logotype

30.03.2020 - 03.04.2020

Temat kompleksowy : Wiosenne porządki

Dzień I : Jakie porządki robi wiosna?
⦁    Zabawy ruhowe
1. "Koguciki" - dziecko stoi prosto. Na jedno klaśniecie dziecko podskakuje nisko, na dwa klaśnięcia podskakuje wyżej a na 3 najwyżej. Powtarzamy ćwiczenie parę razy :)
2. "Armata"- dziecko siedzi na dywanie z nogami ugiętymi w kolanach. Na sygnał: "Armata gotowa do wystrzału" dziecko wyciąga obie nogi do przodu i przez moment trzyma je uniesione nad podłogą .
⦁    Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Pszczółki”.

Dzieco-pszczółka biega po pokoju drobnymi kroczkami. Machając rękami-skrzydełkami,
naśladuje bzyczenie owadów. Na hasło .: Pszczółki zbierają nektar dziecko kuca – siada
na kwiatkach. Następnie ponownie wstaje i biegnie, szukając innych kwiatków.
⦁    Zajęcia główne
Cele:
- słuchanie wiersza ze zrozumieniem i wypowiadanie się na jego temat
- poznanie rodzajów wiosennych prac w ogrodzie
- usprawnianie narządów artykulacyjnych
1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner "Wiosenne porządki"
Chodzi wiosna po ogródku
sieje coś i sadzi.
Z wiosennymi porządkami dobrze sobie radzi.

Płot maluje, ścieżki grabi, grządki przekopuje.
Kto chce piękny mieć ogródek
niech ją naśladuje!

2. Rozmowa kierowana na temat wiersza, przykładowe pytania: Kto robiłl porządki w ogródku? ; Jakie porządki robiła wiosna? ; Dlaczego wiosna musiała robić porządki? Jak wyglądają trawniki i ogrody po zimie? ; Jakich narzędzi potrzebowala wisona do grabienia i przekopywania grządek?  
⦁    Zabawa ruchowo-naśladowcza "Porządki w ogródku"
1. Dziecko spaceruje po pokoju, na sygnał "WIOSNA" dziecko zaczyna naśladować dowolną czynność wykjonywaną przez wiosnę ( grabienie, kopanie, malowanie płotu, sianie, sadzenie).
⦁    Zabawa dydaktyczna "Co jest potrzebne do wiosenych porządków?"
1. Pokazujemy dziecku różne przedmioty ( grabie, konewkę, łopatę, taczkę, telefon, piłkę, talerz ) i prosimy dziecko aby wybrało te, które służą do wiosennych porządków.
⦁    Zabawa artykulacyjna "Powiedz inaczej"
1. Dziecko mówi zaproponowane słowa ( grabie , motyka, łopata, konewka, wiosna, ogród, motyl) w różnych sposobach, np: cicho, głośno, śpiewając, dzieląc na sylaby.


Dzień II - Sprzątamy mieszkanie
⦁    Zabawy ruchowe
1.  "Porządki w domu" - dziecko naśladuje czynności, które wykonuje się w domu podzas porządków, np: zamiatanie podłogi, wycieranie kurzyu, mycie okien, pranie, trzepanie dywanów oraz zgaduje o jakie czynności chodzi.
2. "Samoloty" - dziecko kładzie się na brzuchu, wyciąga na boki wyprostowane ręce, prostuje i łączy nogi. Na hasło "Samolot" dziecko unosi ręce i nogi naśladuje samolot.   
⦁    Zabawa inscenizacyjna "Wiosenne kwaiaty"
1. Na jedno  klaśnięcie (lub inny sygnał dźwiękowy ) dziecko zamienia się w nasionko kwiatu - przykuca , chowa głowę między ramionami. Na dwa klaśnięcia, dziecko  zamienia się w kwiat- wolno podnosi się, prostuje plecy i rozchyla ręce. Zabawa może odbywać się  przy muzyce, np: Antonio Vivaldi "Wiosna".
⦁    Zajęcia główne
Cele:
- wdrażanie do dbania o porządek w najbliższym otoczeniu
- poznawanie nazw urządzeń wykorzystywanych do sprzątania
- rozwijanie percepcji wzrokowej

1. Rozmowa kierowana na temat porządków domowych.
2. "Co służy do sprzątania?" - burza mózgów. Dziecko podaje swoje propozycje, następnie pokazujemy dziecku obrazki lub przedmioty dostępne , które służą do sprzątania w domu. (np: miotła, ściereczki, odkurzacz, pralka, mop )
⦁    Zabawa dydaktyczna "Sprzątamy w domu"
1. Rozkładamy różne przedmioty (klocki, misie, lalki, garnki, poduszki itp.)  po pokoju, nastęnie prosimy dziecko aby uporządkowało i odłożyło wszystkie przedmioty na swoje miejsce. Aby dziecko chętniej to wykonało można włączyć piosenkę "Clean up" i poprosić aby zdążyło przed jej końcem.  
⦁    Wykonanie ćwiczenia z KP2, (karty pracy w załaczniku)

