logotype

25.05.2020 - 29.05.2020

Temat kompleksowy : Dla mamy i taty

 

Dzień I – Moja mama jest kochana

  • Zajęcia ruchowe

 

  1. „Poznaj po głosie” – dziecko chodzi po dywanie w rytm muzyki. Gdy muzyka ucichnie , kuca, zakrywa sobie oczy a my naśladujemy jakieś zwierze. Zadaniem dziecka jest odgadnąć jakie zwierze naśladujemy. 

 

  1. „Nasze zabawki” - Gramy rytmicznie na tamburynie (lub innym instrumencie)  a dziecko maszeruje w rytm muzyki. Kiedy prze­staniemy grać, postępuje zgodnie z poleceniami: „Podskakujemy jak pajacyki, „Chodzimy ciężko jak misie”, „Tańczymy lekko jak lale”, „Turlamy się jak piłki”.

 

 

  1. „Pokaż co mama robi w domu” - Dziecko wspólnie z rodzicem/opiekunem ustala, jakie czynności mama wykonuje w domu, a następnie je naśladują, np.: odkurza, gotuje, pierze, tuli dziecko do snu, czyta książkę, podlewa kwiaty.

Rozwijanie umiejętności improwizacji i wyrażania zaobserwowanego zachowania.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

- wzmacnianie więzi emocjonalnej dziecka z matką,

- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania oraz skupiania uwagi,

-rozwijanie umiejętności poprawnego mówienia.

 

  1. Rozmowa na temat Dnia Matki. Informujemy dzieci, że w tym tygodniu swoje święto będą obchodziły wszystkie mamy. Pytania:

- Jacy jesteśmy dla kogoś, kto obchodzi swoje święto?

- Dlaczego mamy powinny mieć swoje święto?

 

  1. 2.      Zabawa słowna.

 

 „Jaka jest moja mama?”. Dziecko kończy zdania przez nas rozpoczęte np.:

Moja mama jest… Moja mama lubi… Lubię z moją mamą…

 

 

  1. 3.      Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej „Mamo!”

 

Mamo!

Dam ci dziś piękny kwiatek

i wstążkę na dodatek.

Dam ci złoty pierścionek,

na górce mały domek,

ogródek malowany,

ławkę pod wielkim kasztanem.

 

Dam ci słońce nad domem,

słońce – złotą koronę.

I dam ci księżyc, wiesz?

I jeszcze... co tylko chcesz.

Bo jestem bardzo bogaty,

dostałem kredki od taty.

 

 

 

  1. 4.      Rozmowa kierowana na temat wiersza.

 

-Jak myślicie, kto w wierszu zwraca się do mamy?

-Co dziecko chciało dać mamie?

-Dlaczego mówiło, że jest bardzo bogate?

- Co dostało od taty?

- Jak w takim razie miały wyglądać wszystkie prezenty?

- Co wy chciałybyście dać waszym mamom?

 

  1.  Wykonanie laurki dla mamy Dziecko dostaje przygotowany przez nas wcześniej szablon laurki. Wylepia je dowolnymi materiałami: papierem kolorowym, cekinami, plasteliną lub maluje farbami.  Rozwijanie umiejętności manualnych i tworzenia kompozycji z gotowych elementów.

 

  1. Praca plastyczna „Moja mama”. Dzieci rysują lub malują farbami swoje mamy. Pogłębianie doświadczeń plastycznych.

Odwzorowywanie wyglądu postaci.

 

 

Dzień II -  Mój tata jest kochany

 

  • Zabawy ruchowe

 

  1. Zabawa tradycyjna : „Kółko graniaste”

 

Kółko graniaste,

czworokanciaste.

Kółko nam się połamało,

cztery grosze kosztowało,

a my wszyscy, a my wszyscy

bęc, bęc, bęc, bęc!

