logotype

20.04 - 24.04.2020

Temat kompleksowy: MALI  EKOLODZY

 

20.04.2020r.

TEMAT DNIA: „Co to jest przyroda?”

Cele:
- poznanie znaczenia słowa przyroda;
- zachęcanie do dbania o przyrodę;
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej. 

  1. Przed zajęciami rodzic dekoruje pokój zdjęciami przedstawiającymi przyrodę (załącznik 1-2). Proszę wcześniej przygotować ulubionego misia lub lalkę, w dalszej części zajęć zastąpi nam Trampolinka

13.04 - 17.04.2020

Temat kompleksowy : Dzień i noc

Dzień I - Poniedziałek Wielkanocny ( dzień ustawowo wolny od pracy)


Dzień II - Czym się różni dzień od nocy?
⦁    Zajęcia ruchowe
1. "Tak jak ja" - prezentujemy dziecku pewne sekwencje ruchów , a dziecko je powtarza w takiej samej kolejności i liczbie , np: klaśnięcie, tupnięcie; klaśnięcie , podskok, ; klaśnięcie, podskok, tupnięcie. Rozwijanie pamięci ruchowej i koordynacji ruchów ciała.
2. "Stop-klatka" - Dziecko chodzi  w rożnych kierunkach po dywanie. Na hasło: Stop-klatka zatrzymuje się w pozycji, w jakiej było gdy opiekun wypowiedział hasło.  Na klaśnięcie dziecko ponownie chodzi w rożnych kierunkach. Zabawa ruchowo- orientacyjno-porządkowa.

3. „Jaskołka nisko lata”. Dziecko kładzie się na brzuchu, czoło opiera na złożonych
dłoniach. Następnie odchyla ręce na boki i unosi lekko nogi. Dotyka podłogi tylko brzuchem. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych

⦁    Zajęcia główne

Cele:

- Uświadomienie następstwa dni i nocy
- poznanie róźnic między dniem a nocą
- ćwiczenie pamięci

1. Rozmowa na temat cech dnia i nocy. (pokazywanie i omawianie zdjęć , segregowanie zdjęć na przedstawiające dzień i noc ) - (zdjęcia w załącznikach nr. 1-3)

Przykładowe pytania:

- Z jaimi kolorami kojarzy Ci się dzień a z jakimi noc?
- Po czym poznajemy, że jest noc?
- Jak wygląda niebo w nocy a jak w dzień?
- Z jakimi dźwiękami kojarzy Ci się dzień a z jakimi noc?

2. Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej "Po nocy dzień, a po dniu noc".

Trampolinek bawił się wspaniale na przedszkolnym placu zabaw. Hej, hop! Skakał na trampolinie coraz wyżej i wyżej.
– Słoneczko! – zawołał Trampolinek. – Raz, dwa, trzy i podskoczę tak wysoko, aż do ciebie!
– Może spróbujesz jutro, bo już kończy się dzień – odpowiedziały słoneczne promyki. – Wkrótce słońce zajdzie
i będzie ciemno.
I po chwili słońce zaczęło znikać z nieba. Wokoło zrobiło się szaro. Kwiatki w przedszkolnym ogródku stuliły płatki,
a wróbelki poćwierkały, poćwierkały na dobranoc i schowały się w gniazdkach.
Tampolinek pobiegł do sali. Było cicho, bo zabawki przygotowywały się do snu.
– A ja nie pójdę spać – postanowił Trampolinek. – Zaczekam, aż znowu wróci dzień.
– Ale noc jest do spania – tłumaczyły lalki i zaciągnęły zasłonki w oknach swojego domku.
Trampolinek usiadł na werandzie. Patrzył w niebo, na którym pojawił się księżyc i zalśniło mnóstwo gwiazd. Zabawki
spały, a Trampolinek liczył gwiazdy. Wreszcie księżyc zauważył Trampolinka.
– Trampolinku, jeśli nie pójdziesz spać, to jutro będziesz zmęczony – przekonywał księżyc, a gwiazdy migotały przyjaźnie.
I zanuciły kołysankę:
Ciemna noc po jasnym dniu
idzie z koszem pełnym snów.
Kołysanki płyną z gwiazd,
każda inną bajkę zna.
Trampolinku, czas na sen,
zanim przyjdzie nowy dzień.
Trampolinek poszedł do łóżeczka i słodko zasnął. Spał i śniła mu się trampolina…
Rano promyki słońca połaskotały go w policzek.
– Wstawaj, Trampolinku, nowy dzień!
– A gdzie księżyc i gwiazdy? – pytał zdziwiony Trampolinek.
– Noc się skończyła – odpowiedziało słonko z promiennym uśmiechem.
Wstały ptaki skoro świt,
rannym ptaszkiem bądź i ty.
Pięknych przygód dam ci moc,
zanim znowu przyjdzie noc.
Trampolinek miał bardzo dobry humorek.
– Hej, hop! Czy wiecie, że zawsze po nocy jest dzień? – zapytał zabawek.
– Wiemy, wiemy!
– A czy wiecie, że kiedy minie dzień, to przyjdzie noc?
I wszyscy zaczęli się śmiać i podskakiwać. Hej, hop!

Przykładowe pytania do tekstu :

- Jak się zrobiło na dworze, gdy zaszło słońce?
-Co się stało z kwiatkami?
-Co zrobiły wróbelki?
- Co się pojawiło na niebie?
- Co lalki powiedziały Trampolinkowi?
- Co Trampolinek powiedział zabawkom?

⦁    Ćwiczenie pamięci.
Nauka na pamięć rymowanek z opowiadania.

 

 



Dzień III - Co robimy w dzień a co w nocy?

⦁    Zabawy ruchowe

1. "Pudełko z niespodzianką"

Dziecko siedzi w siadzie skulnym na dywanie (jest pudełkiem z niespodzianką). Na hasło: Niespodzianka! dziecko  przyjmuje dowolną postać, np.: kota, pajaca, misia, lalki. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie. Za każdym razem dziecko jest
inną niespodzianką. Zabawa orientacyjno - porządkowa.

2. "Skręty".

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Wykonuje wolne skręty tułowia na przemian
w każdą stronę. Stara się dotknąć rękami podłogi za plecami. Ćwiczenie tułowia.

3. "Latające dywany"

Dziecko siada na ręczniczku lub małym kocu i przemieszcza się po wyznaczonej trasie używając tylko siły rąk i ślizgając się po podłodze na kocu – zabawę można przeprowadzić w formie berka.

⦁    Zajęcia główne

Cele:

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
- rozwijanie logicznego myślenia
- rozwijanie aparatu głosowego

Pomoce: lizaki na patyku do zabawy ( na patyczkuy przyklejamy czare koło (symbol nocy) a z drugiej strony żółte koło  (symbol dnia) ; obrazki przedstawiające dzieci w róźnych sytuacjach - obrazki w załącznikach)

1.Zabawa dydaktyczna  "W nocy czy w dzień?"

Dajemy dziecku przygotowany wcześniej lizak. Nastęonie pokazujemy dziecku róźne obrazki z czynnościami oraz z symbolami dnia i nocy. Zadaniem dziecka jest pokazać lizakiem, czy dana czynność/dany symbol kojarzy mu się z dniem czy z nocą.  

