logotype

06.04.2020 - 10.04.2020

Temat kompleksowy: WESOŁE PISANKI

 

06.04.2020r.

TEMAT DNIA: „Wielkanocne tradycje”

Cele:
- poznawanie tradycji i zwyczajów wielkanocnych;
- słuchanie ze zrozumieniem;
- doskonalenie percepcji wzrokowej.

 

  • Rozmowa na temat zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Rodzice opowiadają o zwyczajach związanych ze zbliżającymi się świętami, pokazuje ilustracje palm wielkanocnych, pisanek, koszyczków ze święconką, baranka wielkanocnego, itd. (załącznik 1 i 2)  Opowiadamy dziecku co powinno znaleźć się w naszym koszyczku.
  • Zabawa dydaktyczna. Potrzebny nam będzie koszyczek (jeśli mają Państwo prawdziwy koszyczek na święconkę to nada się w sam raz :) jeśli nie, zapraszam do załącznika nr 1) oraz wydrukowane karty z produktami spożywczymi (załącznik 3). Zadaniem dziecka jest włożenie do koszyczka produktów, które powinny znaleźć się w święconce.
  • Słuchanie wiersza Doroty Gellner "Pisanki"

"Pisanki"

Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.

Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia.
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia!

 

  • Po przeczytaniu rozmawiamy z dzieckiem na temat wiersza.
    Pytania, które możemy zadać dziecku:

- Jak wyglądały pisanki z wiersza?

- Dlaczego powinny leżeć grzecznie na stole?

- Dlaczego nie jemy pisanek?

- Z czego wykonuje się pisanki?

- Jakie świąteczne życzenia można złożyć drugiej osobie?

 

  • Wykonanie ćwiczenia z Kart Pracy, k.49 (załącznik 4)

 

  • Zabawy

* Zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa "Za czy przed wstążką?" Pomoce: wstążka lub sznurek w kolorze pasującym do aktualnej pory roku, klocki.

Dziecko siedzi na podłodze. Rodzic rozkłada przed nim wstążkę i  daje klocek. Dziecko wykonuje polecenia: Połóż klocek przed wstążką. Połóż klocek za wstążką. Połóż klocek na wstążce.

 

*Zabawa ruchowa na czworakach "Śniadanie kota". Pomoce: plastikowe/papierowe krążki lub miseczki.

Dzieci-koty chodzą na czworakach pomiędzy rozłożonymi na podłodze plastikowymi/papierowymi kołami. Na hasło: Śniadanie kota! dzieci w klęku pochylają się nad krążkiem i naśladują picie mleka.

 

*Zabawa dydaktyczna "Znajdź takie same pisanki". Rodzic prezentuje szablony kolorowych pisanek (załącznik 9-druk x2). Zadaniem dziecka jest połączyć w pary identyczne pisanki.
Zabawa ta ma na celu rozwijanie spostrzegawczości i percepcji wzrokowej.
(Taką formę zabawy można wykorzystać z dzieckiem przy codziennych czynnościach, np. podczas dobierania skarpetek do pary. Zaproponujcie dzieciom pomoc w łączeniu skarpetek w pary i pokażcie jak można je razem zwinąć, żeby się nie zgubiły, dodatkowo będą ćwiczyć tak ważną motorykę małą :))

 

*Zabawa "Leniwa ósemka". Rodzic rysuje dużą ósemkę na kartce. Zadaniem dziecka jest rysowanie jej kształtu palcem po śladzie. Usprawnianie percepcji wzrokowej oraz motoryki rąk.

 

 

07.04.2020r.

TEMAT DNIA: "Wielkanoc w sali przedszkolnej"

Cele:

- ćwiczenie pamięci podczas nauki wiersza;
- rozwijanie koncentracji uwagi;
- rozwijanie sprawności plastycznych.

 

  • Rodzic czyta wiersz Danuty Gellnerowej "Wielkanoc", pokazując symbole Wielkanocy, o których jest w nich mowa: pisanki, baranka, bazie wierzbowe, owies, baby pieczone (załącznik 1 i 2)

"Wielkanoc"

Obudziły się pisanki
wielkanocnym rankiem
i wołają:
- Patrzcie! Tu na stole
same niespodzianki!

Bazie srebrno-białe
i baranek mały.
Ten baranek ma talerzyk,
skubie z niego owies świeży.