 

Dziecko chodzi  po  kole, śpiewając przy tym piosenkę. Na zakończenie upada na podłogę

https://www.youtube.com/watch?v=VMG-TPbitZw

 

 

  1. „Krasnoludki”

Dziecko pokazuje zgodnie ze słowami piosenki:

My jesteśmy krasnoludki

( pokazują na siebie)

 

hopsasa, hopsasa!

( podskakują obunóż z rękami na biodrach)

 

Pod grzybkami mamy budki,

( dłonie złączone nad głową)

 

hopsasa, hopsasa!

(podskakują obunóż z rękami na biodrach)

 

Jemy mrówki, żabie łapki,

(dłonie naprzemiennie dotykają ust)

 

oj tak tak, oj tak tak!

(kiwają głowami, ręce na biodrach)

 

A na głowach krasne  czapki

(kładą ręce na głowę)

 

to nasz znak, to nasz znak!

( pokazują na siebie)

 

Gdy kto zbłądzi, to trąbimy:

(pokazują na innych)

 

tru ru ru, tru ru ru!

(zwijają obie dłonie w pięści i udają, że trąbią)

 

Gdy kto senny, to uśpimy: lu lu, lu lu lu. lu

(składają dłonie stroną wewnętrzną i przytulają do policzka raz do drugiego)

 

Gdy kto skrzywdzi krasnoludka, - oj joj joj, oj joj joj!

(wystawiają jedną nogę i opierają ją na pięcie, grożą palcem)

 

To zapłacze niezabudka: oj joj joj, oj joj joj!

( pocierają piąstkami oczy.)

 

 

  1. 3.      Zabawa słowna . „Mój tata”.  „Jaki jest mój tata? ”. Dziecko kończy zdania przez nas rozpoczęte np.:  Mój tata jest...Mój tata lubi… Lubię z moim tatą…

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

-wzmacnianie więzi emocjonalnej dziecka z tatą

-rozwijanie umiejętności wyrażania zaobserwowanego zachowania ruchem, gestem, mimiką

-przeliczanie elementów, porównywanie ich liczby

 

 

  1. Rozmowa z dziećmi na temat spędzania wolnego czasu z tatą. Kiedy najczęściej bawicie się z tatą? Co lubicie robić wspólnie z tatą? Jakie są wasze ulubione zabawy?

 

  1. Zabawa pantomimiczna „Wybieramy się z tatą na ryby”. Dziecko ilustruje ruchem słowa opowiadania:

 

 

Pewnego dnia tata zaproponował dzieciom wyprawę na ryby. Wcześnie rano wsiedli do samochodu i pojechali. (dziecko staje za tatą kierowcą i naśladuje odgłos silnika: brum, brum, brum) Po chwili byli już nad jeziorem. (dziecko udaje, że odpina pasy i wysiada z samochodu) Wszyscy poszli na pomost i zarzucili wędki. (dziecko ustawia się w rzędzie i na sygnał wykonuje zamach, udając, że zarzucają wędki) W ciszy i skupieniu czekali, aż jakaś ryba złapie się na haczyk. (dziecko chwilę stoi w ciszy, bez ruchu) Po niedługim czasie wędki zaczęły się ruszać. (dziecko udaje, że trzymana w dłoni wędka się rusza) Szybkim ruchem poderwali je do góry, ściągnęli ryby z haczyków i włożyli je do wiaderek. (dziecko naśladuje wszystkie czynności)

 

Rozwijanie umiejętności improwizacji, wchodzenia w role.

 

  1. Zabawa matematyczna „Ile ryb złowiłeś?. Rozdajemy  dziecku pewną liczbę rybek wykonanych wcześniej  z kolorowego bloku technicznego i wydajemy polecenia: Policz, ile rybek masz.

Sprawdź, jakiego są koloru.

Kto ma więcej rybek ja czy Ty?

Kto złowił 2 rybki zielone?

 Kto ma wśród swoich rybek 1 rybkę czerwoną?

 (Wszystkie polecenia dostosowujemy do możliwości i umiejętności dziecka). Przeliczanie elementów, porównywanie ich liczby.