2. Wykonanie ćwiczenia z KP2 ( ćwiczenia w załaćzniku nr.4 )

3. Zajęcia umuzykalniające

- "Co robimy w dzień ?" - Gdy dziecko słyszy muzykę (dowolne nagranie)naśladuje różne czynnośći, które wykonują w trackcie dnia (np: ubieranie się, jedzenie, układanie klocków, itp. ) Przerwa w muzyce oznacza noc, dlatego dzieci przerywają wykonywaną czynność , kładą się na podłodze i udają, że śpią. Powrót muzyki oznacza powrót dnia i dziennych czynności. Zabawę powtarzamy 2-3 razy.

- Słuchanie pisoenki " Słonko idzie spać" , (pisoenka w załączniku nr. 5)

1. Słonko idzie spać
pod puszysty koc,
dzień się kończy, ciemno wkoło
i przychodzi noc.

2. Skacze kot na dach
i wygina grzbiet,
mruczy cicho do księżyca:
W plecki podrap mnie.

3. Wszystkie gwiazdy w śmiech:
Ten zabawny kot
chce po dachach biegać z nami,
ciągnie go do psot.

4. Słonko wstaje już,
budzi jasny dzień,
kot przeciąga się i ziewa,
Chyba czas na sen.

- Rozmowa na temat piosenki. Dzieci opowiadają , o czym jest pisoenka. Przykładowe pytania:
- Czy pisoenka jest skoczna czy spokojna?
- Czy można ją komuś zaśpiewać do tańca czy do snu?
- Komu rodzice śpiewają do snu?

 

 


Dzień IV -  Rytm dnia i nocy

⦁    Zabawy ruchowe
 
1. "Czerwono-zielone" – osoba prowadząca trzyma w jednej ręce zieloną, a w drugiej czerwoną rzecz. Podniesienie zielonej rzeczy oznacza, że dziecko ma biec, czerwonej, że ma się zatrzymać. Ćwiczenie wpływa na rozwój fizyczny i koncentrację.

2. "Chmurki" - Dziecko staje w rozkroku. Chustkę trzyma w obu dłoniach. Na sygnał wykonuje skłon w przód, dotykając podłogi między rozstawionymi nogami. Prostuje się, unosi ręce nad głowę, jakby chciało zawiesić chmurkę wysoko na niebie. Następnie kuca, dotyka
podłogi chustkami i wyskakuje wysoko w górę, wyrzucając chustkę nad głowę. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

⦁    Zabawa matematyczna

1. "Układamy rytmy" - dziecko otrzymuje wcześniej przygotowane liczmany ( obrazki słońca i księżyca  i układają z nich zaproponowany przez nas rytm, np: słońce, ksieżyc, słońce, słońce. Następnie dziecko samodzielnie wymyśla swoje układy.
Dostrzeganie i układanie rytmów.

⦁    Zajęcia główne

Cele:

- wzbogacanie słownictwa czynnego poprzez wyszukiwanie wyrazów o znaczeniu przeciwstawnym
- rozwijanie umiejętności plastyczno-manualnych
- ćwiczenie spostrzegawczości
- słuchanie ze zrozumieniem

1. "Przeciwieństwa" - zabawa słowna
Mówimy słowo a dziecko ma za zadanie dopowiedzieć drugie o znaczeniu przeciwnym. np: jasno-ciemno ; głośno-cicho; czarny-biały; góra-dół; długi-krótki

2. Wykonanie zadania z KP2 ( zadanie w załączniku nr. 4). Ćwiczenie spostrzegawczości.

3. Praca plastyczna "Dzień i noc"
przygotuj: kartke papieru A4; farby; wycięte słoneczko, księżyc i gwiazdki
Dajemy dziekcu kartkę papieru podzieloną na pół. Jedną stronę dziecko maluje na granatowo, drugą na niebiesko. Gdy farba wyschnie, po stronie "nocy" dziecko przykleja księżyc i gwiazdki a po stronie "dnia" słońce. :)

4. Słuchanie wiersza Agnieszki Frączek "Nocą..."

Ciemną nocą, głuchą nocą,
kiedy dzieci śpią, nie psocą,
cicho robi się w przedszkolu.
I spokojnie jest… z pozoru.

Bo w szufladzie już coś stuka –
pewnie krasnal wyjścia szuka;
biurko chwieje się i skrzypi,
z szafy słychać dziwne „szy… piii…”,
spod dywanu zaś wybiega
piegowaty smok w pepegach.
Nawet w książkach coś się dzieje:
król z obrazka TIR-em wieje,
Baba-Jaga mknie do wróżki
na dziewczęce pogaduszki,
z ciuchcią zaś plotkuje traktor:
– Brum, doprawdy?
– Tak! To-tak-to!
Trzy pluszowe rude słonie
grają w klasy na balkonie,
a dinozaur bez ogródek
ciągle depcze nam ogródek.

Bo w przedszkolu, ciemną nocą,
to zabawki właśnie psocą!

Rozmowa na temat utworu; przykładowe pytania:
- Co dzieje się w przedszkolu w nocy?
- Jakie słychać dźwięki?
- Co robią  krasnal i smok?
- Co dzieje się w książkach?
- Kto psoci w przedszkolu nocą a kto psoci w dzień? :)

 

 


Dzień V - Zwierzęta, które lubią noc

⦁    Zabawy ruchowe

1. "Ciekawskie zajączki"
Dziecko w pozycji na czworakach porusza się po dywanie. Na sygnał : Ciekawskie
zajączki zatrzymuje się, kuca, unosi ręce, rozgląda się na boki, po czym wraca do
wędrówki.

2. Ćwiczenie mięśni grzbietu:
Dziecko przyjmuje pozycję klęku. Rozkłada przed sobą chustkę
i opiera na niej dłonie. Na słowa: Czyścimy podłogę! odsuwa chustkę daleko
w przód i przysuwa do siebie, następnie przesuwa ją w prawą i w lewą stronę.

3. Ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha i mięśnie stóp.
Dziecko siedzi na podłodze, nogi ugina w kolanach, dłonie opiera z tyłu na podłodze. Przed
sobą kładzie woreczek. Jest muzykiem. Na hasło : Gramy na pianinie! unosi nogi nad podłogę
i rytmicznie dotyka woreczka palcami stóp. Zwracamy uwagę, aby dziecko zachowało
prawidłową postawę: wyprostowany tułów, obie nogi uniesione. Dziecko wykonuje kilka
rytmicznych uderzeń, a potem odpoczywa. Na kolejne hasło: Gramy na bębnach! ponownie
unosi nogi i kilkakrotnie uderza w woreczek piętami, potem odpoczywa.

⦁    Zabawa dramowa "Ja jestem"

Dziecko porusza się w rytmie tamburyna (lub innego instrumentu) Na przerwę dziecko mówi: „ja” (tupiąc prawą nogą), „jestem” (wskazują dłonią siebie), a my dodajemy - np: zły. Dziecko za pomocą mowy ciała, mimiki, gestu przedstawia, jak się czuje i zachowuje, kiedy jest złe. Podczas kolejnych przerw w muzyce można wykorzystać określenia: smutny, wesoły, zdziwiony, wystraszony itp.

