logotype

11.05 - 15.05.2020

Temat kompleksowy: Idziemy do Zoo

 

Dzień I -  Kto mieszka w zoo?

  • Zabawy ruchowe

1. "Woda-lód" - wyznaczamy taśmą linię startu oraz mety. Dziecko ustawione na linii startu, na hasło: Woda – idzie , na  hasło: Lód – zatrzymuje się w bezruchu. JEśli dziecko się poruszy wraca na linie startu. 

 

2. Ćwiczenie równowagi ,,Bociany na łące”. Dziecko staje wyprostowane i naśladuje bociana, unosząc jedną nogę do góry z jednoczesnym rozłożeniem rąk w bok. Stara się utrzy­mać  w tej pozycji jak najdłużej. Zmienia nogę i powtarza ćwiczenie kilkakrotnie.

 

3. "Uwaga Lew!" - dziecko swobodnie maszeruje po dywanie, Na hasło: uwaga Lew! siada w siadzie skrzyżnym i próbuje się nie poruszać. Jeśli się poruszy wykonuje zadanie/ ćwiczenie(przysiady, stanie na jednej nodze, pajacyki)

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

 

- poznanie znaczenia pojęć zoo i zwierzęta egzotyczne

-rozwijanie zainteresowań przyrodniczych

- pogłębianie doświadczeń plastycznych

 

1. Oglądanie prezentacji multimedialnej ( filmu) o zwierzętach mieszkających w zoo.

https://www.youtube.com/watch?v=xlXEn3l6vYM

 

2. Rozmowa kierowana na temat zoo. Przykładowe pytania:

 

- Kto z was był w zoo?

- Co to jest zoo?

- Co możemy tam zobaczyć?

- Jakie zwierzęta żyją w zoo?

- Czy są to zwierzęta , które możemy spotkać w lesie albo na wsi?

 

3. "Jakie to zwierzę?" zabawa dydaktyczna. Pokazujemy dziecku zdjęcia różnych zwierząt egzotycznych żyjących w zoo. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych. (zdjęcia w załącznikach 1 i 2)

 

 

4. Praca plastyczna „Milutki koala”. Pokazujemy dziecku zdjęcie na którym jest koala i rozmawiamy z dzieckiem na temat jego wyglądu. (załącznik nr. 3) Następnie dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym konturem zwierzęcia, (załącznik nr 4) który wykleja kawałkami włóczki w kolorze białym i szarym lub brązowym. Ćwiczenie umiejętności wyklejania.

 

Dzień II - Trampolinek idzie do zoo

 

  • Zajęcia ruchowe

 

1. Zabawa z rodzicami/rodzeństwem. "Ciuciubabka" - Dziecko, które jest ciuciubabką, stoi w środku koła z zawiązanymi oczami i próbuje złapać pozostałych graczy.

 

2. "Skoki przez drabinkę" - Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.  

 

3. "Jakim jestem zwierzątkiem?" Dziecko próbuje naśladować różne zwierzęta a my próbujemy zgadnąć jakie zwierzątko pokazuje dziecko.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

 

- rozwijanie mowy i myślenia

- słuchanie ze zrozumieniem i odpowiadanie na pytania

- rozwijanie aparatu artykulacyjnego mowy

 

1. Słuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej "Trampolinek idzie do zoo"

 

Dzisiaj pani czytała opowiadanie o zwierzętach, które mieszkają daleko, daleko stąd. Ojej, jakie to było ciekawe!

– Trampolinku! – zawołał mały pluszowy Tygrysek. – Bardzo, bardzo chciałbym spotkać prawdziwego tygrysa.

– Wybierzmy się więc do ogrodu zoologicznego! – zaproponował Trampolinek. – Tam na pewno mieszka

tygrys. Hej, hop!

I poszli, tup, tup, tup… Kiedy dotarli do zoo, postanowili iść wzdłuż strzałek, które były namalowane na ścieżce.

– Dzień dobry, mili goście! – usłyszeli powitanie.

Za ogrodzeniem stało zwierzę. Ale jakie zwierzę! Było duże, miało cztery potężne nogi, długą trąbę i ogromne uszy,

którymi wachlowało się, bo pewnie było mu gorąco.

– Nazywam się słoń Trąbuś!