 

  1. Zabawa dydaktyczna „Łowimy ryby”. Zbieramy wszystkie rybki i rozkładamy je na dywanie-jeziorze. Obok dywanu kładziemy 4 kolorowe szarfy-wiaderka. Zadaniem dziecka jest wyławiać rybki zgodnie z poleceniami, np.:

-Złówcie wszystkie rybki żółte i włóżcie je do żółtego wiaderka.

- Złówcie wszystkie rybki czerwone i włóżcie je do czerwonego wiaderka.

- Złówcie wszystkie rybki zielone i włóżcie je do zielonego wiaderka.

-Jakiego koloru rybki pływają jeszcze w jeziorze?

-Jakiego koloru wiaderko jest puste?

-Ile jest rybek niebieskich?

-Włóżcie je do niebieskiego wiaderka.

(Wszystkie poleceniadostosowujemy do możliwości i umiejętności dzieci).

Kształtowanie umiejętności segregowania.

 

 

Dzień III – Kocham moich rodziców

 

  • Zabawy ruchowe

 

  1. „Zabawa kotów piłkami” – ustawiamy linie startu i linie mety. Dziecko otrzymuje piłkę i w pozycji na czworakach głową toczy ją po podłodze do mety.

 

  1. „Skoki prze linkę” -  potrzebujemy linkę, którą zamocujemy na wysokości 25-30 cm . Prosimy dziecko aby przez nią przeskakiwało. Można to robić w rytm muzyki. Zabawa pomaga w ćwiczeniu równowagi.

 

  1. „Kolory” – zabawa tradycyjna. Rzucamy do dziecka piłkę i wymawiamy różne kolory. Zachęcamy dziecko aby również odrzucało nam piłkę podając kolory. Nie można jej złapać gdy rzucający piłkę powie CZARNY.  Gdy dziecko złapie wymyślamy mu zadanie do wykonania.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

-rozwijanie uczucia szacunku i miłości do rodziców

-kształtowanie świadomości, że należy pomagać rodzicom

-rozwijanie umiejętności wypowiedzi werbalnej

 

  1. Rozmowa na temat spędzania czasu wspólnie z rodzicami.

-Jak spędzacie czas z mamą i tatą?

-W co najbardziej lubicie się z nimi bawić?

- Kiedy najczęściej się z nimi bawicie?

 

  1. Jak możemy pomagać mamie i tacie? – burza mózgów. Prezentujemy dzieciom zdjęcia i obrazki przedstawiające mamę i tatę podczas rożnych zajęć, np.: nakrywania do stołu, podlewania kwiatów, sprzątania, robienia zakupów, gotowania, pieczenia ciasta. (załączniki 1-8)  Zadaniem dzieci jest podać propozycje, w jaki sposób na co dzień mogą pomagać swoim rodzicom. Uświadamianie konieczności pomagania rodzicom.

 

 

  1. Ćwiczenie grafomotoryczne. Rozdajemy dziecku kartki A3 z narysowanymi rożnymi liniami: linia prosta, falista, zygzakowata, spiralna. Dziecko maczają palec w kolorowej farbie i rysuje nim po śladzie. (załączniki 9-10)

 

  1.  Wykonanie ćwiczenia – KP2, k. 58. Dziecko rysuje po śladzie. (załącznik 11)

 

 

  1. Zabawa naśladowcza „Jak wygląda moja mama?”. Włączamy dowolną nastrojową muzykę. Dziecko stoi w rozsypce i udaje, że jest malarzem, który maluje portret mamy. Wykonuje w powietrzu ruchy raz jedną, raz drugą ręką. Instruujemy dziecko, którą część ciała mamy teraz maluje.

Na przykład: Malujemy buzię – buzia jest okrągła (rysujemy w powietrzu koło). Są na niej oczy, usta (mama się uśmiecha) i nos. Teraz malujemy mamie włosy. Pamiętajcie, że włosy mogą być krótkie lub długie, proste lub kręcone itd.