⦁    Zajęcia główne

Cele:

-rozbudzanie zainteresowania przyrodą
- poznanie nazw zwierząt aktywnych nocą
- rozwijanie umiejętności językowych

1. "Które zwierzęta lubią noc"? - rozmowa kierowana z wykorzystaniem zdjęć (zdjęcia w załączniku nr. 6 i 7)Podajemy nazwy zwierząt i krótko je opisujemy. Przykłady zwierząt: borsuk, sowa, ćma, nietoperz, jeż.

2. Kiedy śpi wiewiórka/jeż/sowa?

• w nocy: wiewiórka, człowiek, kura, krowa,
• w dzień: sowa, ćma, lis , dzik,

3. Jakie znacie zwierzęta, które tak jak: wiewiórka/ sowa/ jeż, śpią w nocy/ w dzień/ zimą?
Czy ludzie zapadają w sen zimowy? Kiedy śpią ludzie?

4. Wyjaśniamy znaczenie powiedzeń o spaniu: „śpi jak suseł” – twardy sen, którego nic nie jest w stanie obudzić; „chodzi spać z kurami” – chodzi spać bardzo wcześnie.

5. Praca plastyczna "Puchata sowa"

Dziecko otrzymuje kartkę z konturem sowy (załącznik nr. 8)wykleja ją  plasteliną a następnie wydrapuje patyczkiem w plastelinie piórka.

30.03.2020 - 03.04.2020

Temat kompleksowy : Wiosenne porządki

Dzień I : Jakie porządki robi wiosna?
⦁    Zabawy ruhowe
1. "Koguciki" - dziecko stoi prosto. Na jedno klaśniecie dziecko podskakuje nisko, na dwa klaśnięcia podskakuje wyżej a na 3 najwyżej. Powtarzamy ćwiczenie parę razy :)
2. "Armata"- dziecko siedzi na dywanie z nogami ugiętymi w kolanach. Na sygnał: "Armata gotowa do wystrzału" dziecko wyciąga obie nogi do przodu i przez moment trzyma je uniesione nad podłogą .
⦁    Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Pszczółki”.

Dzieco-pszczółka biega po pokoju drobnymi kroczkami. Machając rękami-skrzydełkami,
naśladuje bzyczenie owadów. Na hasło .: Pszczółki zbierają nektar dziecko kuca – siada
na kwiatkach. Następnie ponownie wstaje i biegnie, szukając innych kwiatków.
⦁    Zajęcia główne
Cele:
- słuchanie wiersza ze zrozumieniem i wypowiadanie się na jego temat
- poznanie rodzajów wiosennych prac w ogrodzie
- usprawnianie narządów artykulacyjnych
1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner "Wiosenne porządki"
Chodzi wiosna po ogródku
sieje coś i sadzi.
Z wiosennymi porządkami dobrze sobie radzi.

Płot maluje, ścieżki grabi, grządki przekopuje.
Kto chce piękny mieć ogródek
niech ją naśladuje!

2. Rozmowa kierowana na temat wiersza, przykładowe pytania: Kto robiłl porządki w ogródku? ; Jakie porządki robiła wiosna? ; Dlaczego wiosna musiała robić porządki? Jak wyglądają trawniki i ogrody po zimie? ; Jakich narzędzi potrzebowala wisona do grabienia i przekopywania grządek?  
⦁    Zabawa ruchowo-naśladowcza "Porządki w ogródku"
1. Dziecko spaceruje po pokoju, na sygnał "WIOSNA" dziecko zaczyna naśladować dowolną czynność wykjonywaną przez wiosnę ( grabienie, kopanie, malowanie płotu, sianie, sadzenie).
⦁    Zabawa dydaktyczna "Co jest potrzebne do wiosenych porządków?"
1. Pokazujemy dziecku różne przedmioty ( grabie, konewkę, łopatę, taczkę, telefon, piłkę, talerz ) i prosimy dziecko aby wybrało te, które służą do wiosennych porządków.
⦁    Zabawa artykulacyjna "Powiedz inaczej"
1. Dziecko mówi zaproponowane słowa ( grabie , motyka, łopata, konewka, wiosna, ogród, motyl) w różnych sposobach, np: cicho, głośno, śpiewając, dzieląc na sylaby.


Dzień II - Sprzątamy mieszkanie
⦁    Zabawy ruchowe
1.  "Porządki w domu" - dziecko naśladuje czynności, które wykonuje się w domu podzas porządków, np: zamiatanie podłogi, wycieranie kurzyu, mycie okien, pranie, trzepanie dywanów oraz zgaduje o jakie czynności chodzi.
2. "Samoloty" - dziecko kładzie się na brzuchu, wyciąga na boki wyprostowane ręce, prostuje i łączy nogi. Na hasło "Samolot" dziecko unosi ręce i nogi naśladuje samolot.   
⦁    Zabawa inscenizacyjna "Wiosenne kwaiaty"
1. Na jedno  klaśnięcie (lub inny sygnał dźwiękowy ) dziecko zamienia się w nasionko kwiatu - przykuca , chowa głowę między ramionami. Na dwa klaśnięcia, dziecko  zamienia się w kwiat- wolno podnosi się, prostuje plecy i rozchyla ręce. Zabawa może odbywać się  przy muzyce, np: Antonio Vivaldi "Wiosna".
⦁    Zajęcia główne
Cele:
- wdrażanie do dbania o porządek w najbliższym otoczeniu
- poznawanie nazw urządzeń wykorzystywanych do sprzątania
- rozwijanie percepcji wzrokowej

1. Rozmowa kierowana na temat porządków domowych.
2. "Co służy do sprzątania?" - burza mózgów. Dziecko podaje swoje propozycje, następnie pokazujemy dziecku obrazki lub przedmioty dostępne , które służą do sprzątania w domu. (np: miotła, ściereczki, odkurzacz, pralka, mop )
⦁    Zabawa dydaktyczna "Sprzątamy w domu"
1. Rozkładamy różne przedmioty (klocki, misie, lalki, garnki, poduszki itp.)  po pokoju, nastęnie prosimy dziecko aby uporządkowało i odłożyło wszystkie przedmioty na swoje miejsce. Aby dziecko chętniej to wykonało można włączyć piosenkę "Clean up" i poprosić aby zdążyło przed jej końcem.  
⦁    Wykonanie ćwiczenia z KP2, (karty pracy w załaczniku)