– Czy zna pan drogę do domu tygrysa? – zapytał nieśmiało Tygrysek.

– Niestety, nie znam – zmartwił się słoń. – Może małpy wam pomogą.

I pokazał trąbą, dokąd mają iść. A na pożegnanie pięknie zatrąbił: tru, tu, tu, tu!

Trampolinek i Tygrysek pomaszerowali do pawilonu małp. Patrzyli z podziwem, jak skakały z jednej gałęzi

na drugą. Jak zwinnie wspinały się po linach. A jakie robiły zabawne miny.

– Małpki, małpki, czy wiecie, gdzie mieszka tygrys? – odezwał się Trampolinek.

– Nie wiemy – odpowiedziały małpki równocześnie. – Ale wiemy, że ma wielkie kły i ostre pazury, i strasznie ryczy, łaaa…

Pluszowy Tygrysek westchnął, bo nie miał nawet jednego malutkiego pazurka.

– Zapytajcie żyrafę – poradziła najmłodsza małpka. – Ma taką długą, długą szyję i z wysoka wszystko widzi.

Więc tup, tup, tup, poszli do żyrafy.

Żyrafa zajęta była oskubywaniem liści z drzewa.

– Smacznego! – zawołali i zaczęli do niej machać, żeby na nich spojrzała.

– Dziękuję – odpowiedziała żyrafa. – Widzę was, nie musicie tak machać i krzyczeć, bo wystraszycie moje

żyrafiątko.

– Czy wie pani, gdzie mieszka tygrys? – zapytali szeptem.

– Wiem! – żyrafa była bardzo zadowolona, że może pomóc. – Trzeba przejść przez strumyk, potem wejść

na górkę, a za górką znajdziecie tygrysa.

Wreszcie dotarli na miejsce. Tygrys leżał na skale i wygrzewał się w słońcu. Mruczał do siebie, machając długim ogonem:

W eleganckim futrze w paski

skradam ciszej się od myszy.

Moje oko wszystko widzi,

moje ucho wszystko słyszy.

Bo ja jestem królem dżungli

i największym z rodu kotów,

więc nie drażnij się z tygrysem,

jeśli nie chcesz mieć kłopotów.

I zakończył mruczankę głośnym łaaa…

– Jest bardzo do mnie podobny, chociaż taki ogromny – z dumą powiedział pluszowy Tygrysek i grzecznie się przywitał.

Tygrys jednym skokiem znalazł się przy ogrodzeniu. Bardzo ucieszył go widok małego kuzyna.

– Czy uciekłeś z klatki, pluszowy Tygrysku? – zażartował prawdziwy tygrys.

– Nie uciekłem, przyszedłem z przedszkola, żeby się z tobą zobaczyć.

Och, jak się miło rozmawiało. Tygrys opowiedział, że nie lubi, jak przychodzący hałasują i rzucają jedzenie.

A Trampolinek i mały Tygrysek kiwali głowami ze zrozumieniem – nikt by tego nie lubił. Czas szybko upłynął

i trzeba było opuścić ogród zoologiczny, bo zwierzęta przecież muszą odpocząć.

– Wkrótce przyjdziemy znowu – obiecał Trampolinek – i przyprowadzimy dzieci z naszego przedszkola

 

2. Rozmowa na temat opowiadania. Przykładowe pytania:

 

-Jakie zwierzę chcieli zobaczyć w zoo Trampolinek i tygrysek?

-Jakie zwierzęta odwiedzili, szukając tygrysa?

-Kto wskazał im drogę do tygrysa?

-O co prawdziwy tygrys zapytał pluszowego tygryska?

-Czego nie wolno robić w zoo?

 

3. Zabawa artykulacyjno-naśladowcza „Naśladujemy dzikie zwierzęta”. Dziecko naśladuje głosy rożnych zwierząt oraz ich sposób poruszania się, np.:

węża – sssss, pokazują rękami fale (wijące się węże),

lwa – grrrgrrr, wyciągają ręce wysoko nad głowę,

hipopotama – hip, hip, hip, napełniają buzie powietrzem (duży hipopotam) i wypuszczają powietrze (mały hipopotam),

małpę – u-u-a-a, u-u-a-a, podskakują jak małpki.

 

Dzień III - Gdzie żyją zwierzęta?

