzaaa, bzooo, bzeee.
  2. „Gołębie pocztowe”Dzieci biegają po dywanie i machają rękami jak skrzydłami. Na hasło:

„jastrząb” – przykucają

 „góra” – podskakują

„kołujemy” – robią obrót w miejscu

„lądujemy” – zatrzymują się i odpoczywają.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

- rozwijanie umiejętności liczenia

-doskonalenie mowy i myślenia

- słuchanie ze zrozumieniem

 

  1. Zabawa „Klaśnij, gdy zobaczysz myszkę”.

 

Pokazujemy dziecku zdjęcia różnych zwierząt.

Zadaniem dzieci jest klasnąć w dłonie, gdy  pokażemy mysz.  Ćwiczenie refleksu.

  1. Praca techniczna „Wesołe myszki”.

              Potrzebujemy: skarpetki , filcowe kołeczka, klej, kawałki

sznurka lub grubej włóczki, zszywacz, czarny flamaster

Dajemy dziecku  skarpetkę oraz przygotowane wcześniej kółeczka wycięte z filcu – oczka i nosek myszki. Dziecko zamienia swoją skarpetkę w pacynkę myszki. Nakleja oczka i nosek zwierzątka. Pomagamy dzieciom. Na koniec każdej myszce doczepiamy  zszywaczem ogonek z kawałka sznurka lub grubej włóczki. Dorysowujemy flamastrem wąsy. Rozwijanie umiejętności manualnych.

 

  1. Zabawa słowna „Rozmowa myszek”. Dzieci wkładają na rączki wykonane pacynki i udzielają głosu swoim myszkom. Rozwijanie umiejętności improwizacji, wchodzenia w role.

 

 

Dzień IV- Pracowite pszczółki

 

  • Zajęcia ruchowe

 

  1. 1.       ,,Poruszam się i prostuję”

 

Na tle muzyki dziecko pokazuje różne formy ruchu wskazane przez nas (podskoki, obroty, bieg, skoki do przodu). Kiedy muzyka cichnie, siada na dywanie w sia­dzie skrzyżnym z wyprostowanymi plecami (wyrabiamy u dzieci nawyk zachowania pra­widłowej postawy).

 

  1. 2.       „Na łące”

 

Dziecko reaguje na sygnał dźwiękowy:

-na dźwięk kołatki – skacze jak żaba,

-na dźwięk trój­kąta – fruwa jak motyl z rozpostartymi skrzydłami,

- na dźwięk tamburyna – przykuca (siada na liściu jak biedronki).

(Instrumenty zastępujemy dostępnymi w domu rzeczami)

 

  1. 3.       „Kolorowe latawce”

 

 Przybory: kolorowe szarfy.

Dziecko maszeruje po okręgu z szarfą w ręku.  Rozbiega się po dywanie, siada w siadzie

skrzyżnym. Szarfę-latawiec trzyma w ręku. Na słowa : Latawce w górę dziecko wstaje, biega

po dywanie z uniesioną ręką z szarfą. Na słowa: Latawce opadają  zatrzymuje się, siada i chwilę odpoczywa.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

 

-poznawanie pracy pszczelarza i sposobu wytwarzania miodu przez pszczoły

- opowiadanie historyjki obrazkowej

-rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego

 

  1. Rozmowa na temat pszczół. Prezentujemy dzieciom zdjęcia przedstawiające pszczoły. Mówimy, że są to bardzo pożyteczne zwierzęta, ponieważ dzięki nim mamy miód. Zapylają one także rożne rośliny uprawiane przez człowieka, w tym drzewa owocowe. Jak wygląda pszczoła? Co produkują te owady? Kto z was lubi miód? Jaki on ma smak? Jaki kolor? Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych. (załącznik nr 4-5)

 

  1. Opowiadanie historyjki obrazkowej „Jak powstaje miód”. Przygotowujemy obrazki przedstawiające kolejne etapy otrzymywania miodu: pszczoły na kwiatku zbierające nektar, plastry miodu w ulu, wybieranie miodu z ula przez pszczelarza, słoiki z miodem na półkach sklepowych. Dziecko układa obrazki w odpowiedniej kolejności i opowiada historyjkę. Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego. (załącznik nr 6)

 

 

  1. Degustacja miodu. Dziecko próbuje rożnych rodzajów miodu przygotowanych przez  nas. Smaruje nim kromki chleba. Swobodne wypowiedzi dziecka dotyczące walorów smakowych miodu. Poznawanie i określanie smaków.