Dzień III - Robimy porządki w szafie
⦁    Zabawy ruchowe
1. "Przeskakiwanie woreczka" - ustawiamy woreczki, (lub pluszaki, klocki) na dywanie blisko siebie i prosimy dziecko aby na dany sygnał (np; klaśnięcie ) przeskakiwało przez kolejne woreczki.
2. "Lisy" - dajemy dziecku apaszkę, husteczkę - lisi ogonek , który zaczepiamy na spodenkach. Włączamy  muykę i prosimy aby dziecko spacerowało w jej rytm. Gdy zatrzymamy muzykę, dziecko ma za zadanie chodzić na czworakach i udawać liska.
⦁    Zabawa orientacyjno- porządkowa "Kolor do koloru"
1. Rozkładamy na dywanie kolorowe kartki papieru.  Dziecko maszeruje po dywanie.  Na sygnał, np: żółty, dziecko ma za zadanie znalezc cos zółtego i położyć na żółtej kartce. Tak samo robimy z pozostałymi kolorami.
⦁    Zajęca główne
Cele:
- rozwijanie słownictwa
- ćwiczenie umiejętności klasyfikowania
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowo-wzrokowej
1. Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner  "Gdy nadchodzi wiosna"
Gdy nadchodzi wiosna, to do spania zabierają się zimowe ubrania.
Otwierają cichutko drzwi szafy Układają się, jak które potrafi.
 Długi szalik w kącie się zwija Jak wełniana, frędzelkowa żmija.
Gruby sweter, miękki jak trawa, Resztki śniegu wysypuje z rękawa.
A na półce wysoko, wysoko Ruda czapa mruży rude oko.
No a buty? Co będzie z butami? Buty także przed wiosną schowamy!
Posuńcie się, bo tu ciasno! Pozwólcie mi smacznie zasnąć!
A gdy zamknie się w szafie drzwi, To z wieszaków opadną sny.
Pełne lekkich, śniegowych płatków...
Będą śnić się swetrom i czapkom
2. Romowa kierowana na temat wiersza; Dlaczego zimowe ubrania zbierały się do snu?; Dlaczego wiosną nie są już nam potrzebne?; O jakich ubraniach była mowa w wierszu?; Czy ubrania poczekają do następnej zimy?; Jakie są zimowe ubrania? (ciepłe, grube)
3. Zabawa dydaktyczna "Układamy w szafie"
Będą potrzebne: wycięte ubrania, np z gazet, duża kartka , 3 kolorowe paski.
Na dużej kartce przyklejamy kolorowe paski imitujące półki. Dajemy dziecku wycięte ubrania i prosimy aby ułożyło je zgodnie z poleceniami. Np:
- na najwyższej półce połóż czapkę
- na środkowej półce połóż spodnie
- na czerwonej półce połóż buty, itp.
- rękawiczki połóż obok czapki
⦁    Zabawy przy muzyce
1. "Wycieramy kurze" - dajemy dziecku kawałek materiału, który będzie imitacją ściereczki do wycierania kurzy. Gdy dziecko usłyszy dźwięk trójkąta ( można zastąpić np; szklanką i łyżeczką) musi wyczyścić półeczki, które się znajdują bardzo wysoko. Gdy usłyszy dźwięk bębenka ( można zastąpić drewnianymy łyżkami kuchennymi) dziecko wyciera półeczki które są bardzio nisko.   
2. "Zamiatamy" - dziecko trzyma husteczkę oburącz. W rytm muzyki (walczyk) chodzi po dywanie udając że zamiata pokój, naśladując hustką ruch zamiatania.
⦁    Wykonanie ćwiczenia z KP2 (karty pracy w załączniku)

Dzień IV - Wiosenny parapet
⦁    Zabawy ruchowe
1. "Stop-klatka" - dziecko chodzi swobodnie po dywanie. Na hasło "Stop-klatka" zatrzymuje sie w pozycji w której było gdy padło hasło. Na klaśniecie dziecko wraca do swodobnego poruszania się. Zabawe powtarzamy parę razy.
2. "Zajączek i lis" - rozładamy szarfy ( szalik, apaszka) na podłodze.  Dzieci poruszają się po dywanie na czworakach naśladując zajączki. Na sygnał "Lis idzie! chowaj się do dziury!" dziecko wskakuje do najbliższej szarfy.  
3. "Słońce-deszcz" - Na słowa: "Słońce świeci, wychodzą na spacer dzieci "dziecko biega, maszeruje w różnych kierunkach po dywanie. Po głośnym sygnle bębenka (lub innego dźwięu)  wołamy: "Burza, deszcz – parasol weź", dziecko szybko zatrzymuje się, siada w siadzie skrzyżnym, ręce unosi nad głowę i łączą je na kształt parasola.

⦁    Zabawa matematyczna

 1. "Pudełko z kwiatkami" , potrzebujemy : szablony kwiatów w 4 kolorach. Ilość kwiatów dopasujmy do predyspozycji dziecka :)
Następnie mieszamy wszytskie kwiaty w jednym pojemniku. Prosimy dziecko aby poukładało kwaity kolorami. Po wykonaniu przez dziecko zadania zadajemy pytania: Ile jest kwiatów białych ? Których kwiatów jest najwięcej? Których kwiatów jest tyle samo?
Ćwiczenie klasyfikowania i przeliczania.  

⦁    Zajęcia główne
Cele:
- rozwijanie zainteresowań przyrodą
- usprawnianie narządów artykulacyjnych
-kształtowanie logicznego myślenia
1. Sadzimy rzeżuchę.
Rozmawiamy z dzieckiem na temat tego, czego potrzebuje roślina aby rosnąć. Wzbogacamy wiedze dziecka na temat uprawy roślin.
Załączam krótki filmik, który pomoże dzieciom wyobrazić sobie jak rosną rośliny.
https://www.youtube.com/watch?v=JGNkJp3hqmA
Następnie przygotowywujemy : watę, tackę ( lub inne naczynie, w którym będzie rosła rzeżucha) , nasiona rzeżuchy, wodę.  Dziecko wykłada tackę watą, zwilża ją wodą a następnie posypuje nasionami.
2. Praca plastyczna "Kwiaty w wazonie"
Przygotowujemy kartkę z konturowym rysunkiem wazonu. Dziecko wypełnia kontur kolorowymi stemplami. Maczają kawałek gąbki lub waty w farbie i odciskają na kartce. Następnie domalowują palcami kwiaty w wazonie.  
⦁    Zabawa logopedyczna
Dzieci powtarzają wyrazy, wydłużając samogłoskę "o". Np.: dooom, kooot, nooga, soook, itp.
⦁    Zabawa słuchowa "Zagadki dźwiękowe"
Pokazujemy dziecku różne przedmioty : klocki, szklanke , kartki papieru, plastikowe zakrętki, butelki plastikowe , itp. Następnie zakrywamy dziecku oczy lub prosimy aby samo zakryło oczy rękami i zaczynamy wydawać dzwięki poszczególnymi przedmiotami. Zadaniem dziecka jest zgadnąć co wydawało dany dźwięk.

