11.05 - 15.05.2020
Temat kompleksowy: Idziemy do Zoo
Dzień I - Kto mieszka w zoo?
- Zabawy ruchowe
1. "Woda-lód" - wyznaczamy taśmą linię startu oraz mety. Dziecko ustawione na linii startu, na hasło: Woda ? idzie , na hasło: Lód ? zatrzymuje się w bezruchu. JEśli dziecko się poruszy wraca na linie startu.
2. Ćwiczenie równowagi ,,Bociany na łące?. Dziecko staje wyprostowane i naśladuje bociana, unosząc jedną nogę do góry z jednoczesnym rozłożeniem rąk w bok. Stara się utrzymać w tej pozycji jak najdłużej. Zmienia nogę i powtarza ćwiczenie kilkakrotnie.
3. "Uwaga Lew!" - dziecko swobodnie maszeruje po dywanie, Na hasło: uwaga Lew! siada w siadzie skrzyżnym i próbuje się nie poruszać. Jeśli się poruszy wykonuje zadanie/ ćwiczenie(przysiady, stanie na jednej nodze, pajacyki)
- Zajęcia główne
Cele:
- poznanie znaczenia pojęć zoo i zwierzęta egzotyczne
-rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- pogłębianie doświadczeń plastycznych
1. Oglądanie prezentacji multimedialnej ( filmu) o zwierzętach mieszkających w zoo.
https://www.youtube.com/watch?v=xlXEn3l6vYM
2. Rozmowa kierowana na temat zoo. Przykładowe pytania:
- Kto z was był w zoo?
- Co to jest zoo?
- Co możemy tam zobaczyć?
- Jakie zwierzęta żyją w zoo?
- Czy są to zwierzęta , które możemy spotkać w lesie albo na wsi?
3. "Jakie to zwierzę?" zabawa dydaktyczna. Pokazujemy dziecku zdjęcia różnych zwierząt egzotycznych żyjących w zoo. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych. (zdjęcia w załącznikach 1 i 2)
4. Praca plastyczna ?Milutki koala?. Pokazujemy dziecku zdjęcie na którym jest koala i rozmawiamy z dzieckiem na temat jego wyglądu. (załącznik nr. 3) Następnie dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym konturem zwierzęcia, (załącznik nr 4) który wykleja kawałkami włóczki w kolorze białym i szarym lub brązowym. Ćwiczenie umiejętności wyklejania.
Dzień II - Trampolinek idzie do zoo
- Zajęcia ruchowe
1. Zabawa z rodzicami/rodzeństwem. "Ciuciubabka" - Dziecko, które jest ciuciubabką, stoi w środku koła z zawiązanymi oczami i próbuje złapać pozostałych graczy.
2. "Skoki przez drabinkę" - Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.
3. "Jakim jestem zwierzątkiem?" Dziecko próbuje naśladować różne zwierzęta a my próbujemy zgadnąć jakie zwierzątko pokazuje dziecko.
- Zajęcia główne
Cele:
- rozwijanie mowy i myślenia
- słuchanie ze zrozumieniem i odpowiadanie na pytania
- rozwijanie aparatu artykulacyjnego mowy
1. Słuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej "Trampolinek idzie do zoo"
Dzisiaj pani czytała opowiadanie o zwierzętach, które mieszkają daleko, daleko stąd. Ojej, jakie to było ciekawe!
? Trampolinku! ? zawołał mały pluszowy Tygrysek. ? Bardzo, bardzo chciałbym spotkać prawdziwego tygrysa.
? Wybierzmy się więc do ogrodu zoologicznego! ? zaproponował Trampolinek. ? Tam na pewno mieszka
tygrys. Hej, hop!
I poszli, tup, tup, tup? Kiedy dotarli do zoo, postanowili iść wzdłuż strzałek, które były namalowane na ścieżce.
? Dzień dobry, mili goście! ? usłyszeli powitanie.
Za ogrodzeniem stało zwierzę. Ale jakie zwierzę! Było duże, miało cztery potężne nogi, długą trąbę i ogromne uszy,
którymi wachlowało się, bo pewnie było mu gorąco.
? Nazywam się słoń Trąbuś!
? Czy zna pan drogę do domu tygrysa? ? zapytał nieśmiało Tygrysek.