 

  1.  Zabawa ruchowa „Taniec pszczółek”. Rozkładamy na podłodze małe obręcze-kwiaty. Gdy  gramy na tamburynie, pszczółki latają nad łąką – dziecko biega po dywanie. Gdy przestaje grać, pszczółki siadają na kwiatkach i naśladują zbieranie nektaru – dziecko wskakuje do obręczy. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

 

Dzień V – Motyle znad łąki

 

  • Zajęcia ruchowe

 

  1. „Ptaszki na gałęziach”

       Przybory: 2 sznurki długości około 1 m, klamerki

 Na mecie zawiązujemy sznurek - gałęzie dla ptaszków. Stawiamy przed dzieckiem pudełko z klamerkami. Na sygnał dziecko bierze  1 klamerce-ptaszka, szybko biegnie do sznurka, zaczepia klamerkę i wraca po następną .

 

 

 

  1. „Piłeczki małe-piłeczki duże”

 

  Dziecko stoi w na dywanie. Na sygnał i wypowiadane zamiennie słowa: Skacz jak mała piłeczka / Skacz jak duża piłka – obunóż odbijają się od podłogi raz delikatnie, na palcach, a raz ciężko, mocno jak duża piłka.

 

  1. „Hop przez przez przeszkodę”

Ustawiamy na dywanie różne przeszkody przez które dziecko będzie musiało przeskoczyć. (klocki, pluszaki, małe poduszki, garnek, itp.)

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

 

- słuchanie wiersza ze zrozumieniem

- porównywanie i opisywanie wyglądu motyli

- rozwijanie doświadczeń plastycznych

 

  1. Oglądanie albumów o motylach, dostrzeganie ich różnorodnych barw i kształtów. Swobodne wypowiedzi dzieci. (załączniki 7-9)
  2.  Słuchanie wiersza Doroty Gellner „Motyle znad łąki”.

 

Ach, co to,

ach, co to za balet?

Ach, kto to

tak tańczy wspaniale?

To tańczą

motyle znad łąki,

a każdy

ma skrzydła z koronki.

Wirują nad nami

z bosymi nóżkami,

a łąka się śmieje

wszystkimi kwiatami!

Wirują nad nami

jak chmura tęczowa

i słońce

za chmurą motyli się chowa!

 

 

  1. 3.       Rozmowa na temat wiersza.

-O jakich zwierzętach jest wiersz?

- Co robiły motyle?

-Jak tańczyły?

- Jak myślicie, co to znaczy, że łąka śmieje się wszystkimi kwiatami?

 

  1. Zabawa ruchowa „Kolorowe motyle”. – zabawa z rodzicami/rodzeństwem

Dzielimy się na 2 grupy – kwiaty i motyle. Każda z nich ma inny kolor szarf lub opaski na głowie z emblematem motyla albo kwiatka. Wszyscy  biegają swobodnie po dywanie, słuchając muzyki. Gdy nagranie cichnie, dzieci-kwiaty siadają na podłodze, a rodzice-motyle przykucają obok nich. Potem dzieci zamieniają się rolami.

 

 

  1. Praca plastyczna „Symetryczny motyl”.

Rozdajemy dzieciom kartki złożone na połowę. Na jednej połowie robi plamę kolorowymi farbami. Następnie dzieci składają kartki na pół, mocno dociskają do siebie obie strony, a potem je rozkładają. Gdy farba wyschnie, dorysowują do powstałych plam – skrzydeł motyla – głowę i czułki

15.06 - 19.06.2020

Temat kompleksowy: SŁONECZNE LATO

 

15.06.2020r.

TEMAT DNIA: „Co nam daje słońce?”

Cele:
- poznanie znaczenia słońca dla życia człowieka;
- prowadzenie codziennej obserwacji roślin, wyciąganie wniosków z obserwacji;
- rozwijanie twórczej inwencji ruchowej.

 

 

  1. Zabawa powitalna „Wesołe słoneczko”. Dziecko – promyczek (w żółtej koszulce/opasce na głowie lub z żółtą wstążką) biega swobodnie po pokoju. Na sygnał tamburynu (lub innego intrumentu) szybko stają pośrodku pokoju i wraz z rodzicem tworzy kółeczko.

 

  1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner pt „Słońce”

 

Słońce

 

Słońce ze mną

je śniadanie.