 

  • Zajęcia ruchowe

 

  1. „Tor przeszkód” - Możesz na drodze przejazdu dziecka poustawiać krzesła, kosze na śmieci, duże zabawki, skrzynki. Miej ze sobą stoper, żeby mierzyć czas przejazdu małym sportowcom.
  2. „Wygibasy „ - Razem z dzieckiem, w różnych pozycjach jednocześnie podajemy sobie woreczki z grochem (lub inny przedmiot) (górą, dołem). Za skrętem w lewo i w prawo. (7 razy w każdą stronę)
  3. Samochody” – dzieci (samochody) jeżdżą po pokoju w dowolnym My pokazujemy kolory (ręcznik, szarfa, klocek itp.), czyli światła drogowe. Dzieci reagują: czerwony kolor – stoją, zielony – jadą.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

-          Utrwalanie nazw zwierząt

-          Poznanie środowisk w których żyją zwierzęta

-          Rozwijanie spostrzegawczości

 

 

  1. . Rozmowa na temat środowisk, w których żyją zwierzęta. Prezentujemy zdjęcia zwierząt żyjących w lesie (załącznik nr 5) , na wsi (załącznik nr 6) oraz dzikich zwierząt występujących na wolności. Zadajemy dzieciom pytania:

 

 

-Gdzie możemy spotkać krowy i konie?

-Gdzie żyje lis i niedźwiedź?

-Jakie zwierzęta żyją w ciepłych krajach?

-Gdzie możemy oglądać te zwierzęta?

 

  1. Zabawa matematyczna „Gdzie jest miś?”. Umieszczamy maskotkę misia w rożnych miejscach. Zadaniem dziecka jest powiedzieć, gdzie jest miś, np. : na stole, pod stołem, obok szafy, na półce, w pudełku. Stosowanie określeń oznaczających położenie przedmiotów w przestrzeni.

 

  1. Zabawa przy piosence „Idziemy do zoo”

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

 

Dzień IV – Wesoły hipopotam

 

  • Zabawy ruchowe

 

  1. „Lina” . Rozkładamy na podłodze długą linę. Dziecko przechodzi po linie, starając się utrzymać równowagę. Ćwiczenie zachowania równowagi.
  2. „Spacer niedźwiedzia i żyrafy”. Dziecko biega po dywanie. Na hasło : Spacerują niedźwiedzie przyjmuje pozycję na czworakach i wolno poruszają się po dywanie. Na hasło: Na spacer wychodzą żyrafy dziecko podnosi się, prostuje plecy, głowę, wyciąga mocno szyję i wędrują po sali. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych
  3. „Rzuty do bramki”. Dziecko siada na dywanie. Naprzeciwko niego ustawiamy bramkę. W niewielkiej odległości wyznaczamy miejsce i kładziemy piłkę. Dziecko podchodzi do piłki, próbuje kopnąć ją i trafić do bramki. Odległość musi być początkowo tak dopasowana, by dziecko trafiało i miało poczucie sukcesu. Dopiero stopniowo można zwiększać odległość.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

- Rozwijanie słuchania ze zrozumieniem

- Utrwalenie nazw zwierząt egzotycznych

-Rozwijanie słownictwa czynnego

 

  1. „Puzzle” Przygotowujemy wcześniej pocięte obrazki zwierząt egzotycznych. Następnie dajemy je dziecku i prosimy aby ułożyło „puzzle”. Doskonalenie zdolności manualnych.
  2. Wysłuchanie wiersza Agnieszki Frączek „Chichopotam”.

 

Wyszedł z błota hipopotam:

– Cha-chi-cho-cha! – zachichotał.

Słoń, zbudzony owym dźwiękiem,

zakołysał trąbą z wdziękiem:

– Tru-tu-tu-tu! Mój sąsiedzie!

Co cię śmieszy, można wiedzieć?

Hipopotam rzec coś chciał,

lecz nie zdołał, bo się śmiał.

Żółw guzdrała, wietrząc psotę,

zaraz przygnał tu galopem,

stado strusi zbaraniało,

a lew ryknął: – Co się stało?!

Hipcio zerknął na nich i...

znów się chichrał: – Chi, chi, chi...

– Czy pan ze mnie się naśmiewa? –

spytał pawian, schodząc z drzewa.

