logotype

13.04 - 17.04.2020

Temat kompleksowy : Dzień i noc

Dzień I - Poniedziałek Wielkanocny ( dzień ustawowo wolny od pracy)


Dzień II - Czym się różni dzień od nocy?
⦁    Zajęcia ruchowe
1. "Tak jak ja" - prezentujemy dziecku pewne sekwencje ruchów , a dziecko je powtarza w takiej samej kolejności i liczbie , np: klaśnięcie, tupnięcie; klaśnięcie , podskok, ; klaśnięcie, podskok, tupnięcie. Rozwijanie pamięci ruchowej i koordynacji ruchów ciała.
2. "Stop-klatka" - Dziecko chodzi  w rożnych kierunkach po dywanie. Na hasło: Stop-klatka zatrzymuje się w pozycji, w jakiej było gdy opiekun wypowiedział hasło.  Na klaśnięcie dziecko ponownie chodzi w rożnych kierunkach. Zabawa ruchowo- orientacyjno-porządkowa.

3. „Jaskołka nisko lata”. Dziecko kładzie się na brzuchu, czoło opiera na złożonych
dłoniach. Następnie odchyla ręce na boki i unosi lekko nogi. Dotyka podłogi tylko brzuchem. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych

⦁    Zajęcia główne

Cele:

- Uświadomienie następstwa dni i nocy
- poznanie róźnic między dniem a nocą
- ćwiczenie pamięci

1. Rozmowa na temat cech dnia i nocy. (pokazywanie i omawianie zdjęć , segregowanie zdjęć na przedstawiające dzień i noc ) - (zdjęcia w załącznikach nr. 1-3)

Przykładowe pytania:

- Z jaimi kolorami kojarzy Ci się dzień a z jakimi noc?
- Po czym poznajemy, że jest noc?
- Jak wygląda niebo w nocy a jak w dzień?
- Z jakimi dźwiękami kojarzy Ci się dzień a z jakimi noc?

2. Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej "Po nocy dzień, a po dniu noc".

Trampolinek bawił się wspaniale na przedszkolnym placu zabaw. Hej, hop! Skakał na trampolinie coraz wyżej i wyżej.
– Słoneczko! – zawołał Trampolinek. – Raz, dwa, trzy i podskoczę tak wysoko, aż do ciebie!
– Może spróbujesz jutro, bo już kończy się dzień – odpowiedziały słoneczne promyki. – Wkrótce słońce zajdzie
i będzie ciemno.
I po chwili słońce zaczęło znikać z nieba. Wokoło zrobiło się szaro. Kwiatki w przedszkolnym ogródku stuliły płatki,
a wróbelki poćwierkały, poćwierkały na dobranoc i schowały się w gniazdkach.
Tampolinek pobiegł do sali. Było cicho, bo zabawki przygotowywały się do snu.
– A ja nie pójdę spać – postanowił Trampolinek. – Zaczekam, aż znowu wróci dzień.
– Ale noc jest do spania – tłumaczyły lalki i zaciągnęły zasłonki w oknach swojego domku.
Trampolinek usiadł na werandzie. Patrzył w niebo, na którym pojawił się księżyc i zalśniło mnóstwo gwiazd. Zabawki
spały, a Trampolinek liczył gwiazdy. Wreszcie księżyc zauważył Trampolinka.
– Trampolinku, jeśli nie pójdziesz spać, to jutro będziesz zmęczony – przekonywał księżyc, a gwiazdy migotały przyjaźnie.
I zanuciły kołysankę:
Ciemna noc po jasnym dniu
idzie z koszem pełnym snów.
Kołysanki płyną z gwiazd,
każda inną bajkę zna.
Trampolinku, czas na sen,
zanim przyjdzie nowy dzień.
Trampolinek poszedł do łóżeczka i słodko zasnął. Spał i śniła mu się trampolina…
Rano promyki słońca połaskotały go w policzek.
– Wstawaj, Trampolinku, nowy dzień!
– A gdzie księżyc i gwiazdy? – pytał zdziwiony Trampolinek.
– Noc się skończyła – odpowiedziało słonko z promiennym uśmiechem.
Wstały ptaki skoro świt,
rannym ptaszkiem bądź i ty.
Pięknych przygód dam ci moc,
zanim znowu przyjdzie noc.
Trampolinek miał bardzo dobry humorek.
– Hej, hop! Czy wiecie, że zawsze po nocy jest dzień? – zapytał zabawek.
– Wiemy, wiemy!
– A czy wiecie, że kiedy minie dzień, to przyjdzie noc?
I wszyscy zaczęli się śmiać i podskakiwać. Hej, hop!

Przykładowe pytania do tekstu :

- Jak się zrobiło na dworze, gdy zaszło słońce?
-Co się stało z kwiatkami?
-Co zrobiły wróbelki?
- Co się pojawiło na niebie?
- Co lalki powiedziały Trampolinkowi?
- Co Trampolinek powiedział zabawkom?

⦁    Ćwiczenie pamięci.
Nauka na pamięć rymowanek z opowiadania.

 

 



Dzień III - Co robimy w dzień a co w nocy?