Patrzcie!

Złote ma ubranie!

 

Złotą łyżką

w kaszy grzebie

i miód złoty

ma na chlebie.

 

Coś pod złotym

nosem śpiewa

i kakao mi podgrzewa

 

 

  1. Rozmowa kierowana na temat wiersza. Rozwijanie logicznego myślenia. Pytania:

- Jakie jest słońce? (Dziecko podaje przykłady określeń).
- Z czym Ci się kojarzy?

- Co robi słońce z wiersza?
- Dlaczego słońce jest nam potrzebne?

  1. Próba odpowiedzi na pytanie, co by było, gdyby słońce przestało świecić? – burza mózgów. Dziecko zgłasza swoje propozycje.

 

 

  1. Praca plastyczna „Malujemy słońce”. Dziecko wraz z rodzicem maluje słońce na dużym arkuszu papieru. (można narysować kontur słońca). Mieszamy żółtą i czerwoną farbę, żeby uzyskać kolor pomarańczowy.

 

 

  1. Zabawa badawcza długoterminowa „Znaczenie słońca dla roślin”. Rodzic. proponuje dziecku zasadzenie 2 młodych ukorzenionych roślinek w 2 doniczkach. Jedną doniczkę ustawiamy na parapecie, a drugą nakrywamy tekturowym pudełkiem (aby została pozbawiona światła). Prowadzenie codziennej obserwacji roślin przez dziecko. Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.

 

 

  1. Zabawy:

 

 

Zabawa manualna „Wycinamy słońce”. Dajemy dziecku żółte kartki z bloku z narysowanym kołem – słońcem. Dziecko je wycina, nakleja na białą lub niebieską kartkę i dorysowuje wokół niego promienie. Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami.

 

Zabawa słowna „Żółty kolor”. Dziecko wymienia nazwy przedmiotów, roślin, zwierząt itd., które są w żółtym kolorze. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania koloru żółtego.

 

Zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe „Rowerek”. Dziecko leży na plecach i unosi przed sobą ugięte w łokciach ręce z zaciśniętymi w piąstki dłońmi. Ugina w kolanach nogi i wykonuje nimi ruchy koliste, naśladując jazdę na rowerze.

 

 

 

16.06.2020r

TEMAT DNIA: „Czasem świeci słońce, a czasem pada deszcz”

Cele:
- rozpoznawanie prostych symboli oznaczających zjawiska pogody;
- nazywanie zjawisk atmosferycznych;
- rozwijanie ekspresji plastycznej inspirowanej tekstem.

 

 

  1. Rozpoznawanie symboli pogody – praca z obrazkami. Rodzic pokazuje dziecku obrazki z symbolami pogody (słońcem, słońcem za chmurą, kroplami deszczu, śniegową gwiazdką, chmurą z błyskawicą) (załącznik 1). Dziecko wyjaśnia, co oznacza każdy
    z nich. Następnie wskazuje te obrazki, które informują o pogodzie za oknem. Rozpoznawanie prostych symboli. Obserwowanie pogody za oknem.

 

  1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner Deszczowe Dziwaki”.

 

„Deszczowe Dziwaki”

 

Gdy pada na nosy,

gdy pada na krzaki,

to budzą się zaraz

Deszczowe Dziwaki.

Deszczowe Straszydła,

Deszczowe Potworki

i prędko wyłażą

z kałuży jak z norki.

 

Pod rynną się kąpią

i myją tam uszy,

i każdy się pluszcze,

a żaden nie suszy.

Łóżeczek nie mają,

kołysek nie znają,

a swoje maluchy

w kaloszach huśtają.

 

 

  1. Rozmowa inspirowana wierszem. Przykładowe pytania:

- Jak sobie wyobrażasz Deszczowego Dziwaka?
- Gdzie mieszkają Deszczowe Dziwaki?
- Jak myślisz, co lubią?
- Co robisz, gdy pada deszcz?
- Jak powinniśmy się ubrać na spacer w deszczu?

 

 

  1. Praca plastyczno-manualna „Deszczowe Dziwaki” inspirowana tekstem wiersza. Dziecko wydziera z kolorowych gazet dowolne kawałki i nakleja je na dużą kartkę papieru. Tworzy w ten sposób Deszczowego Dziwaka i wymyśla dla niego imię.