Dzień V - Wierzbowe gałązki
⦁    Zajęcia ruchowe
1. "Rowerek" - dziecko leży na plecach, unosi przed sobą ugięte w łokciacg ręce z zaciśniętymi w piąstki dłońmi. Ugina w kolanach nogi i wykonuje nimi ruchy koliste, naśladując jazdę na rowerze.
2. "Pływanie" - dziecko leży przodem , nogi ugięte w kolanach , głowa i ręce uniesione. Ruchem naśladuje czynność pływania.
⦁    Zabawa matematyczna "Układamy kwadraty"
Przygotowujemy kolorowe kwadraty różnych wielkości, nastpnie przecinamy je na pół. Zadaniem dziecka jest znaleźć pasujące do siebie połówki.  Utrwalenie kształtów trójkąta i kwadratu. Ćwiczenie spostrzegawczości.
⦁    Zabawa słowna "Powiedz, jaki jest..."
Kładziemy przed dzieckiem parę przedmiotów. Wybieramy jeden z nich a zadaniem dziecka jest wymienić jak najwięcej jego cech.
Np: KLOCEK - czerwony, mały, drewniany
Rozwijanie słownictwa czynnego.
⦁    Zajęcia główne
Cele:
- rozwijanie zmysłu dotyku
- wzbogacenie słownictwa
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
1. "Wierzbowe bazie"
Pokazujemy dziecku wierzbowe gałązki i prosimy aby dziecko dotknęło zarówno gałązki jak i bazi. Dzieci opowiadają jakie w dotyku są bazie.
Następnie prosimy dziecko aby wyszukało w domu wszystkie możliwe przedmioty, które są również miłe w dotyku, tak jak bazie. (maskotki, dywanik, chusteczki , czapki, elementy ubiory, wata )
2. Praca plastyczno-techniczna  "Wierzbowe gałązki"
Dajemy dziecku kartkę z namalowanymi lub przyklejonymi wierzbowymi gałązkami. Zadaniem dzieci jest wylepić bazie watą lub białą bibułą.
⦁    Zabawa tradycyjna "Karuzela"
Śpiewamy i wykonujemy przypisane do piosenki ruchy.
Chłopcy, dziewczęta dalej spieszmy się,
karuzela czeka wzywa nas z daleka.
Starsi już poszli a młodsi jeszcze nie  
(Dziecko stoi z rękami opartymi na biodrach i wysuwa do przodu raz prawą raz lewą nogę)
Hej, hop, sa, sa jak ona szybko mknie!
(dziecko podskakuje 3 razy a następnie krokami dostawnymi bocznymi porusza się po kole)
Hej dalej, dalej do zabawy śpieszmy się
(poruszają się coraz szybciej)
Hej, hop, sa, sa jak ona szybko mknie!
(podskoki i zmiana kierunku )

06.04.2020 - 10.04.2020

Temat kompleksowy: WESOŁE PISANKI

 

06.04.2020r.

TEMAT DNIA: „Wielkanocne tradycje”

Cele:
- poznawanie tradycji i zwyczajów wielkanocnych;
- słuchanie ze zrozumieniem;
- doskonalenie percepcji wzrokowej.

 

  • Rozmowa na temat zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Rodzice opowiadają o zwyczajach związanych ze zbliżającymi się świętami, pokazuje ilustracje palm wielkanocnych, pisanek, koszyczków ze święconką, baranka wielkanocnego, itd. (załącznik 1 i 2)  Opowiadamy dziecku co powinno znaleźć się w naszym koszyczku.
  • Zabawa dydaktyczna. Potrzebny nam będzie koszyczek (jeśli mają Państwo prawdziwy koszyczek na święconkę to nada się w sam raz :) jeśli nie, zapraszam do załącznika nr 1) oraz wydrukowane karty z produktami spożywczymi (załącznik 3). Zadaniem dziecka jest włożenie do koszyczka produktów, które powinny znaleźć się w święconce.
  • Słuchanie wiersza Doroty Gellner "Pisanki"

"Pisanki"

Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.

Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia.
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia!

 

  • Po przeczytaniu rozmawiamy z dzieckiem na temat wiersza.
    Pytania, które możemy zadać dziecku:

- Jak wyglądały pisanki z wiersza?

- Dlaczego powinny leżeć grzecznie na stole?

- Dlaczego nie jemy pisanek?

- Z czego wykonuje się pisanki?

- Jakie świąteczne życzenia można złożyć drugiej osobie?

 

  • Wykonanie ćwiczenia z Kart Pracy, k.49 (załącznik 4)

 

  • Zabawy

* Zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa "Za czy przed wstążką?" Pomoce: wstążka lub sznurek w kolorze pasującym do aktualnej pory roku, klocki.

Dziecko siedzi na podłodze. Rodzic rozkłada przed nim wstążkę i  daje klocek. Dziecko wykonuje polecenia: Połóż klocek przed wstążką. Połóż klocek za wstążką. Połóż klocek na wstążce.

 

*Zabawa ruchowa na czworakach "Śniadanie kota". Pomoce: plastikowe/papierowe krążki lub miseczki.

Dzieci-koty chodzą na czworakach pomiędzy rozłożonymi na podłodze plastikowymi/papierowymi kołami. Na hasło: Śniadanie kota! dzieci w klęku pochylają się nad krążkiem i naśladują picie mleka.

 

*Zabawa dydaktyczna "Znajdź takie same pisanki". Rodzic prezentuje szablony kolorowych pisanek (załącznik 9-druk x2). Zadaniem dziecka jest połączyć w pary identyczne pisanki.
Zabawa ta ma na celu rozwijanie spostrzegawczości i percepcji wzrokowej.
(Taką formę zabawy można wykorzystać z dzieckiem przy codziennych czynnościach, np. podczas dobierania skarpetek do pary. Zaproponujcie dzieciom pomoc w łączeniu skarpetek w pary i pokażcie jak można je razem zwinąć, żeby się nie zgubiły, dodatkowo będą ćwiczyć tak ważną motorykę małą :))

 

*Zabawa "Leniwa ósemka". Rodzic rysuje dużą ósemkę na kartce. Zadaniem dziecka jest rysowanie jej kształtu palcem po śladzie. Usprawnianie percepcji wzrokowej oraz motoryki rąk.

 

 

07.04.2020r.

TEMAT DNIA: "Wielkanoc w sali przedszkolnej"

Cele:

- ćwiczenie pamięci podczas nauki wiersza;
- rozwijanie koncentracji uwagi;
- rozwijanie sprawności plastycznych.

 

  • Rodzic czyta wiersz Danuty Gellnerowej "Wielkanoc", pokazując symbole Wielkanocy, o których jest w nich mowa: pisanki, baranka, bazie wierzbowe, owies, baby pieczone (załącznik 1 i 2)

"Wielkanoc"

Obudziły się pisanki
wielkanocnym rankiem
i wołają:
- Patrzcie! Tu na stole
same niespodzianki!

Bazie srebrno-białe
i baranek mały.
Ten baranek ma talerzyk,
skubie z niego owies świeży.

A baby pękate
w cukrowych fartuchach
śmieją się wesoło
od ucha do ucha!

 

  • Nauka na pamięć wiersza "Wielkanoc". Dziecko powtarza kolejne wersy za opiekunem: głośno, cicho, szeptem, z wystukiwaniem rytmu kredką o blat stołu.
  • Praca plastyczna "Baranek wielkanocny" Pomoce: wzór baranka (załącznik 5), popcorn lub wata lub płatki kosmetyczne lub biała włóczka, klej.
    Zadaniem dzieci jest doklejenie barankowi wełny z dostępnych materiałów :)
  • Zabawy

*Zabawa ruchowa rzutna "Traf w kręgiel". Pomoce: 1 kręgiel (lub mała butelka), kawałek sznurka lub tasiemki, 3 woreczki/piłeczki.

Rodzic ustawia kręgiel na środku dywanu, a w pewnej odległości od niego rozwija sznurek. Dzieci stają przy sznurku i rzucają woreczkiem/piłeczką do celu – starają się przewrocić kręgiel. Za każdym razem Rodzic zbiera woreczki i ustawia przewrocony kręgiel.

 

*Zabawa konstrukcyjna "Budujemy miasto Klockowice". Dzieci wspolnie z rodzicami lub rodzeństwem budują z klocków miasto. Opowiadają o przeznaczeniu poszczególnych budynków, wytyczają ulice, parki itd. Rozwijanie inwencji twórczej. Ćwiczenie umiejętności współpracy.