A baby pękate
w cukrowych fartuchach
śmieją się wesoło
od ucha do ucha!

 

  • Nauka na pamięć wiersza "Wielkanoc". Dziecko powtarza kolejne wersy za opiekunem: głośno, cicho, szeptem, z wystukiwaniem rytmu kredką o blat stołu.
  • Praca plastyczna "Baranek wielkanocny" Pomoce: wzór baranka (załącznik 5), popcorn lub wata lub płatki kosmetyczne lub biała włóczka, klej.
    Zadaniem dzieci jest doklejenie barankowi wełny z dostępnych materiałów :)
  • Zabawy

*Zabawa ruchowa rzutna "Traf w kręgiel". Pomoce: 1 kręgiel (lub mała butelka), kawałek sznurka lub tasiemki, 3 woreczki/piłeczki.

Rodzic ustawia kręgiel na środku dywanu, a w pewnej odległości od niego rozwija sznurek. Dzieci stają przy sznurku i rzucają woreczkiem/piłeczką do celu – starają się przewrocić kręgiel. Za każdym razem Rodzic zbiera woreczki i ustawia przewrocony kręgiel.

 

*Zabawa konstrukcyjna "Budujemy miasto Klockowice". Dzieci wspolnie z rodzicami lub rodzeństwem budują z klocków miasto. Opowiadają o przeznaczeniu poszczególnych budynków, wytyczają ulice, parki itd. Rozwijanie inwencji twórczej. Ćwiczenie umiejętności współpracy.

 

*Zabawa orientacyjno-porządkowa "Spacer kaczek". Dzieci-kaczki chodzą za rodzicem. Sposób poruszania się rodzica i dzieci-kaczek: chód w lekkim rozkroku, nogi proste w kolanach, pupa wysunięta do tyłu, ręce proste, w odległości ok. 20 cm od tułowia. Podczas marszu dzieci-kaczki lekko się kołyszą w prawą i lewą stronę.

 

*Zabawa ruchowa bieżna "Leć jak rakieta". Pomoce: 1 krążek.

Dziecko staje w pewnej odległości od krążka. Na sygnał opiekuna dziecko zaczyna biegać wokół niego, zataczając coraz mniejsze kręgi. Zatrzymuje się, kiedy znajdzie się przy krążku.

 

 

08.04.2020r.

TEMAT DNIA: "Jajko - jakie jest w środku?"

 

Cele:

- rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem;

- poznanie budowy jajka;

- ćwiczenie spostrzegawczości oraz rozwijanie percepcji wzrokowej i porównywania.

 

  • Oglądanie i porównywanie jajek. Rodzic prezentuje dziecku jajka gotowane (obrane i w skorupkach), surowe i wydmuszki. Zachęca do ich oglądania, określania wyglądu, budowy, smaku, zapachu.

Pytania do dziecka:

- Jakiego koloru mogą być skorupki jajek?

- Jakie jest jajko, gdy obierzemy je ze skorupki?

- Co to są wydmuszki?

- Czy łatwo jest zgnieść wydmuszkę w dłoni? (dziecko sprawdza)

- Co się z nią stanie, gdy upuścimy ją na podłogę? (dziecko sprawdza)

Rozbudzanie ciekawości. Dzielenie się spostrzeżeniami.

 

  • Zabawa badawcza "Jajko ugotowane i jajko surowe". Rodzic daje dziecku ugotowane jajko na twardo i prosi o obranie. Potem opiekun kroi je na połowę, wskazuje i nazywa żółtko i białko. Następnie bierze jajko surowe i je rozbija. Oddziela żółtko od białka.

Pytania do dziecka:

- Jak wygląda w środku jajko ugotowane, a jak jajko surowe?

- Czym się różnią?

- Czy lubisz jajka?

- W jakiej postaci lubisz je jeść?

 

  • Zabawa "Połącz połówki jajek". Zadaniem rodzica jest wcześniejsze wydrukowanie szablonów kolorowych pisanek różniących się wzorami
    (załącznik 6), (jeśli nie ma możliwości wydruku, proszę o wycięcie jajek
    w różnych kolorach i przecięcie na pół). Szablony przecinamy na pół i mieszamy ze sobą. Zadaniem dziecka jest utworzyć całe pisanki, połączyć połówki z takimi samymi wzorami. Dziecko ćwiczy swoją spostrzegawczość.