 

 

  1. Zabawa muzyczna „Taniec Deszczowych Dziwaków”. Dziecko otrzymuje podwójną stronę z gazety z wyciętym na środku otworem na głowę. Wkłada ją przez głowę jak pelerynkę. Następnie tańczy w rytm muzyki zaproponowanej przez rodzica. Rozwijanie poczucia rytmu.

 

  1. Zabawy

Zabawa manualna – układanie puzzli. Dziecko układa dowolne obrazki pocięte na części.
Doskonalenie percepcji wzrokowej.

 

Zabawa ruchowa rzutna „Rzucanka”. Dziecko i rodzic lub rodzeństwo stoją naprzeciwko siebie. Dziecko ma piłkę. Na sygnał: Rzucasz i chwytasz! dziecko rzuca piłkę, a druga osoba chwyta ją i znowu odrzuca.

 

Ćwiczenie grafomotoryczne „Rysujemy na piasku”. Dziecko rysuje na tacce z piaskiem (może być kasza manna) dowolne kształty. Rozwijanie sprawności grafomotorycznych.

 

 

 

 

17.06.2020r.

TEMAT DNIA: „Matematyczne lato”

Cele:
- utrwalanie znajomości liczebników głównych;
- przeliczanie elementów i porównywanie ich liczby;
- rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej.

 

 

 

  1. Powitanie wyliczanką Pauliny Wrzesień „Matematyczne lato”. Czytamy rytmicznie wyliczankę.

 

„Matematyczne lato”

 

Raz i dwa, raz i dwa,

to już lato, ciepło da.

Trzy i cztery, trzy i cztery,

pojedziemy na rowery.

Pięć i sześć, pięć i sześć,

lato lubi lody jeść.

Siedem, osiem, siedem osiem,

my lubimy grać na nosie.

Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,

lato uśmiech zawsze niesie!

 

 

  1. Zabawa rytmiczna do wyliczanki. Dziecko powtarza za rodzicem tekst wierszyka, stukając rytmicznie kredką w blat stołu. (Rytm mogą również wyklaskiwać lub wytupywać). Przy kolejnym powtórzeniu wierszyka dziecko pokazuje palce, licząc do dziesięciu.

 

  1. Zabawa matematyczna „Letnia matematyka”. Prezentujemy ilustrację o dowolnej letniej tematyce (np.: łąka, plaża, plac zabaw) (załącnzik 2). Zadaniem dziecka jest policzyć, ile jest na niej elementów wymienianych przez rodzica (pytania przykładowe do ilustracji z plażą), np.:
    - Ile piłek jest na plaży?
    - Ile jest chmur na niebie?
    - Ile jest ptaków?
    - Ile płynie statków?
    - Czego jest więcej: kapeluszy czy okularów?

 

 

  1. Zabawa ruchowa „Jak bawimy się w lecie ?”. Dziecko naśladuje wymyślone przez siebie sposoby spędzania wolnego czasu w lecie. Na słowa rodzica: Pada deszcz! staje szybko przy ścianie, chowa się pod stolik lub przykuca w kącie. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

 

 

  1. Wysłuchanie piosenki Wianek od lata (załącznik 3). Zapraszamy dziecko do wysłuchania piosenki o porze roku, w której często świeci słońce i wszyscy wybierają się na wakacje. Po wysłuchaniu utworu pytamy:

- O jakiej porze roku jest piosenka?
- Dokąd można
pojechać na wakacje?
- Spróbujcie naśladować wiejący letni wiatr
(szszsz…).

 

Wianek od lata

 

1. Plecie lato wianki z kwiatów,

rzuca je na wodę.

Płyną rzeką hen, daleko

po przygodę.

La la la la, po przygodę.

La la la la, po przygodę.

 

2. Słońce potem wianki złotem

pięknie przyozdobi.

Rzuci kwiatek złoty płatek

wietrzykowi.

La la la la, wietrzykowi.

La la la la, wietrzykowi.

 

3. A w jeziorze lub nad morzem

z tatą złowię wianek

i na szczęście go w prezencie

damy mamie.

La la la la, damy mamie.

La la la la, damy mamie.

 

 

  1. Śpiewanie piosenki Wianek od lata. Rodzic śpiewa zwrotki piosenki z podkładem,
    a dziecko dośpiewuje fragmenty zaczynające się słowami: la la la la.

