04.05 - 08.05.2020
Temat kompleksowy: MÓJ DOM
04.05.2020r.
TEMAT DNIA: „Domy i domki”
Cele:
- wzbogacanie słownictwa czynnego;
- stosowanie określeń mały – duży, wysoki - niski;
- utrwalanie określeń stosunków przestrzennych.
- 1. Zabawa dydaktyczna ,,Od najmniejszego do największego” ,,Duży, średni, mały”.
Przygotuj dla dziecka zestaw obrazków domów: duży, średni i mały. (załącznik 1)
Usiądźcie z dzieckiem naprzeciwko siebie i pokaż dwa domy mały i duży. Dziecko ma za zadanie powiedzieć czym się różnią. Następnie pokazujemy trzeci domek (średni) i zadajemy pytanie jaki on jest? Drogi rodzicu, pomóż dziecku nazwać jego wielkość.
Pora na ułożenie uliczki. Przygotuj pas papieru i więcej obrazków domów różniących się wielkością (załącznik 1) Poproś dziecko, aby ułożyło domki: rosnąco (od najmniejszego do największego), a następnie malejąco (od największego do najmniejszego). Naklejcie je wspólnie. Pamiętaj o tym aby dziecko nazywało wielkość domków.
- Zabawa przy piosence Spoko Loko ,,Mały domek”. https://youtu.be/0ha3YO44EFE
Pora pobawić się przy wesołej piosence. Uważnie obserwuj, jak bawią się osoby na filmie i staraj się z mamą naśladować ich ruchy.
3. Rozwiązywanie zagadek.
Cały z cegły zbudowany.
Ma dach oraz cztery ściany.
Ma też okna oraz drzwi,
właśnie w takim mieszkasz ty.
(dom)
Mają klamki, mają zamki,
służą więc do zamykania.
Gdy wychodzisz, wtedy one
przypilnują ci mieszkania.
(drzwi)
Zwykle w kształcie prostokąta.
Ma drewniane, białe ramki
oraz przezroczyste szybki,
ozdobione przez firanki.
(okno)
Znajdziesz go na dachu
koleżanko, kolego.
Ciemna smuga dymu
wylatuje z niego.
(komin)
Anna Mikita, Zagadki dla maluchów, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2006
4. Zabawa plastyczno-konstrukcyjna „Budujemy domy”.
Pomoce: pudełka kartonowe różnej wielkości, papier kolorowy, plastelina, klej.
Dziecko buduje domy z rożnej wielkości kartonowych pudełek. Do ozdobienia domów
i zaznaczenia ich charakterystycznych elementów wykorzystują papier kolorowy
i plastelinę. Podczas pracy dziecko nazywa elementy domu (np.: dach, ściany, okna, drzwi, komin, balkon, weranda, taras).
5. Wykonie ćwiczenia z Karty Pracy, k.56 (załącznik 2) Dzieci rysują nad domem słońce, obok okna – drzwi, a na płocie – kotka. Doskonalenie orientacji na kartce papieru (na rysunku).
6. Zabawy
Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Stop-klatka”.
Dziecko chodzi w rożnych kierunkach po dywanie. Na hasło: Stop-klatka zatrzymują się
w pozycji, w jakiej były, kiedy rodzic powiedział hasło. Na klaśnięcie dzieci ponownie chodzą w rożnych kierunkach.
Zabawy konstrukcyjne z klocków. Dzieci budują domki według własnego pomysłu. Swobodne wypowiedzi na temat powstających konstrukcji. Rozwijanie pomysłowości konstrukcyjnej, poczucia sprawstwa.
Zabawa do piosenki „Maszerują dzieci drogą” https://youtu.be/WPFgRO710Pk
Maszerują dzieci drogą, (maszerujemy w miejscu),
raz, dwa, trzy! (klaszczemy rytmicznie),
Lewą nogą, prawą nogą, (wystawiamy do boku lewą nogę i prawą nogę),
raz, dwa, trzy! (klaszczemy rytmicznie),
A nad drogą słonko świeci (wznosimy obie ręce wysoko w górę),
i uśmiecha się do dzieci, (obracamy się wokół własnej osi),
raz, dwa, raz, dwa, trzy! (klaszczemy rytmicznie).
05.05.2020r
TEMAT DNIA: „Nasza miejscowość”
Cele:
- zdobywanie wiedzy o swojej miejscowości;
- poznanie charakterystycznych elementów swojej miejscowości;
- rozwijanie percepcji słuchowej i koordynacji słuchowo - ruchowej.
- Rozmowa kierowana „Nasza miejscowość” z wykorzystaniem zdjęć.
Rodzic prezentuje dziecku wcześniej przygotowane zdjęcia, ilustrujące, pocztówki charakterystycznych miejsc i budynków ich miejscowości - Krakowa (załącznik 3). Dziecko rozpoznaje miejsca i budynki. Nazywa je, opowiada, w których było, gdzie się one znajdują. Jeśli dziecko nie zna jeszcze tych miejsc, to rodzic o nich opowiada