? Niestety, nie znam ? zmartwił się słoń. ? Może małpy wam pomogą.
I pokazał trąbą, dokąd mają iść. A na pożegnanie pięknie zatrąbił: tru, tu, tu, tu!
Trampolinek i Tygrysek pomaszerowali do pawilonu małp. Patrzyli z podziwem, jak skakały z jednej gałęzi
na drugą. Jak zwinnie wspinały się po linach. A jakie robiły zabawne miny.
? Małpki, małpki, czy wiecie, gdzie mieszka tygrys? ? odezwał się Trampolinek.
? Nie wiemy ? odpowiedziały małpki równocześnie. ? Ale wiemy, że ma wielkie kły i ostre pazury, i strasznie ryczy, łaaa?
Pluszowy Tygrysek westchnął, bo nie miał nawet jednego malutkiego pazurka.
? Zapytajcie żyrafę ? poradziła najmłodsza małpka. ? Ma taką długą, długą szyję i z wysoka wszystko widzi.
Więc tup, tup, tup, poszli do żyrafy.
Żyrafa zajęta była oskubywaniem liści z drzewa.
? Smacznego! ? zawołali i zaczęli do niej machać, żeby na nich spojrzała.
? Dziękuję ? odpowiedziała żyrafa. ? Widzę was, nie musicie tak machać i krzyczeć, bo wystraszycie moje
żyrafiątko.
? Czy wie pani, gdzie mieszka tygrys? ? zapytali szeptem.
? Wiem! ? żyrafa była bardzo zadowolona, że może pomóc. ? Trzeba przejść przez strumyk, potem wejść
na górkę, a za górką znajdziecie tygrysa.
Wreszcie dotarli na miejsce. Tygrys leżał na skale i wygrzewał się w słońcu. Mruczał do siebie, machając długim ogonem:
W eleganckim futrze w paski
skradam ciszej się od myszy.
Moje oko wszystko widzi,
moje ucho wszystko słyszy.
Bo ja jestem królem dżungli
i największym z rodu kotów,
więc nie drażnij się z tygrysem,
jeśli nie chcesz mieć kłopotów.
I zakończył mruczankę głośnym łaaa?
? Jest bardzo do mnie podobny, chociaż taki ogromny ? z dumą powiedział pluszowy Tygrysek i grzecznie się przywitał.
Tygrys jednym skokiem znalazł się przy ogrodzeniu. Bardzo ucieszył go widok małego kuzyna.
? Czy uciekłeś z klatki, pluszowy Tygrysku? ? zażartował prawdziwy tygrys.
? Nie uciekłem, przyszedłem z przedszkola, żeby się z tobą zobaczyć.
Och, jak się miło rozmawiało. Tygrys opowiedział, że nie lubi, jak przychodzący hałasują i rzucają jedzenie.
A Trampolinek i mały Tygrysek kiwali głowami ze zrozumieniem ? nikt by tego nie lubił. Czas szybko upłynął
i trzeba było opuścić ogród zoologiczny, bo zwierzęta przecież muszą odpocząć.
? Wkrótce przyjdziemy znowu ? obiecał Trampolinek ? i przyprowadzimy dzieci z naszego przedszkola
2. Rozmowa na temat opowiadania. Przykładowe pytania:
-Jakie zwierzę chcieli zobaczyć w zoo Trampolinek i tygrysek?
-Jakie zwierzęta odwiedzili, szukając tygrysa?
-Kto wskazał im drogę do tygrysa?
-O co prawdziwy tygrys zapytał pluszowego tygryska?
-Czego nie wolno robić w zoo?
3. Zabawa artykulacyjno-naśladowcza ?Naśladujemy dzikie zwierzęta?. Dziecko naśladuje głosy rożnych zwierząt oraz ich sposób poruszania się, np.:
węża ? sssss, pokazują rękami fale (wijące się węże),
lwa ? grrrgrrr, wyciągają ręce wysoko nad głowę,
hipopotama ? hip, hip, hip, napełniają buzie powietrzem (duży hipopotam) i wypuszczają powietrze (mały hipopotam),
małpę ? u-u-a-a, u-u-a-a, podskakują jak małpki.
Dzień III - Gdzie żyją zwierzęta?