 

  • Zabawa ruchowa "Kurczątko do mamy". Dziecko zamienia się w kurczątko,
    a mama w kurkę. Rodzic gra na instrumencie lub śpiewa, dziecko swobodnie biega po pokoju. Gdy przestaje grać, dziecko-kurczątko szuka swojej mamy-kurki i staje za nią. Doskonalenie koordynacji wzrokowo - ruchowej. Ćwiczenie reakcji na sygnał.

 

  • Wykonanie ćwiczenia z Karty Pracy (k.48). (załącznik 4)  Dzieci porównują wzory na kurczątkach i na skorupkach. Łączą je w odpowiednie pary. Rysują wzór na ostatnim kurczaczku.

 

 

Śpiewające Brzdące - Hopla, hopla!

 

Ref. Hopla, hopla, raz i dwa

Skacze zając hopsasa! (4x)

 

1. Wskoczył zając do kurnika,

Zebrał jajka do koszyka.

Z nich pisanki zrobił sam

I w ogródku schował nam.

 

Ref. Hopla, hopla, raz i dwa

Skacze zając hopsasa! (2x)

 

2. Już pisanki znaleźliśmy,

Były w trawie i wśród liści.

Ozdobimy nimi dom,

Bo pisanki po to są.

 

Ref. Hopla, hopla, raz i dwa

Skacze zając hopsasa! (4x)

 

  • Zabawy

 

*Zabawa dramowa "Rozmowa jajek z kurami". Dziecko z rodzicem/rodzeństwem dzielą się rolami - jajko i kura (później może nastąpić zamiana ról). Jajko i kura prowadzą ze sobą rozmowy, wymyślają pytania i odpowiadają na nie. Zabawa ma na celu rozwijanie mowy dialogowej i wzbogacenie słownictwa czynnego.

 

*Zabawa ruchowa skoczna "Koguciki". Dzieci stoją prosto i zaczynają skakać obunóż, najpierw nisko, potem wyżej i najwyżej. Następnie chwytają rodzica lub rodzeństwo za ręce i również skaczą najpierw nisko, potem wyżej i najwyżej.

 

 

 

09.04.2020r.

TEMAT DNIA: "Palma wielkanocna"

Cele:

- poznanie tradycji związanej z palmą wielkanocną;
- porównywanie długości, stosowanie określeń długi-krótki, dłuższy-krótszy;
- doskonalenie orientacji przestrzennej.

 

  • Poznanie wielkanocnych tradycji. Rodzic opowiada dziecku o jednej ze świątecznych tradycji - wykonaniu palm wielkanocnych. Prezentuje ich zdjęcia (załącznik 7). Mówi z czego mogą być wykonane (kolorowa bibuła, krepina, gałązki bugszpanu, bazie, sucha trawa i zboża często zafarbowana na różne kolory, wysuszone kwiaty).

 

 

  • Zabawa matematyczna. "Która palma jest najdłuższa?" Rodzic wycina różnej długości paski, najlepiej z papieru kolorowego. Prosi dziecko o ułożenie wszystkich pasków obok siebie i porównanie ich długości. Dziecko układa je od najdłuższego do najkrótszego. Porównywanie długości , stosowanie określeń długi-krótki, dłuższy-krótszy.

 

  • Zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa "Skaczące zajączki". Rodzic rozkłada na podłodze kolorowe kółka lub pętle zrobione z szalika, sznurka czy wstążki - będą to koszyczki i włącza muzykę, np piosenkę "Hopla, hopla!". Dziecko-zajączek skacze między nimi. Na przerwę w nagraniu zajączek wykonuje polecenie rodzica:
    - zajączek wskakuje do koszyczka;
    - zajączek staje obok koszyczka;
    - zajączek staje za (przed) koszyczkiem.
    Przed rozpoczętą zabawą rodzic demonstruje każde ustawienie. Wdrażanie do rozumienia pojęć: obok, za, przed.

 

  • Zabawy

*Zabawa ruchowa przy muzyce "Kurczątka". Rodzic wyjaśnia, że z jajek czasami wykluwają się kurczaczki i proponuje dziecku, aby teraz się w niego zamieniło. Sam zamienia się w mamę kurę. Dziecko ustawia się za rodzicem.
Z rączek robią skrzydełka i machają nimi. W rytm popularnej piosenki "Wyszły
w pole kurki trzy" https://www.youtube.com/watch?v=MEzNYFnkM70 , maszerują za rodzicem, naśladują głos kurczaczków: pi, pi, pi. Kiedy muzyka przestaje grać, szybko biegną do kurnika (wcześniej ustalamy takie miejsce).