 

 

  1. Zabawy

„Czego brakuje?”- ćwiczenie percepcji wzrokowej. Rozkładamy przed dzieckiem kilka przedmiotów. Dziecko przygląda się im, a potem zamykają oczy. Wtedy chowamy jeden z nich. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, czego brakuje. Rozwijanie spostrzegawczości i percepcji wzrokowej.

 

„Ciepło – zimno”- zabawa ruchowa. Gdy rodzic pokazuje żółtą kartkę, oznaczającą ciepło, dziecko kładzie się na dywanie i udaje, że wygrzewa się na słońcu. Gdy pokazuje kartkę niebieską, oznaczającą zimno, dziecko przykuca i kuli się, jakby było mu bardzo zimno. Rozwijanie ekspresji ruchowej.

 

„Przedszkolny masażyk”- zabawa ekspresyjna. Dziecko ilustruje ruchem słowa: Witamy swoją głowę i masujemy włosy i skórę na jej czubku. Teraz witamy swoją twarz. Masujemy: powieki, brwi i rzęsy. Dotykamy policzków, nosa, warg, uszu, szyi i karku. Utrwalenie nazw części ciała.

 

 

 

 

18.06.2020r.

TEMAT DNIA: „Smaczne truskawki”

Cele:
- poznawanie polisensoryczne owocu truskawki;
- rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji i przewidywania jej efektów;
- doskonalenie umiejętności plastycznych podczas malowania.

 

  1. Degustacja truskawek. Dziecko siedzi przy stoliku z zawiązanymi oczami. Przed nim na talerzyku leżą truskawki. Dziecko próbuje owoców. Stara się odgadnąć ich nazwę. Mówi, jaki mają smak, zapach i kolor. Następnie odsłania oczy i kończy degustację.

 

 

  1. Praca plastyczna „Truskaweczki”. Dziecko dostaje kartkę z dużym konturowym rysunkiem truskawki (załącznik 4). Maluje kontur owocu czerwoną farbą, a szypułkę – zieloną.

 

 

  1. Zabawa badawcza „Zabarwianie wody”. Przygotowujemy 2 przezroczyste naczynia
    z wodą (najlepiej ciepłą). W jednym dziecko umieszcza kawałek krepiny czerwonej,
    a w drugim – zielonej. Następnie obserwuje, jak woda zabarwia się w każdym naczyniu. Potem rodzic miesza ze sobą oba płyny. Dziecko obserwuje i komentuje wyniki eksperymentu. Rozbudzanie ciekawości badawczej.

 

 

  1. Zabawy

„Letni deszczyk”- zabawa ruchowa. Rozkładamy na dywanie/trawniku gazety. Następnie rodzic gra na tamburynie, a dziecko biega swobodnie omijając gazety-kałuże. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.

 

Zabawa oddechowa. Dziecko dmucha na paski bibuły zawieszone na nitkach. Rozwijanie aparatu mowy.

 

Zabaw manualna „Plastelinowe słońce”. Dziecko lepi słońca z żółtej plasteliny. Następnie wtyka w nie plastikowe patyczki – promienie. Rozwijanie umiejętności manualnych.

 

Zabawa ruchowa „Pomniki”. Dziecko biega swobodnie po pokoju. Na hasło: Pomniki! Staje bez ruchu, naśladując pomniki. Po chwili znowu zaczyna biegać. Doskonalenie szybkiej reakcji na sygnał.

 

 

 

 

19.06.2020r.

TEAMT DNIA: „Zielony parasol”

Cele:
- rozwijanie możliwości ekspresyjnych;
- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego;
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.

 

  1. „Świeci słońce, pada deszczyk” – zabawa ruchowa. Gdy rodzic pokazuje ilustrację słońca, dziecko swobodnie biega po pokoju. Gdy pokazuje zdjęcie parasola, przystaje, podnosi ręce do góry i łączy je nad głową, tworząc nad nią daszek. (załącznik 1)

 

 

  1. Inscenizacja do historyjki obrazkowej z KP2, k. 63. Rodzic opowiada historyjkę pokazując jednocześnie występujące zwierzątka (załącznik 5), a dziecko ilustruje ruchem.