 

*Zabawa orientacyjno-porządkowa "Spacer kaczek". Dzieci-kaczki chodzą za rodzicem. Sposób poruszania się rodzica i dzieci-kaczek: chód w lekkim rozkroku, nogi proste w kolanach, pupa wysunięta do tyłu, ręce proste, w odległości ok. 20 cm od tułowia. Podczas marszu dzieci-kaczki lekko się kołyszą w prawą i lewą stronę.

 

*Zabawa ruchowa bieżna "Leć jak rakieta". Pomoce: 1 krążek.

Dziecko staje w pewnej odległości od krążka. Na sygnał opiekuna dziecko zaczyna biegać wokół niego, zataczając coraz mniejsze kręgi. Zatrzymuje się, kiedy znajdzie się przy krążku.

 

 

08.04.2020r.

TEMAT DNIA: "Jajko - jakie jest w środku?"

 

Cele:

- rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem;

- poznanie budowy jajka;

- ćwiczenie spostrzegawczości oraz rozwijanie percepcji wzrokowej i porównywania.

 

  • Oglądanie i porównywanie jajek. Rodzic prezentuje dziecku jajka gotowane (obrane i w skorupkach), surowe i wydmuszki. Zachęca do ich oglądania, określania wyglądu, budowy, smaku, zapachu.

Pytania do dziecka:

- Jakiego koloru mogą być skorupki jajek?

- Jakie jest jajko, gdy obierzemy je ze skorupki?

- Co to są wydmuszki?

- Czy łatwo jest zgnieść wydmuszkę w dłoni? (dziecko sprawdza)

- Co się z nią stanie, gdy upuścimy ją na podłogę? (dziecko sprawdza)

Rozbudzanie ciekawości. Dzielenie się spostrzeżeniami.

 

  • Zabawa badawcza "Jajko ugotowane i jajko surowe". Rodzic daje dziecku ugotowane jajko na twardo i prosi o obranie. Potem opiekun kroi je na połowę, wskazuje i nazywa żółtko i białko. Następnie bierze jajko surowe i je rozbija. Oddziela żółtko od białka.

Pytania do dziecka:

- Jak wygląda w środku jajko ugotowane, a jak jajko surowe?

- Czym się różnią?

- Czy lubisz jajka?

- W jakiej postaci lubisz je jeść?

 

  • Zabawa "Połącz połówki jajek". Zadaniem rodzica jest wcześniejsze wydrukowanie szablonów kolorowych pisanek różniących się wzorami
    (załącznik 6), (jeśli nie ma możliwości wydruku, proszę o wycięcie jajek
    w różnych kolorach i przecięcie na pół). Szablony przecinamy na pół i mieszamy ze sobą. Zadaniem dziecka jest utworzyć całe pisanki, połączyć połówki z takimi samymi wzorami. Dziecko ćwiczy swoją spostrzegawczość.

 

  • Zabawa ruchowa "Kurczątko do mamy". Dziecko zamienia się w kurczątko,
    a mama w kurkę. Rodzic gra na instrumencie lub śpiewa, dziecko swobodnie biega po pokoju. Gdy przestaje grać, dziecko-kurczątko szuka swojej mamy-kurki i staje za nią. Doskonalenie koordynacji wzrokowo - ruchowej. Ćwiczenie reakcji na sygnał.

 

  • Wykonanie ćwiczenia z Karty Pracy (k.48). (załącznik 4)  Dzieci porównują wzory na kurczątkach i na skorupkach. Łączą je w odpowiednie pary. Rysują wzór na ostatnim kurczaczku.

 

 

Śpiewające Brzdące - Hopla, hopla!

 

Ref. Hopla, hopla, raz i dwa

Skacze zając hopsasa! (4x)

 

1. Wskoczył zając do kurnika,

Zebrał jajka do koszyka.

Z nich pisanki zrobił sam

I w ogródku schował nam.

 

Ref. Hopla, hopla, raz i dwa

Skacze zając hopsasa! (2x)

 

2. Już pisanki znaleźliśmy,

Były w trawie i wśród liści.

Ozdobimy nimi dom,

Bo pisanki po to są.

 

Ref. Hopla, hopla, raz i dwa

Skacze zając hopsasa! (4x)

 

  • Zabawy

 

*Zabawa dramowa "Rozmowa jajek z kurami". Dziecko z rodzicem/rodzeństwem dzielą się rolami - jajko i kura (później może nastąpić zamiana ról). Jajko i kura prowadzą ze sobą rozmowy, wymyślają pytania i odpowiadają na nie. Zabawa ma na celu rozwijanie mowy dialogowej i wzbogacenie słownictwa czynnego.

 

*Zabawa ruchowa skoczna "Koguciki". Dzieci stoją prosto i zaczynają skakać obunóż, najpierw nisko, potem wyżej i najwyżej. Następnie chwytają rodzica lub rodzeństwo za ręce i również skaczą najpierw nisko, potem wyżej i najwyżej.

 

 

 

09.04.2020r.

TEMAT DNIA: "Palma wielkanocna"

Cele:

- poznanie tradycji związanej z palmą wielkanocną;
- porównywanie długości, stosowanie określeń długi-krótki, dłuższy-krótszy;
- doskonalenie orientacji przestrzennej.

 

  • Poznanie wielkanocnych tradycji. Rodzic opowiada dziecku o jednej ze świątecznych tradycji - wykonaniu palm wielkanocnych. Prezentuje ich zdjęcia (załącznik 7). Mówi z czego mogą być wykonane (kolorowa bibuła, krepina, gałązki bugszpanu, bazie, sucha trawa i zboża często zafarbowana na różne kolory, wysuszone kwiaty).

 

 

  • Zabawa matematyczna. "Która palma jest najdłuższa?" Rodzic wycina różnej długości paski, najlepiej z papieru kolorowego. Prosi dziecko o ułożenie wszystkich pasków obok siebie i porównanie ich długości. Dziecko układa je od najdłuższego do najkrótszego. Porównywanie długości , stosowanie określeń długi-krótki, dłuższy-krótszy.

 

  • Zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa "Skaczące zajączki". Rodzic rozkłada na podłodze kolorowe kółka lub pętle zrobione z szalika, sznurka czy wstążki - będą to koszyczki i włącza muzykę, np piosenkę "Hopla, hopla!". Dziecko-zajączek skacze między nimi. Na przerwę w nagraniu zajączek wykonuje polecenie rodzica:
    - zajączek wskakuje do koszyczka;
    - zajączek staje obok koszyczka;
    - zajączek staje za (przed) koszyczkiem.
    Przed rozpoczętą zabawą rodzic demonstruje każde ustawienie. Wdrażanie do rozumienia pojęć: obok, za, przed.

 

  • Zabawy

*Zabawa ruchowa przy muzyce "Kurczątka". Rodzic wyjaśnia, że z jajek czasami wykluwają się kurczaczki i proponuje dziecku, aby teraz się w niego zamieniło. Sam zamienia się w mamę kurę. Dziecko ustawia się za rodzicem.
Z rączek robią skrzydełka i machają nimi. W rytm popularnej piosenki "Wyszły
w pole kurki trzy" https://www.youtube.com/watch?v=MEzNYFnkM70 , maszerują za rodzicem, naśladują głos kurczaczków: pi, pi, pi. Kiedy muzyka przestaje grać, szybko biegną do kurnika (wcześniej ustalamy takie miejsce).