 

*Zabawa matematyczna. Rodzic wycina kilka szablonów dowolnych figur (kwadrat, trójką, koło) lub zwierząt (kurczaczek) różniących się tylko jedną cechą - wielkością i prezentuje je dziecku. Zadaniem dziecka jest ułożyć je od najmniejszego do największego i od największego do najmniejszego. Doskonalenie myślenia matematycznego i umiejętności porównywania wielkości.

 

 

 10.04.2020r.

TEMAT DNIA: "Moja pisanka"

Cele:
- wzbogacanie słownictwa czynnego;
- rozwijanie wyobraźni i reagowanie ruchem na słowa opowiadania;
- rozwijanie umiejętności plastycznych.

 

  • Opowiasta ruchowa "Spacer kurczątek". Dzieci udają, że są kurczątkami i ilustrują ruchem słowa rodzica.

W koszyku leżało bardzo dużo jajek, z których miały wykluć się niebawem małe kurczątka. (dziecko kuca skulone na dywanie i się nie rusza)
Nagle jajka zaczęły się poruszać, a ich skorupki powoli pękać. (dziecko zaczyna się

przeciągać, prostować ręce i nogi)
Po chwili z każdego jajka wykluł się mały kurczaczek. Wszystkie ptaszki zaczęły się

rozglądać i trącać dziobkami. (dziecko rozgląda się, dotyka rękami mamy/taty)
Mama kura zabrała kurczątka na pierwszy spacer.

Wszystkie ustawiły się za nią w szeregu i wyruszyły oglądać podwórko. (dziecko ustawia się za rodzicem i idzie za nim)

 

 

  • Zabawa dydaktyczna „Wielkanocne koperty. Rodzic daje dziecku kopertę
    z rożnymi obrazkami wyciętymi z gazet i z wcześniejszych załączników 1 i 2. Zadaniem dziecka jest wybrać tylko te obrazki, które tematycznie nawiązują do Świąt Wielkanocnych. Segregowanie obrazków zgodnie z ich tematyką.

 

 

  • Zabawa plastyczna "Plastelinowe pisanki". Dzieci z pomocą rodziców ozdabiają wzór wybranej pisanki (załącznik 8) plasteliną. Formują małe kuleczki, rwą kawałeczki plasteliny i naklejają na kontury pisanki. Rozwijanie sprawności manualnych.

 

 

  • Zabawy

 

*Zabawa dydaktyczna "Ciężki czy lekki?" Rodzic rozkłada na stoliku różne przedmioty, np.: pocztówkę, piórko, ołówek, kamień, doniczkę z kwiatkiem, odtwarzacz CD, wazon
z wodą. Zadaniem dziecka jest powiedzieć, które z przedmiotów są ciężkie, a które lekkie. Następnie dziecko podnosi przedmioty, żeby sprawdzić, czy miało rację. Rodzic może również zaproponować zdmuchnięcie przedmiotów ze stolika. Dziecko stwierdza, że ciężkie przedmioty nadal na nim leżą. Określanie ciężaru przedmiotów. Stosowanie określeń ciężki-lekki.

 

*Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem "Rozładunek towaru". Pomoce: kartony po butach, bębenek/piosenka.

Na środku pokoju ustawiamy piramidę z kartonow po butach. Dziecko chodzi w koło
w rytm bębenka. Na przerwę w muzyce podchodzi do piramidy i zabiera 1 karton. Trzymając go w obu dłoniach przed sobą, zanosi na wyznaczone miejsce.

 

 

 

 

Drodzy Rodzice, kochane Przedszkolaki!
Wszystkie załączniki, tak jak poprzednim razem, zostaną przesłane na maila.
A tymczasem zbliżają się Święta Wielkanocne, chciałybyśmy życzyć Państwu w tym czasie pogody ducha, samych pozytywnych myśli, dużo miłości i radości, a także smacznego jajka i mokrego lanego poniedziałku :) Nacieszczie się sobą! Życzę nam wszystkim, abyśmy się już w krótce mogli spotkać!

Pozdrawiamy!

Strefa rodzica