Chciał na śmieszka się obrazić,

lecz... chichotem się zaraził.

Wnet się śmiała cała plaża –

wąż aż skręcał się i tarzał,

żółw rechotał, zebry rżały,

śmiechem parskał lew wspaniały.

Calusieńki świat chichotał!

Kto to sprawił? CHICHOPOTAM!

Ten wesołek rodem z błota.

 

  1. Rozmowa kierowana na temat utworu. Przykładowe pytania:

- Co takiego robił hipopotam, że pozostałe zwierzęta bardzo się dziwiły?

- Jakie jeszcze zwierzęta występują w wierszu?

- Naśladujcie śmiejącego się hipopotama. ;)

- Jak mógłby śmiać się żółw, a jak małpka?

 

  1. „Tygrys” praca plastyczna. Pokazujemy dziecku zdjęcie tygrysa. Następnie prosimy aby narysowało lub namalowało na kartce tygrysa. Pogłębianie doświadczeń plastycznych oraz wyobraźni.
  2. „Zoo” dajemy dziecku dużo klocków oraz wcześniej przygotowane figurki lub zdjęcia zwierząt egzotycznych. Prosimy aby z klocków zbudowało zoo i umieściło w nim zwierzątka. Rozwijanie pomysłowości.
  3. „Kangury” Zabawa ruchowa skoczna. Dziecko-kangur skacze po wyznaczonym terenie, trzymając ręce blisko tułowia. Zabawę najlepiej wykonać przy radosnej, skocznej muzyce (np. country) Rozwijanie sprawności ruchowej – skoczności.

 

 

Dzień V – Matematyczne zoo

 

  • Zabawy ruchowe

 

  1. „Spadające gwiazdki” Dziecko podskakuje z szeroko rozłożonymi w górę rękoma oraz szeroko rozstawionymi nogami. Ląduje do półprzysiadu. (powtarzamy parę razy)
  2. „Samochody” Dziecko-samochód porusza się swobodnie po dywanie. Na sygnał czerwony (np. klocek) staje w bezruchu, na sygnał zielony porusza się dalej.
  3. „Hop przez przez przeszkodę” Ustawiamy na dywanie różne przeszkody przez które dziecko będzie musiało przeskoczyć. (klocki, pluszaki, małe poduszki, garnek, itp.)

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

 

- Doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczby elementów

-Stosowanie określeń tył – przód, tyłem – przodem

-Pogłębianie doświadczeń plastycznych i manualnych

 

  1. „Liczymy zwierzęta”. Rozkładamy na podłodze 5–6 szarf (mogą też być kolorowe kartki) i do każdej wkładamy określoną liczbę identycznych zwierząt (obrazków, zdjęć lub plastikowych figurek), np.: szarfa żołta – 1 delfin, szarfa zielona – 2 lwy, szarfa czerwona – 3 zebry, szarfa biała – 4 papugi, szarfa brązowa – 5 małp. Dziecko chodzi  między szarfami i sprawdza, ile zwierząt jest w każdej z nich. Następnie zadajemy pytania, np.: Ile jest lwów? Przełóż do lwów 1 zebrę. Ile teraz jest zwierząt w zielonej szarfie? W której szarfie jest najwięcej zwierząt? (Wszystkie pytania oraz liczbę zwierząt w pętlach dostosowujemy do umiejętności dziecka). Przeliczanie i porównywanie liczby elementów.
  2. Praca plastyczna techniką „mokre na mokrym” „Kolorowe pawie”. Dziecko otrzymuje kartkę z konturowym rysunkiem pawia, (załącznik nr 7) który ma duży rozłożysty ogon. Dziecko zwilża go watą nasączoną wodą, a następnie maluje farbami. Gdy praca wyschnie, dziecko może na ogonie pawia dolepić kolorowe piórka.
  3. Wykonanie ćwiczenia z KP2 (załącznik nr 8)
  4. „Wesołe i smutne zwierzątka” Dzieci naśladują określone zwierzątka, o których mówi nauczyciel:

-pieski – szczęśliwe, bo idą na spacer,

-kotki- smutne, bo zgubiły piłeczkę do zabawy

- owieczki- wesołe, bo dostały nowe dzwoneczki

- kaczuszki – smutne, bo nie mogą pływać w stawie

Strefa rodzica