- Zajęcia ruchowe
- ?Tor przeszkód? - Możesz na drodze przejazdu dziecka poustawiać krzesła, kosze na śmieci, duże zabawki, skrzynki. Miej ze sobą stoper, żeby mierzyć czas przejazdu małym sportowcom.
- ?Wygibasy ? - Razem z dzieckiem, w różnych pozycjach jednocześnie podajemy sobie woreczki z grochem (lub inny przedmiot) (górą, dołem). Za skrętem w lewo i w prawo. (7 razy w każdą stronę)
- Samochody? ? dzieci (samochody) jeżdżą po pokoju w dowolnym My pokazujemy kolory (ręcznik, szarfa, klocek itp.), czyli światła drogowe. Dzieci reagują: czerwony kolor ? stoją, zielony ? jadą.
- Zajęcia główne
Cele:
- Utrwalanie nazw zwierząt
- Poznanie środowisk w których żyją zwierzęta
- Rozwijanie spostrzegawczości
- . Rozmowa na temat środowisk, w których żyją zwierzęta. Prezentujemy zdjęcia zwierząt żyjących w lesie (załącznik nr 5) , na wsi (załącznik nr 6) oraz dzikich zwierząt występujących na wolności. Zadajemy dzieciom pytania:
-Gdzie możemy spotkać krowy i konie?
-Gdzie żyje lis i niedźwiedź?
-Jakie zwierzęta żyją w ciepłych krajach?
-Gdzie możemy oglądać te zwierzęta?
- Zabawa matematyczna ?Gdzie jest miś??. Umieszczamy maskotkę misia w rożnych miejscach. Zadaniem dziecka jest powiedzieć, gdzie jest miś, np. : na stole, pod stołem, obok szafy, na półce, w pudełku. Stosowanie określeń oznaczających położenie przedmiotów w przestrzeni.
- Zabawa przy piosence ?Idziemy do zoo?
https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM
Dzień IV ? Wesoły hipopotam
- Zabawy ruchowe
- ?Lina? . Rozkładamy na podłodze długą linę. Dziecko przechodzi po linie, starając się utrzymać równowagę. Ćwiczenie zachowania równowagi.
- ?Spacer niedźwiedzia i żyrafy?. Dziecko biega po dywanie. Na hasło : Spacerują niedźwiedzie przyjmuje pozycję na czworakach i wolno poruszają się po dywanie. Na hasło: Na spacer wychodzą żyrafy dziecko podnosi się, prostuje plecy, głowę, wyciąga mocno szyję i wędrują po sali. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych
- ?Rzuty do bramki?. Dziecko siada na dywanie. Naprzeciwko niego ustawiamy bramkę. W niewielkiej odległości wyznaczamy miejsce i kładziemy piłkę. Dziecko podchodzi do piłki, próbuje kopnąć ją i trafić do bramki. Odległość musi być początkowo tak dopasowana, by dziecko trafiało i miało poczucie sukcesu. Dopiero stopniowo można zwiększać odległość.
- Zajęcia główne
Cele:
- Rozwijanie słuchania ze zrozumieniem
- Utrwalenie nazw zwierząt egzotycznych
-Rozwijanie słownictwa czynnego
- ?Puzzle? Przygotowujemy wcześniej pocięte obrazki zwierząt egzotycznych. Następnie dajemy je dziecku i prosimy aby ułożyło ?puzzle?. Doskonalenie zdolności manualnych.
- Wysłuchanie wiersza Agnieszki Frączek ?Chichopotam?.
Wyszedł z błota hipopotam:
? Cha-chi-cho-cha! ? zachichotał.
Słoń, zbudzony owym dźwiękiem,
zakołysał trąbą z wdziękiem:
? Tru-tu-tu-tu! Mój sąsiedzie!
Co cię śmieszy, można wiedzieć?
Hipopotam rzec coś chciał,
lecz nie zdołał, bo się śmiał.
Żółw guzdrała, wietrząc psotę,
zaraz przygnał tu galopem,
stado strusi zbaraniało,
a lew ryknął: ? Co się stało?!
Hipcio zerknął na nich i...
znów się chichrał: ? Chi, chi, chi...
? Czy pan ze mnie się naśmiewa? ?
spytał pawian, schodząc z drzewa.