 

*Zabawa matematyczna. Rodzic wycina kilka szablonów dowolnych figur (kwadrat, trójką, koło) lub zwierząt (kurczaczek) różniących się tylko jedną cechą - wielkością i prezentuje je dziecku. Zadaniem dziecka jest ułożyć je od najmniejszego do największego i od największego do najmniejszego. Doskonalenie myślenia matematycznego i umiejętności porównywania wielkości.

 

 

 10.04.2020r.

TEMAT DNIA: "Moja pisanka"

Cele:
- wzbogacanie słownictwa czynnego;
- rozwijanie wyobraźni i reagowanie ruchem na słowa opowiadania;
- rozwijanie umiejętności plastycznych.

 

  • Opowiasta ruchowa "Spacer kurczątek". Dzieci udają, że są kurczątkami i ilustrują ruchem słowa rodzica.

W koszyku leżało bardzo dużo jajek, z których miały wykluć się niebawem małe kurczątka. (dziecko kuca skulone na dywanie i się nie rusza)
Nagle jajka zaczęły się poruszać, a ich skorupki powoli pękać. (dziecko zaczyna się

przeciągać, prostować ręce i nogi)
Po chwili z każdego jajka wykluł się mały kurczaczek. Wszystkie ptaszki zaczęły się

rozglądać i trącać dziobkami. (dziecko rozgląda się, dotyka rękami mamy/taty)
Mama kura zabrała kurczątka na pierwszy spacer.

Wszystkie ustawiły się za nią w szeregu i wyruszyły oglądać podwórko. (dziecko ustawia się za rodzicem i idzie za nim)

 

 

  • Zabawa dydaktyczna „Wielkanocne koperty. Rodzic daje dziecku kopertę
    z rożnymi obrazkami wyciętymi z gazet i z wcześniejszych załączników 1 i 2. Zadaniem dziecka jest wybrać tylko te obrazki, które tematycznie nawiązują do Świąt Wielkanocnych. Segregowanie obrazków zgodnie z ich tematyką.

 

 

  • Zabawa plastyczna "Plastelinowe pisanki". Dzieci z pomocą rodziców ozdabiają wzór wybranej pisanki (załącznik 8) plasteliną. Formują małe kuleczki, rwą kawałeczki plasteliny i naklejają na kontury pisanki. Rozwijanie sprawności manualnych.

 

 

  • Zabawy

 

*Zabawa dydaktyczna "Ciężki czy lekki?" Rodzic rozkłada na stoliku różne przedmioty, np.: pocztówkę, piórko, ołówek, kamień, doniczkę z kwiatkiem, odtwarzacz CD, wazon
z wodą. Zadaniem dziecka jest powiedzieć, które z przedmiotów są ciężkie, a które lekkie. Następnie dziecko podnosi przedmioty, żeby sprawdzić, czy miało rację. Rodzic może również zaproponować zdmuchnięcie przedmiotów ze stolika. Dziecko stwierdza, że ciężkie przedmioty nadal na nim leżą. Określanie ciężaru przedmiotów. Stosowanie określeń ciężki-lekki.

 

*Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem "Rozładunek towaru". Pomoce: kartony po butach, bębenek/piosenka.

Na środku pokoju ustawiamy piramidę z kartonow po butach. Dziecko chodzi w koło
w rytm bębenka. Na przerwę w muzyce podchodzi do piramidy i zabiera 1 karton. Trzymając go w obu dłoniach przed sobą, zanosi na wyznaczone miejsce.

 

 

 

 

Drodzy Rodzice, kochane Przedszkolaki!
Wszystkie załączniki, tak jak poprzednim razem, zostaną przesłane na maila.
A tymczasem zbliżają się Święta Wielkanocne, chciałybyśmy życzyć Państwu w tym czasie pogody ducha, samych pozytywnych myśli, dużo miłości i radości, a także smacznego jajka i mokrego lanego poniedziałku :) Nacieszczie się sobą! Życzę nam wszystkim, abyśmy się już w krótce mogli spotkać!

Pozdrawiamy!

25 - 27.03.2020

Temat kompleksowy: WIOSNA, WIOSNA

 

25.03.2020r.

TEMAT DNIA: „Nadchodzi wiosna”

Cele:
- doskonalenie umiejętności koncentracji na słuchaniu;
- ćwiczenie pamięci;
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.

 

  • Słuchanie opowiadania:

Opowiadanie Urszuli Piotrowskiej „Trampolinek szuka Wiosny”

 

Pewnego dnia Trampolinek dowiedział się, że Zima spakowała walizki i wyjechała do swojej śnieżnej krainy.
- I co teraz będzie? – zapytał pluszowy Zajączek.
- Wiosna, Zajączku!- zawołał Trampolinek – Hej, hop! Muszę sprawdzić czy już przyszła.
I pobiegł na podwórko.
Pod płotem leżały jeszcze resztki śniegu.
- Gdzie zacząć poszukiwania Wiosny? – zastanawiał się Trampolinek.
- A ja wiem, nie powiem – usłyszał wesoły głos.
- Kto to mów?
- Popatrz, to ja!
I Trampolinek zobaczył promyk słońca, który zatańczył na śniegu i śnieg zaczął zmieniać się w kałuże.
- Widzisz, tu jest już Wiosna, robi się cieplej i dni są coraz dłuższe.
- Idę na spacer – postanowił Trampolinek – Będę jej wszędzie wypatrywał.
I poszedł tup, tup, hopsasa. Minął domek z ogródkiem. A tam ktoś zgrabiał stare liście i przycinał gałązki.
- Dzień dobry – odezwał się Trampolinek – Co pan robi?
- Porządki w ogródku, bo Wiosna wybiera się do mnie z wizytą. Zobacz, zostawiła mi wiadomość.
I pokazał Trampolinkowi grządkę, na której rosły białe przebiśniegi.
- Hej, hop! Bardzo piękna wiadomość. Do widzenia!
Poszedł dalej, tup, tup, hopsasa. Wtem nad jego głową przeleciały skowronki. Jak pięknie śpiewały! Trampolinek wsłuchał się w melodię i też zaśpiewał:

A to przecież są skowronki,
znają bory je i łąki.
Lecą na spotkanie Wiosny,
niosą dla niej śpiew radosny.

I w doskonałym humorze poszedł do parku. A tam na gałęziach hasał znajomy Wietrzyk.
- Czy była tu Wiosna? – zapytał Trampolinek Wietrzyka.
- Tak, wiu, wiu… Pogłaskała wierzbowe kotki i poszła dalej.
Trampolinek roześmiał się z żartu Wietrzyka. Kotki to bazie. Wszyscy bazie znają i lubią.
- Przyjdź, Trampolinku, za kilka tygodni – zapraszał Wietrzyk. – Zobaczysz jak w parku będzie pięknie i kolorowo. Już się Wiosna o to postara, wiu, wiu…
Trampolinek wracał zadowolony do przedszkola i układał nową piosenkę:

Idzie Wiosna i od nowa
cały świat chce pomalować.
I już wkrótce sto kolorów
będzie w lesie i na polu,
i w ogródku, i na łące,
a pozłoci wszystko słońce.
Hej, hop!