⦁    Zabawy ruchowe

1. "Pudełko z niespodzianką"

Dziecko siedzi w siadzie skulnym na dywanie (jest pudełkiem z niespodzianką). Na hasło: Niespodzianka! dziecko  przyjmuje dowolną postać, np.: kota, pajaca, misia, lalki. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie. Za każdym razem dziecko jest
inną niespodzianką. Zabawa orientacyjno - porządkowa.

2. "Skręty".

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Wykonuje wolne skręty tułowia na przemian
w każdą stronę. Stara się dotknąć rękami podłogi za plecami. Ćwiczenie tułowia.

3. "Latające dywany"

Dziecko siada na ręczniczku lub małym kocu i przemieszcza się po wyznaczonej trasie używając tylko siły rąk i ślizgając się po podłodze na kocu – zabawę można przeprowadzić w formie berka.

⦁    Zajęcia główne

Cele:

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
- rozwijanie logicznego myślenia
- rozwijanie aparatu głosowego

Pomoce: lizaki na patyku do zabawy ( na patyczkuy przyklejamy czare koło (symbol nocy) a z drugiej strony żółte koło  (symbol dnia) ; obrazki przedstawiające dzieci w róźnych sytuacjach - obrazki w załącznikach)

1.Zabawa dydaktyczna  "W nocy czy w dzień?"

Dajemy dziecku przygotowany wcześniej lizak. Nastęonie pokazujemy dziecku róźne obrazki z czynnościami oraz z symbolami dnia i nocy. Zadaniem dziecka jest pokazać lizakiem, czy dana czynność/dany symbol kojarzy mu się z dniem czy z nocą.  

2. Wykonanie ćwiczenia z KP2 ( ćwiczenia w załaćzniku nr.4 )

3. Zajęcia umuzykalniające

- "Co robimy w dzień ?" - Gdy dziecko słyszy muzykę (dowolne nagranie)naśladuje różne czynnośći, które wykonują w trackcie dnia (np: ubieranie się, jedzenie, układanie klocków, itp. ) Przerwa w muzyce oznacza noc, dlatego dzieci przerywają wykonywaną czynność , kładą się na podłodze i udają, że śpią. Powrót muzyki oznacza powrót dnia i dziennych czynności. Zabawę powtarzamy 2-3 razy.

- Słuchanie pisoenki " Słonko idzie spać" , (pisoenka w załączniku nr. 5)

1. Słonko idzie spać
pod puszysty koc,
dzień się kończy, ciemno wkoło
i przychodzi noc.

2. Skacze kot na dach
i wygina grzbiet,
mruczy cicho do księżyca:
W plecki podrap mnie.

3. Wszystkie gwiazdy w śmiech:
Ten zabawny kot
chce po dachach biegać z nami,
ciągnie go do psot.

4. Słonko wstaje już,
budzi jasny dzień,
kot przeciąga się i ziewa,
Chyba czas na sen.

- Rozmowa na temat piosenki. Dzieci opowiadają , o czym jest pisoenka. Przykładowe pytania:
- Czy pisoenka jest skoczna czy spokojna?
- Czy można ją komuś zaśpiewać do tańca czy do snu?
- Komu rodzice śpiewają do snu?

 

 


Dzień IV -  Rytm dnia i nocy

⦁    Zabawy ruchowe
 
1. "Czerwono-zielone" – osoba prowadząca trzyma w jednej ręce zieloną, a w drugiej czerwoną rzecz. Podniesienie zielonej rzeczy oznacza, że dziecko ma biec, czerwonej, że ma się zatrzymać. Ćwiczenie wpływa na rozwój fizyczny i koncentrację.

2. "Chmurki" - Dziecko staje w rozkroku. Chustkę trzyma w obu dłoniach. Na sygnał wykonuje skłon w przód, dotykając podłogi między rozstawionymi nogami. Prostuje się, unosi ręce nad głowę, jakby chciało zawiesić chmurkę wysoko na niebie. Następnie kuca, dotyka
podłogi chustkami i wyskakuje wysoko w górę, wyrzucając chustkę nad głowę. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

⦁    Zabawa matematyczna

1. "Układamy rytmy" - dziecko otrzymuje wcześniej przygotowane liczmany ( obrazki słońca i księżyca  i układają z nich zaproponowany przez nas rytm, np: słońce, ksieżyc, słońce, słońce. Następnie dziecko samodzielnie wymyśla swoje układy.
Dostrzeganie i układanie rytmów.