Chciał na śmieszka się obrazić,
lecz... chichotem się zaraził.
Wnet się śmiała cała plaża ?
wąż aż skręcał się i tarzał,
żółw rechotał, zebry rżały,
śmiechem parskał lew wspaniały.
Calusieńki świat chichotał!
Kto to sprawił? CHICHOPOTAM!
Ten wesołek rodem z błota.
- Rozmowa kierowana na temat utworu. Przykładowe pytania:
- Co takiego robił hipopotam, że pozostałe zwierzęta bardzo się dziwiły?
- Jakie jeszcze zwierzęta występują w wierszu?
- Naśladujcie śmiejącego się hipopotama. ;)
- Jak mógłby śmiać się żółw, a jak małpka?
- ?Tygrys? praca plastyczna. Pokazujemy dziecku zdjęcie tygrysa. Następnie prosimy aby narysowało lub namalowało na kartce tygrysa. Pogłębianie doświadczeń plastycznych oraz wyobraźni.
- ?Zoo? dajemy dziecku dużo klocków oraz wcześniej przygotowane figurki lub zdjęcia zwierząt egzotycznych. Prosimy aby z klocków zbudowało zoo i umieściło w nim zwierzątka. Rozwijanie pomysłowości.
- ?Kangury? Zabawa ruchowa skoczna. Dziecko-kangur skacze po wyznaczonym terenie, trzymając ręce blisko tułowia. Zabawę najlepiej wykonać przy radosnej, skocznej muzyce (np. country) Rozwijanie sprawności ruchowej ? skoczności.
Dzień V ? Matematyczne zoo
- Zabawy ruchowe
- ?Spadające gwiazdki? Dziecko podskakuje z szeroko rozłożonymi w górę rękoma oraz szeroko rozstawionymi nogami. Ląduje do półprzysiadu. (powtarzamy parę razy)
- ?Samochody? Dziecko-samochód porusza się swobodnie po dywanie. Na sygnał czerwony (np. klocek) staje w bezruchu, na sygnał zielony porusza się dalej.
- ?Hop przez przez przeszkodę? Ustawiamy na dywanie różne przeszkody przez które dziecko będzie musiało przeskoczyć. (klocki, pluszaki, małe poduszki, garnek, itp.)
- Zajęcia główne
Cele:
- Doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczby elementów
-Stosowanie określeń tył ? przód, tyłem ? przodem
-Pogłębianie doświadczeń plastycznych i manualnych
- ?Liczymy zwierzęta?. Rozkładamy na podłodze 5?6 szarf (mogą też być kolorowe kartki) i do każdej wkładamy określoną liczbę identycznych zwierząt (obrazków, zdjęć lub plastikowych figurek), np.: szarfa żołta ? 1 delfin, szarfa zielona ? 2 lwy, szarfa czerwona ? 3 zebry, szarfa biała ? 4 papugi, szarfa brązowa ? 5 małp. Dziecko chodzi między szarfami i sprawdza, ile zwierząt jest w każdej z nich. Następnie zadajemy pytania, np.: Ile jest lwów? Przełóż do lwów 1 zebrę. Ile teraz jest zwierząt w zielonej szarfie? W której szarfie jest najwięcej zwierząt? (Wszystkie pytania oraz liczbę zwierząt w pętlach dostosowujemy do umiejętności dziecka). Przeliczanie i porównywanie liczby elementów.
- Praca plastyczna techniką ?mokre na mokrym? ?Kolorowe pawie?. Dziecko otrzymuje kartkę z konturowym rysunkiem pawia, (załącznik nr 7) który ma duży rozłożysty ogon. Dziecko zwilża go watą nasączoną wodą, a następnie maluje farbami. Gdy praca wyschnie, dziecko może na ogonie pawia dolepić kolorowe piórka.
- Wykonanie ćwiczenia z KP2 (załącznik nr 8)
- ?Wesołe i smutne zwierzątka? Dzieci naśladują określone zwierzątka, o których mówi nauczyciel:
-pieski ? szczęśliwe, bo idą na spacer,
-kotki- smutne, bo zgubiły piłeczkę do zabawy
- owieczki- wesołe, bo dostały nowe dzwoneczki
- kaczuszki ? smutne, bo nie mogą pływać w stawie