 

 

Dzień IV – Wycieczka do wesołego miasteczka

 

  • Zajęcia ruchowe

 

  1. „Sięgnij wyżej” stoimy z ołówkiem lub markerem przy futrynie, a maluchy podchodzą i z wyciągniętą jedną rączką do góry w miejscu podskakują najwyżej, jak umieją. Wszystkie wyniki muszą być zaznaczone. Maluchy będą zadziwione, dokąd umieją dosięgnąć!

 

  1. „Już potrafię” - Prosimy, by dzieci naśladowały nasze ruchy:

 

staje wyprostowany

wyciąga obie ręce do sufitu

wyciąga obie ręce w bok

wyciąga obie ręce przed siebie

dotyka stóp czubkami palców dłoni

dotyka lewą dłonią prawego kolana

dotyka prawą dłonią lewego kolana

z zamkniętymi oczami, dotyka palcem wskazującym czubka nosa

 

 

  1. „Hop! Do kałuży” Przybory: szarfy lub gazety. Dziecko rozkłada na całej sali szarfy-kałuże. Porusza się swobodnie. Gdy na jego drodze znajdzie się szarfa, wskakuje do niej obunóż. Następnie wyskakuje i dalej wędruje po sali.

 

 

 

 

 

 

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

 

-  utrwalenie umiejętności dostrzegania elementów w kształcie koła

- porównywanie wielkości elementów

- rozróżnianie tempa utworu

 

  1. Rozmowa na temat wesołego miasteczka.  Prosimy  dziecko o podzielenie się swoimi wrażeniami z pobytu w wesołym miasteczku.

-Z kim byliście w wesołym miasteczku?

-Jak wygląda wesołe miasteczko?

-Co tam robiliście?

Informujemy dziecko że dzisiaj zabawy będą związane właśnie z tym wesołym i kolorowym miejscem.

 

  1. „Karuzela” - Prezentujemy zdjęcia rożnych karuzeli. Dziecko je opisuje i ustala, że są one okrągłe. (załączniki 12-17)

 

  1. Dyskusja na temat życia ,,mieszkańców” i gości wesołego miasteczka.

 

-Kto chodzi do wesołego miasteczka?

-Kto pracuje w wesołym miasteczku?

-Jakie atrakcje zapewnia wesołe miasteczko gościom?

-Jakie karuzele widziałeś/aś w wesołym miasteczku?

 

 

  1. Zabawa matematyczna „Jaki kształt ma karuzela?” Wręczamy dziecku 3 różnokolorowe kołka wycięte z papieru kolorowego, każde innej wielkości. Zadaniem dziecka jest nakleić kołka jedno na drugim – od największego do najmniejszego. My również naklejamy kołka jedno na drugim, tylko dużo większe, tak aby powstała tarcza do celowania. Porównywanie wielkości. Stosownie określeń większy – mniejszy.

 

 

  1. Zabawa rzutna – celowanie do tarczy. Dziecko stara się wcelować w sam środek tarczy wykonanej przez nas.  Celuje do niej kulkami z gazety lub małymi piłeczkami.

 

  1. Praca techniczna „Karuzela”. 2 patyczki od lodów krzyżujemy i związujemy je sznureczkiem. Następnie przy pomocy trwałego kleju przylepiamy takiej samej długości sznureczki do 4 ramion szkieletu karuzeli. Na kolorowym papierze projektujemy bajkowe postacie (wg. własnego pomysłu) a następnie wycinamy je. Pomagamy dziecku zrobić na wyciętych postaciach- dziurkę dziurkaczem, tak aby można było zawiązać postać na sznureczku od stelaża karuzeli. Na koniec prac tworzymy wiązanie w środku stelaża na długim sznurku - tak aby można było zawiesić karuzelę w wybranym przez nas miejscu.