⦁    Zajęcia główne

Cele:

- wzbogacanie słownictwa czynnego poprzez wyszukiwanie wyrazów o znaczeniu przeciwstawnym
- rozwijanie umiejętności plastyczno-manualnych
- ćwiczenie spostrzegawczości
- słuchanie ze zrozumieniem

1. "Przeciwieństwa" - zabawa słowna
Mówimy słowo a dziecko ma za zadanie dopowiedzieć drugie o znaczeniu przeciwnym. np: jasno-ciemno ; głośno-cicho; czarny-biały; góra-dół; długi-krótki

2. Wykonanie zadania z KP2 ( zadanie w załączniku nr. 4). Ćwiczenie spostrzegawczości.

3. Praca plastyczna "Dzień i noc"
przygotuj: kartke papieru A4; farby; wycięte słoneczko, księżyc i gwiazdki
Dajemy dziekcu kartkę papieru podzieloną na pół. Jedną stronę dziecko maluje na granatowo, drugą na niebiesko. Gdy farba wyschnie, po stronie "nocy" dziecko przykleja księżyc i gwiazdki a po stronie "dnia" słońce. :)

4. Słuchanie wiersza Agnieszki Frączek "Nocą..."

Ciemną nocą, głuchą nocą,
kiedy dzieci śpią, nie psocą,
cicho robi się w przedszkolu.
I spokojnie jest… z pozoru.

Bo w szufladzie już coś stuka –
pewnie krasnal wyjścia szuka;
biurko chwieje się i skrzypi,
z szafy słychać dziwne „szy… piii…”,
spod dywanu zaś wybiega
piegowaty smok w pepegach.
Nawet w książkach coś się dzieje:
król z obrazka TIR-em wieje,
Baba-Jaga mknie do wróżki
na dziewczęce pogaduszki,
z ciuchcią zaś plotkuje traktor:
– Brum, doprawdy?
– Tak! To-tak-to!
Trzy pluszowe rude słonie
grają w klasy na balkonie,
a dinozaur bez ogródek
ciągle depcze nam ogródek.

Bo w przedszkolu, ciemną nocą,
to zabawki właśnie psocą!

Rozmowa na temat utworu; przykładowe pytania:
- Co dzieje się w przedszkolu w nocy?
- Jakie słychać dźwięki?
- Co robią  krasnal i smok?
- Co dzieje się w książkach?
- Kto psoci w przedszkolu nocą a kto psoci w dzień? :)

 

 


Dzień V - Zwierzęta, które lubią noc

⦁    Zabawy ruchowe

1. "Ciekawskie zajączki"
Dziecko w pozycji na czworakach porusza się po dywanie. Na sygnał : Ciekawskie
zajączki zatrzymuje się, kuca, unosi ręce, rozgląda się na boki, po czym wraca do
wędrówki.

2. Ćwiczenie mięśni grzbietu:
Dziecko przyjmuje pozycję klęku. Rozkłada przed sobą chustkę
i opiera na niej dłonie. Na słowa: Czyścimy podłogę! odsuwa chustkę daleko
w przód i przysuwa do siebie, następnie przesuwa ją w prawą i w lewą stronę.

3. Ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha i mięśnie stóp.
Dziecko siedzi na podłodze, nogi ugina w kolanach, dłonie opiera z tyłu na podłodze. Przed
sobą kładzie woreczek. Jest muzykiem. Na hasło : Gramy na pianinie! unosi nogi nad podłogę
i rytmicznie dotyka woreczka palcami stóp. Zwracamy uwagę, aby dziecko zachowało
prawidłową postawę: wyprostowany tułów, obie nogi uniesione. Dziecko wykonuje kilka
rytmicznych uderzeń, a potem odpoczywa. Na kolejne hasło: Gramy na bębnach! ponownie
unosi nogi i kilkakrotnie uderza w woreczek piętami, potem odpoczywa.

⦁    Zabawa dramowa "Ja jestem"

Dziecko porusza się w rytmie tamburyna (lub innego instrumentu) Na przerwę dziecko mówi: „ja” (tupiąc prawą nogą), „jestem” (wskazują dłonią siebie), a my dodajemy - np: zły. Dziecko za pomocą mowy ciała, mimiki, gestu przedstawia, jak się czuje i zachowuje, kiedy jest złe. Podczas kolejnych przerw w muzyce można wykorzystać określenia: smutny, wesoły, zdziwiony, wystraszony itp.

⦁    Zajęcia główne

Cele:

-rozbudzanie zainteresowania przyrodą
- poznanie nazw zwierząt aktywnych nocą
- rozwijanie umiejętności językowych

1. "Które zwierzęta lubią noc"? - rozmowa kierowana z wykorzystaniem zdjęć (zdjęcia w załączniku nr. 6 i 7)Podajemy nazwy zwierząt i krótko je opisujemy. Przykłady zwierząt: borsuk, sowa, ćma, nietoperz, jeż.

2. Kiedy śpi wiewiórka/jeż/sowa?

• w nocy: wiewiórka, człowiek, kura, krowa,
• w dzień: sowa, ćma, lis , dzik,

3. Jakie znacie zwierzęta, które tak jak: wiewiórka/ sowa/ jeż, śpią w nocy/ w dzień/ zimą?
Czy ludzie zapadają w sen zimowy? Kiedy śpią ludzie?

4. Wyjaśniamy znaczenie powiedzeń o spaniu: „śpi jak suseł” – twardy sen, którego nic nie jest w stanie obudzić; „chodzi spać z kurami” – chodzi spać bardzo wcześnie.

5. Praca plastyczna "Puchata sowa"

Dziecko otrzymuje kartkę z konturem sowy (załącznik nr. 8)wykleja ją  plasteliną a następnie wydrapuje patyczkiem w plastelinie piórka.

Strefa rodzica