Dzień III - Robimy porządki w szafie
⦁    Zabawy ruchowe
1. "Przeskakiwanie woreczka" - ustawiamy woreczki, (lub pluszaki, klocki) na dywanie blisko siebie i prosimy dziecko aby na dany sygnał (np; klaśnięcie ) przeskakiwało przez kolejne woreczki.
2. "Lisy" - dajemy dziecku apaszkę, husteczkę - lisi ogonek , który zaczepiamy na spodenkach. Włączamy  muykę i prosimy aby dziecko spacerowało w jej rytm. Gdy zatrzymamy muzykę, dziecko ma za zadanie chodzić na czworakach i udawać liska.
⦁    Zabawa orientacyjno- porządkowa "Kolor do koloru"
1. Rozkładamy na dywanie kolorowe kartki papieru.  Dziecko maszeruje po dywanie.  Na sygnał, np: żółty, dziecko ma za zadanie znalezc cos zółtego i położyć na żółtej kartce. Tak samo robimy z pozostałymi kolorami.
⦁    Zajęca główne
Cele:
- rozwijanie słownictwa
- ćwiczenie umiejętności klasyfikowania
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowo-wzrokowej
1. Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner  "Gdy nadchodzi wiosna"
Gdy nadchodzi wiosna, to do spania zabierają się zimowe ubrania.
Otwierają cichutko drzwi szafy Układają się, jak które potrafi.
 Długi szalik w kącie się zwija Jak wełniana, frędzelkowa żmija.
Gruby sweter, miękki jak trawa, Resztki śniegu wysypuje z rękawa.
A na półce wysoko, wysoko Ruda czapa mruży rude oko.
No a buty? Co będzie z butami? Buty także przed wiosną schowamy!
Posuńcie się, bo tu ciasno! Pozwólcie mi smacznie zasnąć!
A gdy zamknie się w szafie drzwi, To z wieszaków opadną sny.
Pełne lekkich, śniegowych płatków...
Będą śnić się swetrom i czapkom
2. Romowa kierowana na temat wiersza; Dlaczego zimowe ubrania zbierały się do snu?; Dlaczego wiosną nie są już nam potrzebne?; O jakich ubraniach była mowa w wierszu?; Czy ubrania poczekają do następnej zimy?; Jakie są zimowe ubrania? (ciepłe, grube)
3. Zabawa dydaktyczna "Układamy w szafie"
Będą potrzebne: wycięte ubrania, np z gazet, duża kartka , 3 kolorowe paski.
Na dużej kartce przyklejamy kolorowe paski imitujące półki. Dajemy dziecku wycięte ubrania i prosimy aby ułożyło je zgodnie z poleceniami. Np:
- na najwyższej półce połóż czapkę
- na środkowej półce połóż spodnie
- na czerwonej półce połóż buty, itp.
- rękawiczki połóż obok czapki
⦁    Zabawy przy muzyce
1. "Wycieramy kurze" - dajemy dziecku kawałek materiału, który będzie imitacją ściereczki do wycierania kurzy. Gdy dziecko usłyszy dźwięk trójkąta ( można zastąpić np; szklanką i łyżeczką) musi wyczyścić półeczki, które się znajdują bardzo wysoko. Gdy usłyszy dźwięk bębenka ( można zastąpić drewnianymy łyżkami kuchennymi) dziecko wyciera półeczki które są bardzio nisko.   
2. "Zamiatamy" - dziecko trzyma husteczkę oburącz. W rytm muzyki (walczyk) chodzi po dywanie udając że zamiata pokój, naśladując hustką ruch zamiatania.
⦁    Wykonanie ćwiczenia z KP2 (karty pracy w załączniku)

Dzień IV - Wiosenny parapet
⦁    Zabawy ruchowe
1. "Stop-klatka" - dziecko chodzi swobodnie po dywanie. Na hasło "Stop-klatka" zatrzymuje sie w pozycji w której było gdy padło hasło. Na klaśniecie dziecko wraca do swodobnego poruszania się. Zabawe powtarzamy parę razy.
2. "Zajączek i lis" - rozładamy szarfy ( szalik, apaszka) na podłodze.  Dzieci poruszają się po dywanie na czworakach naśladując zajączki. Na sygnał "Lis idzie! chowaj się do dziury!" dziecko wskakuje do najbliższej szarfy.  
3. "Słońce-deszcz" - Na słowa: "Słońce świeci, wychodzą na spacer dzieci "dziecko biega, maszeruje w różnych kierunkach po dywanie. Po głośnym sygnle bębenka (lub innego dźwięu)  wołamy: "Burza, deszcz – parasol weź", dziecko szybko zatrzymuje się, siada w siadzie skrzyżnym, ręce unosi nad głowę i łączą je na kształt parasola.