 

Pewnego dnia, gdy na niebie świeciło piękne słońce (dziecko 2–3 razy przechodzi przez środek pokoju) myszki, motylki, biedronki i pasikoniki spotkały się na łące, żeby pograć w piłkę. (dziecko udaje, że odbija piłkę) Nagle zerwał się wiatr. (dziecko zaczyna biegać po pokoju, wymachując rękami) Zaczął też padać deszcz. (rodzic lub dziecko gra przez chwilę na tamburynie) Wszystkie zwierzątka szybko schowały się pod dużym liściem. (dziecko chowa się)

Rozwijanie umiejętności improwizacji.

 

 

  1. Wykonanie ćwiczenia KP2, k. 63. (załącznik 5) Dzieci opowiadają historyjkę obrazkową. Kolorują listek, pod którym schowały się zwierzęta.

 

 

  1. Zabawy

„Bibułowe kulki”- zabawa manualna. Dzieci zwijają kulki z kolorowej bibuły. Rozwijanie sprawności manualnych.

 

Zabawa „Układamy patyczki”. Dzieci wraz z rodzicem siadają naprzeciw siebie, każdy ma przed sobą taką samą liczbę patyczków . Dziecko układa kilka patyczków w dowolny sposób, a rodzic odwzorowuje ten układ. Następuje zamiana. Odwzorowywanie prostych układów.

 

Zabawy badawcze z wodą. Rodzic proponuje dziecku przelewanie wody przez sitka i lejki, odmierzanie wody miarką, nalewanie do plastikowych butelek. Dziecko sprawdza, które przedmioty unoszą się na wodzie, a które toną. Poszerzanie wiedzy o wodzie poprzez eksperymentowanie i badanie jej właściwości.

 

 

  1. Ćwiczenia gimnastyczne

 

Zabawa orientacyjno-porządkowa „Dwa obrazy”. Dzieci są pędzlami artysty – stoją w rozsypce na dywanie, w pozycji wyprostowanej z rękoma nad głową i złączonymi dłońmi. Na 1 uderzenie w bębenek pędzle malują obraz na podłodze: dzieci wykonują skłon w przód. Na 2 uderzenia w bębenek – malują obraz na suficie, stojąc w pozycji wyprostowanej.

 

Zabawa z elementem równowagi „Rozrzucone farby”. Rodzic rozkłada na podłodze kolorowe koła/kartki (farby). Zadaniem dzieci jest przejść na palcach między rozrzuconymi farbami w rytm bębenka.

 

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Pisarze”. Dzieci w rozsypce na dywanie przyjmują pozycję klęku. Naśladują pisanie książki na komputerze – stukają palcami o podłogę.

 

Zabawa uspokajająca. Dzieci chodzą po dywanie przy dźwiękach spokojnej muzyki relaksacyjnej i rozglądają się, jakby oglądały obrazy w galerii. Na przerwę w muzyce zatrzymują się i mimiką twarzy wyrażają, czy obraz im się podoba, czy nie.

01.06 - 05.06.2020

Temat kompleksowy: DZIEŃ DZIECKA

 

 

01.06.2020r.

TEMAT DNIA: „Święto dzieci”

Cele:
- poznawanie dzieci różnej narodowości;
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
- rozwijanie spostrzegawczości.

 

 

 

  • Rozmowa na temat Dnia Dziecka. Rodzic informuje dziecko, że dzisiaj- 1 czerwca – jest jego święto. Prezentuje zdjęcia dzieci różnych narodowości (załącznik 1) Zwraca uwagę na ich wygląd, otoczenie, w jakim się znajdują, zabawki jakimi się bawią, itp.

 

  • Zabawa tradycyjna „Baloniku nasz malutki”

 

  • Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej pt. „Dzieci”

 

„Dzieci”

Wszystkie dzieci

na całym świecie

są takie same –

lubią skakać na jednej nodze

i lubią zanudzać mamę.

 

Wszystkie dzieci

na całym świecie

śpiewają wesołe piosenki

i byle kamyk,

i byle szkiełko

biorą jak skarb do ręki.

 

Podobno dzieci

na całym świecie

bywają niegrzeczne czasem,

lecz to nie u nas,

nie w naszym mieście –

to gdzieś za górą, za lasem…

 

  • Rozmowa na temat wiersza

- Co lubią robić wszystkie dzieci?

- Co Ty lubisz robić?

- Jaka jest twoja ulubiona zabawa i zabawka?

- Jakie piosenki lubią dzieci na całym świecie?

- Jaka jest twoja ulubiona piosenka?

 

  • Wykonanie ćwiczenia z Karty Pracy, k. 60. (załącznik 2) Dziecko łączy postacie z ich cieniami.