 

  • Po przeczytaniu dziecku opowiadania, rozmawiamy na temat tekstu.
    Pytania, które możemy zadać dziecku:

- Czego szukał Trampolinek?

- Jakie oznaki wiosny zobaczył?

- Z kim rozmawiał w czasie spaceru?

 

  • Wykonanie ćwiczenia z Kart Pracy, k.44 (załącznik 6) Wskazywanie różnic między obrazkami.

 

  • Zabawy na rozruszanie

    Zabawa ruchowa równoważna „Pracowite pszczoły” – Na kartkach np. z bloku rysujemy duże kwiaty i rozstawiamy je w odległości ok. 20cm jeden od drugiego. Dziecko po kolei przeskakuje z kwiatka na kwiatek. Jeśli potrafi, może przeskakiwać na jednej nodze.

    Zabawa ruchowa skoczna „Przeskocz kałużę” Pomoce: woreczki lub reklamówki foliowe, bębenek. Rozkładamy na podłodze woreczki-kałuże. Dzieci biegają między nimi w rytm bębenka. Na przerwę w muzyce przeskakują przez kałuże do przodu i do tyłu.

     

    Zabawa gimnastyczna „Zerwij kwiatki”. Dzieci leżą na brzuchu. Nogi starają się mieć złączone. Ręce wyciągają przed siebie i naśladują nimi na przemian gest zrywania kwiatów.

     

    Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej

    Zabawa plastyczno-muzyczna „Wiosenna trawka”. Dziecko rysuje kredką na kartce wiosenną trawkę. Rysują kreski z góry na dół do rytmicznej muzyki (dowolna znaleziona na youtube). W trakcie rysowania mogą zmieniać kredki na inne odcienie zielonego.

     

     

    26.03.2020r

    TEMAT DNIA: „Wiosenna pogoda”

    Cele:
    - słuchanie ze zrozumieniem;
    - poznanie cech wiosennej (marcowej) pogody, nazywanie zjawisk atmosferycznych;
    - tworzenie pracy plastycznej.

     

    • Słuchanie wiersza Joanny Wrzesień „Deszcz wiosenny” z pokazywaniem i naśladowaniem głosem.

    „Deszcz wiosenny”

    Deszczyk kapie kap, kap, kap (dzieci mówią kap, kap, kap)

    Głośno stuka w rynnę (dzieci stukają klockiem w podłogę lub stół)

    Dziś kalosze ubrać muszę i deszczową pelerynę (naśladują wkładanie kaloszy i peleryny)

    Wietrzyk wieje, liśćmi rusza (machają rękami, naśladując listki poruszające się na wietrze)

    Świergot ptaków mi zagłusza (naśladujemy śpiew ptaków ćwir, ćwir, ćwir)

    Deszcz się błyszczy w srebrnych kroplach (rysują w powietrzu duże krople)

    Mokre szyby są dziś w oknach (rysują w powietrzu kształt okna, lub je pokazują)

    Dzieci skaczą po kałużach (naśladują przeskakiwanie przez kałuże)

    Jaka jest ulewa duża! (robią z rączek osłonki przed deszczem)

     

    • Rozmowa na temat wiosennej pogody.

    Ilustracje w załączniku 1: słoneczna, deszczowa, wietrzna, śnieżyca.

    Dziecko opowiada co widzi na zdjęciach. Zwracamy uwagę na zmienność pogody wiosennej. Mówimy o konieczności dostosowania ubioru do pogody.

    Nawiązujemy do znanego powiedzenia „W marcu jak w garncu”- tłumaczymy dziecku co ono oznacza, że pogoda w tym czasie zmienia się i miesza tak jak zupa w garnku.

    Zachęcamy do zrobienia pracy plastycznej pod takim właśnie tytułem. Wystarczy wydrukować kształt garnka (załącznik2), wydrukować słoneczko, chmurkę, deszczyk, śnieg/śnieżynki, wiatr (załącznik3 i 4- zał. 3 może zostać pokolorowany przez dzieci i wycięty; załącznik 4 tylko wycinamy i przyklejamy). Zadaniem dziecka, będzie przyklejenie zjawisk atmosferycznych w naszym garnuszku

     

     

    27.03.2020r.

    TEMAT DNIA: „Wiosenny kosz kwiatów”

    Cele:
    - poznawanie wiosennych kwiatów;
    - doskonalenie mowy i myślenia;
    - doskonalenie umiejętności przeliczania.

     

    • Wspólne oglądanie ilustracji wiosennych kwiatów. Poznanie ich nazw – przebiśniegi, krokusy, żonkile, tulipany, sasanki, pierwiosnki (załącznik 5). Rozmowa na temat, gdzie możemy je spotkać. Rozbudzanie zainteresowań przyrodą.

     

    • Wiosenne zagadki:

    Ma czerwony dziób i nogi.
    Zawsze chodzi zamyślony
    i od rana do wieczora
    szuka w trawie żab zielonych.
      (BOCIAN)

     

    Lubimy ją wszyscy
    za ładną pogodę.
    Co po długiej zimie
    ożywia przyrodę.
    (WIOSNA)

     

    Kolorowe i pachnące,
    zakwitają wiosną.
    Można spotkać je na łące,
    w parku i w ogródku rosną.
    (KWIATY)

     

    Kiedy wiosna nastaje
    rośnie na łące.
    Do słońca fioletową główkę
    wystawia radośnie.
    (KROKUSY)

     

    • Wykonanie ćwiczenia z Karty Pracy, k. 45. (załącznik 6) Narysuj kwiatek.

     

     

    • Zabawy:

     

    Zabawa matematyczna „Ile razy bocian zaklekotał?” Rysujemy na kartkach duże kropki (jedną, dwie, trzy, cztery- w zależności od umiejętności liczenia dziecka). Dziecko-bocian najpierw przelicza kropki, a następnie klekocze odpowiednią liczbę razy.

     

    Zabawa dramowa „Rosnący kwiatek”.  Dzieci kwiatki kucają, starając się być jak najmniejsze. Na słowa: Kwiatek rośnie, rośnie, rośnie powoli wstają, rozglądają się, podnoszą jak najwyżej złączone ręce do góry. Na koniec kwiatki rozkwitają – dzieci rozchylają ręce (płatki) na boki. Zabawę powtarzamy kilka razy.

     

    Zabawa rozwijająca percepcję wzrokową „Dary wiosny”. – chowamy obrazki przedstawiające różne elementy kojarzące się z wiosną (np. listek, krokus, bocian, trawa, żonkil, kwitnące drzewo). Dziecko szuka obrazków i stara się je nazwać.

    Zabawa oddechowa „Wąchamy kwiatki” – dziecko siedzi na podłodze, w ręku trzyma kwiatka wykonanego z rolki po papierze toaletowym. Dziecko udaje, że wącha swój kwiatek. Robi głęboki wdech, a następnie głośno i szybko wypuszcza powietrze z płuc. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

     

    • Wiosenne piosenki:

    W podanych linkach znajdą Państwo piosenki o tematyce wiosennej. Zachęcamy do słuchania ich razem z dzieckiem i śpiewania.

Strefa rodzica