⦁    Zabawa matematyczna

 1. "Pudełko z kwiatkami" , potrzebujemy : szablony kwiatów w 4 kolorach. Ilość kwiatów dopasujmy do predyspozycji dziecka :)
Następnie mieszamy wszytskie kwiaty w jednym pojemniku. Prosimy dziecko aby poukładało kwaity kolorami. Po wykonaniu przez dziecko zadania zadajemy pytania: Ile jest kwiatów białych ? Których kwiatów jest najwięcej? Których kwiatów jest tyle samo?
Ćwiczenie klasyfikowania i przeliczania.  

⦁    Zajęcia główne
Cele:
- rozwijanie zainteresowań przyrodą
- usprawnianie narządów artykulacyjnych
-kształtowanie logicznego myślenia
1. Sadzimy rzeżuchę.
Rozmawiamy z dzieckiem na temat tego, czego potrzebuje roślina aby rosnąć. Wzbogacamy wiedze dziecka na temat uprawy roślin.
Załączam krótki filmik, który pomoże dzieciom wyobrazić sobie jak rosną rośliny.
https://www.youtube.com/watch?v=JGNkJp3hqmA
Następnie przygotowywujemy : watę, tackę ( lub inne naczynie, w którym będzie rosła rzeżucha) , nasiona rzeżuchy, wodę.  Dziecko wykłada tackę watą, zwilża ją wodą a następnie posypuje nasionami.
2. Praca plastyczna "Kwiaty w wazonie"
Przygotowujemy kartkę z konturowym rysunkiem wazonu. Dziecko wypełnia kontur kolorowymi stemplami. Maczają kawałek gąbki lub waty w farbie i odciskają na kartce. Następnie domalowują palcami kwiaty w wazonie.  
⦁    Zabawa logopedyczna
Dzieci powtarzają wyrazy, wydłużając samogłoskę "o". Np.: dooom, kooot, nooga, soook, itp.
⦁    Zabawa słuchowa "Zagadki dźwiękowe"
Pokazujemy dziecku różne przedmioty : klocki, szklanke , kartki papieru, plastikowe zakrętki, butelki plastikowe , itp. Następnie zakrywamy dziecku oczy lub prosimy aby samo zakryło oczy rękami i zaczynamy wydawać dzwięki poszczególnymi przedmiotami. Zadaniem dziecka jest zgadnąć co wydawało dany dźwięk.

Dzień V - Wierzbowe gałązki
⦁    Zajęcia ruchowe
1. "Rowerek" - dziecko leży na plecach, unosi przed sobą ugięte w łokciacg ręce z zaciśniętymi w piąstki dłońmi. Ugina w kolanach nogi i wykonuje nimi ruchy koliste, naśladując jazdę na rowerze.
2. "Pływanie" - dziecko leży przodem , nogi ugięte w kolanach , głowa i ręce uniesione. Ruchem naśladuje czynność pływania.
⦁    Zabawa matematyczna "Układamy kwadraty"
Przygotowujemy kolorowe kwadraty różnych wielkości, nastpnie przecinamy je na pół. Zadaniem dziecka jest znaleźć pasujące do siebie połówki.  Utrwalenie kształtów trójkąta i kwadratu. Ćwiczenie spostrzegawczości.
⦁    Zabawa słowna "Powiedz, jaki jest..."
Kładziemy przed dzieckiem parę przedmiotów. Wybieramy jeden z nich a zadaniem dziecka jest wymienić jak najwięcej jego cech.
Np: KLOCEK - czerwony, mały, drewniany
Rozwijanie słownictwa czynnego.
⦁    Zajęcia główne
Cele:
- rozwijanie zmysłu dotyku
- wzbogacenie słownictwa
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
1. "Wierzbowe bazie"
Pokazujemy dziecku wierzbowe gałązki i prosimy aby dziecko dotknęło zarówno gałązki jak i bazi. Dzieci opowiadają jakie w dotyku są bazie.
Następnie prosimy dziecko aby wyszukało w domu wszystkie możliwe przedmioty, które są również miłe w dotyku, tak jak bazie. (maskotki, dywanik, chusteczki , czapki, elementy ubiory, wata )
2. Praca plastyczno-techniczna  "Wierzbowe gałązki"
Dajemy dziecku kartkę z namalowanymi lub przyklejonymi wierzbowymi gałązkami. Zadaniem dzieci jest wylepić bazie watą lub białą bibułą.
⦁    Zabawa tradycyjna "Karuzela"
Śpiewamy i wykonujemy przypisane do piosenki ruchy.
Chłopcy, dziewczęta dalej spieszmy się,
karuzela czeka wzywa nas z daleka.
Starsi już poszli a młodsi jeszcze nie  
(Dziecko stoi z rękami opartymi na biodrach i wysuwa do przodu raz prawą raz lewą nogę)
Hej, hop, sa, sa jak ona szybko mknie!
(dziecko podskakuje 3 razy a następnie krokami dostawnymi bocznymi porusza się po kole)
Hej dalej, dalej do zabawy śpieszmy się
(poruszają się coraz szybciej)
Hej, hop, sa, sa jak ona szybko mknie!
(podskoki i zmiana kierunku )

Strefa rodzica