 

 

  • Zabawy

Zabawa plastyczna „Ciasteczka”. Dziecko lepi z modeliny, ciastoliny lub plasteliny ciasteczka w różnych kształtach. Rozwijanie sprawności manualnych.

Zabawy z balonikami. Podbijanie baloników indywidualnie lub z rodzeństwem/rodzicem. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.

Zabawa ruchowa równoważna „Wyścigi ślimaków”. Potrzebny będzie woreczek z grochem, maskotka lub mała książeczka. Wyznaczamy na podłodze star i metę. Dziecko idzie
z woreczkiem na głowie w wolnym tempie od linii startu do linii mety. Jeśli dziecku spadnie woreczek, wraca na linię startu i rozpoczyna marsz od nowa.

 

 

 

 

02.06.2020r

TEMAT DNIA: „Wesołe zabawy w ogrodzie”

Cele:
- kształtowanie logicznego myślenia;
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, motoryki dużej;
- rozwijanie sprawności manualnych i plastycznych.

 

  • Rozwiązywanie zagadek dotyczących zabaw na świeżym powietrzu.

 

Gdy wiatr wieje – wtedy lata,

Może zrobić ci go tata.

Dwa patyczki, papier, żyłka,

W niebo frunie w sekund kilka. (latawiec)

 

Przeważnie okrągła: nożna, do siatkówki;

Możesz ją kozłować lub odbijać z główki.

Gdy do kosza wpadnie, to punkty zdobywasz;

Na boisku chętnie sam w nią pewnie grywasz. (piłka)

 

Arkadiusz Maćkowiak, Wielka księga zagadek, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2012.

 

Ma siodełko i dwa koła,

dzwonek, kierownicę.

Kiedy na nim pedałujesz,

zwiedzasz okolicę. (rower)

 

Gdy jedziesz na niej,

stoisz na jednej nodze.

Drugą się odpychasz,

bo mkniesz na... (hulajnodze)

 

  • Zabawa ruchowa „Śmieszne kroki”. Dziecko chodzi po pokoju/ogrodzie a nawet na spacerze i wymyśla różne śmieszne i dziwne kroki. Rozwijanie motoryki dużej.

 

  • Praca plastyczna „Magiczny rysunek”. Dziecko rysuje kredką świecową lub świecą na dowolny temat. Następnie zamalowuje całą kartkę rozcieńczoną farbą akwarelową. Obserwuje, jak nawoskowane miejsca przebijają przez warstwę farby. Pogłębianie doświadczeń plastyczno-manualnych.

 

 

  • Ćwiczenie manualne. Wycinanie dowolnych elementów z kolorowych czasopism. Wycięte elementy dziecko może naklejać na dużą kartkę. Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami.

 

  • Zabawy

Zestaw ćwiczeń porannych:

Przybory: klocki, woreczki/maskotki.

 

1. Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe „Portrety”. Dzieci stoją w rozsypce. Na hasło: Malarz maluje portret! udają, że pozują malarzowi. Stają w wymyślonej pozycji i robią rożne miny.

 

2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Podnieś piórko”. Rodzic kładzie klocek-piórko.

Na hasło: Podnieś piórko! schyla się i delikatnie podnosi klocek.

 

3. Ćwiczenie rzutne „Złap jajko”. Dziecko trzyma w ręku woreczek. Dziecko podrzuca i łapie woreczek obiema rękami.

4. Ćwiczenie skoczne „Klawiatura”. Dziecko kładzie woreczki przed sobą na podłodze. Następnie przeskakuje przez nie do przodu, do tyłu i na boki.

 

5. Ćwiczenie zręcznościowe „Krąży kometa”. Dziecko siedzi na dywanie w siadzie skrzyżnym. Przekłada wokół siebie swój woreczek z ręki do ręki.

 

6. Ćwiczenie uspokajające. Dziecko leży na dywanie, kładzie woreczek na brzuchu i głęboko oddycha. Obserwuje, jak woreczek unosi się i opada.

 

 

 

 

03.06.2020r.

TEMAT DNIA: „Tańczymy z okazji naszego święta”

Cele:
- rozwijanie poczucia rytmu;
- wyrabianie prawidłowej reakcji na zmianę tempa i rytmu muzyki;
- ćwiczenie improwizacji ruchowej.

 

  • Zabawy tradycyjne według uznania i chęci dzieci

Strefa rodzica