 

 

Dzień V -  Uśmiechnięte buzie

 

  • Zabawy ruchowe

 

  1. „Konik”  – Dorosły w lekkim rozkroku wykonuje klęk podparty. Dziecko leży brzuchem na plecach dorosłego mocno obejmując partnera rękoma i nogami. Kołysanie się z dzieckiem na boki, poruszanie w przód i w tył, chodzenie po Sali na czworakach.

 

  1. „Spacer ślimaków”-  zabawa ruchowa z elementem czworakowania.

Dziecko "ślimak" na czworakach porusza się w różnych kierunkach po całym domu. Na hasło "rozglądamy się" zatrzymuje się, przechodzi do leżenia przodem, nogi pozostają na dywanie, unosi się na dłoniach wyciągając jak najwyżej głowę, spoglądają w różne strony. Na hasło "ślimaki odpoczywają" kładzie się na boku i odpoczywa.

 

  1. .”Chodzimy po spirali” – przygotujcie skakanki, sznurek, centymetr, nitkę, włóczkę co znajdziecie w domu, byle było długie i można to ułożyć w spiralę. Może to być też wzór na dywanie albo narysowana spirala na piasku. Rodzic układa na podłodze ze skakanek spiralę podobną do muszli ślimaka. Dziecko chodzi po spirali stopa za stopą. Możecie zrobić zawody, kto z rodziny najszybciej przejdzie po spirali ze sznurka.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

- ćwiczenie spostrzegawczości

- doskonalenie sprawności manualnych

-rozwijanie koordynacji wzrokowo –słuchowo -ruchowe

 

  1. Zabawa „Co tu nie pasuje?”. Prezentujemy dzieciom ilustracje, na których są rożnego rodzaju błędy. Zadaniem dziecka jest wskazać to, co nie pasuje. Rozwijanie logicznego myślenia i poczucia humoru. (załączniki 18-20)

 

  1. Zabawa tradycyjna „Ciepło, zimno”. Dziecko szuka dowolnego przedmiotu ukrytego w domu.

 

 

  1. Wysłuchanie opowiadania „Wróżka Agata i ptak”

 

Pewnego dnia wróżka Agata bawiła się z koleżankami i kolegami na łące w chowanego. Nagle usłyszała, że ktoś płacze. Poleciała w tamtą stronę i zobaczyła małego ptaszka.

- Co się stało?- zapytała.

-Boli mnie skrzydełko. Nie mogę latać i jestem głodny-odrzekł ptaszek.

Agata zawołała swoich przyjaciół. Razem zrobili nosze z patyków, gałązek i liści. Położyli  na nie chorego ptaszka i zanieśli do lekarza w miasteczku wróżek. Lekarz bandażem owinął chore skrzydełko. Wróżka Agata przyniosła mu jedzenie.

Przez kilka dni ptaszek mieszkał w miasteczku. Wróżki opiekowały się nim, razem się bawili. Gdy skrzydełko wyzdrowiało, ptaszek odleciał do swojego domu.    Wróżkom było smutno, bo bardzo polubiły wesołego ptaszka. Po kilku dniach ptaszek przyleciał do  przyjaciół- wróżek, żeby się z nimi pobawić. Od tego dnia często  je odwiedzał, bo miło było wspólnie się bawić.

 

  1. Rozmowa kierowana na temat opowiadania. Przykładowe pytania:

- Kogo znalazła wróżka Agata?

-Cos się stało ptaszkowi? Dlaczego płakał?

- Jak wróżka Agata pomogła ptaszkowi?

- Kiedy ptaszek odleciał do swojego domu?

- Czy ptaszek odwiedzał później wróżkę Agatę?

 

Praca plastyczna „Wesołe i smutne minki” Dajemy dziecku dwa papierowe talerzyki. Prosimy aby na jednym namalował smutną minkę a na drugim radosną. Dziecko może używać dowolnej techniki. Rozwijanie wyobraźni i kreatywności dziecka.

Strefa rodzica