logotype

04.05 - 08.05.2020

Temat kompleksowy: MÓJ DOM

 

04.05.2020r.

TEMAT DNIA: „Domy i domki”

Cele:
- wzbogacanie słownictwa czynnego;
- stosowanie określeń mały – duży, wysoki - niski;
- utrwalanie określeń stosunków przestrzennych.

 

  1. 1.      Zabawa dydaktyczna ,,Od najmniejszego do największego” ,,Duży, średni, mały”.

Przygotuj dla dziecka zestaw obrazków domów: duży, średni i mały. (załącznik 1)

Usiądźcie z dzieckiem naprzeciwko siebie i pokaż dwa domy mały i duży. Dziecko ma za zadanie powiedzieć czym się różnią. Następnie pokazujemy trzeci domek (średni) i zadajemy pytanie jaki on jest? Drogi rodzicu, pomóż dziecku nazwać jego wielkość.

Pora na ułożenie uliczki. Przygotuj pas papieru i więcej obrazków domów różniących się wielkością (załącznik 1) Poproś dziecko, aby ułożyło domki: rosnąco (od najmniejszego do największego), a następnie malejąco (od największego do najmniejszego). Naklejcie je wspólnie. Pamiętaj o tym aby dziecko nazywało wielkość domków.

 

  1. Zabawa przy piosence Spoko Loko ,,Mały domek”. https://youtu.be/0ha3YO44EFE

Pora pobawić się przy wesołej piosence. Uważnie obserwuj, jak bawią się osoby na filmie i staraj się z mamą naśladować ich ruchy.

3.   Rozwiązywanie zagadek.

 

Cały z cegły zbudowany.

Ma dach oraz cztery ściany.

Ma też okna oraz drzwi,

właśnie w takim mieszkasz ty.

(dom)

 

Mają klamki, mają zamki,

służą więc do zamykania.

Gdy wychodzisz, wtedy one

przypilnują ci mieszkania.

(drzwi)

 

Zwykle w kształcie prostokąta.

Ma drewniane, białe ramki

oraz przezroczyste szybki,

ozdobione przez firanki.

(okno)

 

Znajdziesz go na dachu

koleżanko, kolego.

Ciemna smuga dymu

wylatuje z niego.

(komin)

Anna Mikita, Zagadki dla maluchów, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2006

 

 

4.   Zabawa plastyczno-konstrukcyjna „Budujemy domy”.

Pomoce: pudełka kartonowe różnej wielkości, papier kolorowy, plastelina, klej.
Dziecko buduje domy z rożnej wielkości kartonowych pudełek. Do ozdobienia domów
i zaznaczenia ich charakterystycznych elementów wykorzystują papier kolorowy
i plastelinę. Podczas pracy dziecko nazywa elementy domu (np.: dach, ściany, okna, drzwi, komin, balkon, weranda, taras).

 

5.   Wykonie ćwiczenia z Karty Pracy, k.56 (załącznik 2) Dzieci rysują nad domem słońce, obok okna – drzwi, a na płocie – kotka. Doskonalenie orientacji na kartce papieru (na rysunku).

 

6.   Zabawy

Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Stop-klatka”.
Dziecko chodzi w rożnych kierunkach po dywanie. Na hasło: Stop-klatka zatrzymują się
w pozycji, w jakiej były, kiedy rodzic powiedział hasło. Na klaśnięcie dzieci ponownie chodzą w rożnych kierunkach.

Zabawy konstrukcyjne z klocków. Dzieci budują domki według własnego pomysłu. Swobodne wypowiedzi na temat powstających konstrukcji. Rozwijanie pomysłowości konstrukcyjnej, poczucia sprawstwa.

Zabawa do piosenki „Maszerują dzieci drogą” https://youtu.be/WPFgRO710Pk

Maszerują dzieci drogą, (maszerujemy w miejscu),

raz, dwa, trzy! (klaszczemy rytmicznie),

Lewą nogą, prawą nogą, (wystawiamy do boku lewą nogę i prawą nogę),

raz, dwa, trzy! (klaszczemy rytmicznie),

A nad drogą słonko świeci (wznosimy obie ręce wysoko w górę),

i uśmiecha się do dzieci, (obracamy się wokół własnej osi),

raz, dwa, raz, dwa, trzy! (klaszczemy rytmicznie).

 

 

 

 

05.05.2020r

TEMAT DNIA: „Nasza miejscowość”

Cele:
- zdobywanie wiedzy o swojej miejscowości;
- poznanie charakterystycznych elementów swojej miejscowości;
- rozwijanie percepcji słuchowej i koordynacji słuchowo - ruchowej.

 

 

  1. Rozmowa kierowana „Nasza miejscowość” z wykorzystaniem zdjęć.
    Rodzic prezentuje dziecku wcześniej przygotowane zdjęcia, ilustrujące, pocztówki charakterystycznych miejsc i budynków ich miejscowości - Krakowa (załącznik 3). Dziecko rozpoznaje miejsca i budynki. Nazywa je, opowiada, w których było, gdzie się one znajdują. Jeśli dziecko nie zna jeszcze tych miejsc, to rodzic o nich opowiada

Strefa rodzica