logotype

25.05.2020 - 29.05.2020

Temat kompleksowy : Dla mamy i taty

 

Dzień I – Moja mama jest kochana

  • Zajęcia ruchowe

 

  1. „Poznaj po głosie” – dziecko chodzi po dywanie w rytm muzyki. Gdy muzyka ucichnie , kuca, zakrywa sobie oczy a my naśladujemy jakieś zwierze. Zadaniem dziecka jest odgadnąć jakie zwierze naśladujemy. 

 

  1. „Nasze zabawki” - Gramy rytmicznie na tamburynie (lub innym instrumencie)  a dziecko maszeruje w rytm muzyki. Kiedy prze­staniemy grać, postępuje zgodnie z poleceniami: „Podskakujemy jak pajacyki, „Chodzimy ciężko jak misie”, „Tańczymy lekko jak lale”, „Turlamy się jak piłki”.

 

 

  1. „Pokaż co mama robi w domu” - Dziecko wspólnie z rodzicem/opiekunem ustala, jakie czynności mama wykonuje w domu, a następnie je naśladują, np.: odkurza, gotuje, pierze, tuli dziecko do snu, czyta książkę, podlewa kwiaty.

Rozwijanie umiejętności improwizacji i wyrażania zaobserwowanego zachowania.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

- wzmacnianie więzi emocjonalnej dziecka z matką,

- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania oraz skupiania uwagi,

-rozwijanie umiejętności poprawnego mówienia.

 

  1. Rozmowa na temat Dnia Matki. Informujemy dzieci, że w tym tygodniu swoje święto będą obchodziły wszystkie mamy. Pytania:

- Jacy jesteśmy dla kogoś, kto obchodzi swoje święto?

- Dlaczego mamy powinny mieć swoje święto?

 

  1. 2.      Zabawa słowna.

 

 „Jaka jest moja mama?”. Dziecko kończy zdania przez nas rozpoczęte np.:

Moja mama jest… Moja mama lubi… Lubię z moją mamą…

 

 

  1. 3.      Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej „Mamo!”

 

Mamo!

Dam ci dziś piękny kwiatek

i wstążkę na dodatek.

Dam ci złoty pierścionek,

na górce mały domek,

ogródek malowany,

ławkę pod wielkim kasztanem.

 

Dam ci słońce nad domem,

słońce – złotą koronę.

I dam ci księżyc, wiesz?

I jeszcze... co tylko chcesz.

Bo jestem bardzo bogaty,

dostałem kredki od taty.

 

 

 

  1. 4.      Rozmowa kierowana na temat wiersza.

 

-Jak myślicie, kto w wierszu zwraca się do mamy?

-Co dziecko chciało dać mamie?

-Dlaczego mówiło, że jest bardzo bogate?

- Co dostało od taty?

- Jak w takim razie miały wyglądać wszystkie prezenty?

- Co wy chciałybyście dać waszym mamom?

 

  1.  Wykonanie laurki dla mamy Dziecko dostaje przygotowany przez nas wcześniej szablon laurki. Wylepia je dowolnymi materiałami: papierem kolorowym, cekinami, plasteliną lub maluje farbami.  Rozwijanie umiejętności manualnych i tworzenia kompozycji z gotowych elementów.

 

  1. Praca plastyczna „Moja mama”. Dzieci rysują lub malują farbami swoje mamy. Pogłębianie doświadczeń plastycznych.

Odwzorowywanie wyglądu postaci.

 

 

Dzień II -  Mój tata jest kochany

 

  • Zabawy ruchowe

 

  1. Zabawa tradycyjna : „Kółko graniaste”

 

Kółko graniaste,

czworokanciaste.

Kółko nam się połamało,

cztery grosze kosztowało,

a my wszyscy, a my wszyscy

bęc, bęc, bęc, bęc!

 

Dziecko chodzi  po  kole, śpiewając przy tym piosenkę. Na zakończenie upada na podłogę

https://www.youtube.com/watch?v=VMG-TPbitZw

 

 

  1. „Krasnoludki”

Dziecko pokazuje zgodnie ze słowami piosenki:

My jesteśmy krasnoludki

( pokazują na siebie)

 

hopsasa, hopsasa!

( podskakują obunóż z rękami na biodrach)

 

Pod grzybkami mamy budki,

( dłonie złączone nad głową)

 

hopsasa, hopsasa!

(podskakują obunóż z rękami na biodrach)

 

Jemy mrówki, żabie łapki,

(dłonie naprzemiennie dotykają ust)

 

oj tak tak, oj tak tak!

(kiwają głowami, ręce na biodrach)

 

A na głowach krasne  czapki

(kładą ręce na głowę)

 

to nasz znak, to nasz znak!

( pokazują na siebie)

 

Gdy kto zbłądzi, to trąbimy:

(pokazują na innych)

 

tru ru ru, tru ru ru!

(zwijają obie dłonie w pięści i udają, że trąbią)

 

Gdy kto senny, to uśpimy: lu lu, lu lu lu. lu

(składają dłonie stroną wewnętrzną i przytulają do policzka raz do drugiego)

 

Gdy kto skrzywdzi krasnoludka, - oj joj joj, oj joj joj!

(wystawiają jedną nogę i opierają ją na pięcie, grożą palcem)

 

To zapłacze niezabudka: oj joj joj, oj joj joj!

( pocierają piąstkami oczy.)

 

 

  1. 3.      Zabawa słowna . „Mój tata”.  „Jaki jest mój tata? ”. Dziecko kończy zdania przez nas rozpoczęte np.:  Mój tata jest...Mój tata lubi… Lubię z moim tatą…

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

-wzmacnianie więzi emocjonalnej dziecka z tatą

-rozwijanie umiejętności wyrażania zaobserwowanego zachowania ruchem, gestem, mimiką

-przeliczanie elementów, porównywanie ich liczby

 

 

  1. Rozmowa z dziećmi na temat spędzania wolnego czasu z tatą. Kiedy najczęściej bawicie się z tatą? Co lubicie robić wspólnie z tatą? Jakie są wasze ulubione zabawy?

 

  1. Zabawa pantomimiczna „Wybieramy się z tatą na ryby”. Dziecko ilustruje ruchem słowa opowiadania:

 

 

Pewnego dnia tata zaproponował dzieciom wyprawę na ryby. Wcześnie rano wsiedli do samochodu i pojechali. (dziecko staje za tatą kierowcą i naśladuje odgłos silnika: brum, brum, brum) Po chwili byli już nad jeziorem. (dziecko udaje, że odpina pasy i wysiada z samochodu) Wszyscy poszli na pomost i zarzucili wędki. (dziecko ustawia się w rzędzie i na sygnał wykonuje zamach, udając, że zarzucają wędki) W ciszy i skupieniu czekali, aż jakaś ryba złapie się na haczyk. (dziecko chwilę stoi w ciszy, bez ruchu) Po niedługim czasie wędki zaczęły się ruszać. (dziecko udaje, że trzymana w dłoni wędka się rusza) Szybkim ruchem poderwali je do góry, ściągnęli ryby z haczyków i włożyli je do wiaderek. (dziecko naśladuje wszystkie czynności)

 

Rozwijanie umiejętności improwizacji, wchodzenia w role.

 

  1. Zabawa matematyczna „Ile ryb złowiłeś?. Rozdajemy  dziecku pewną liczbę rybek wykonanych wcześniej  z kolorowego bloku technicznego i wydajemy polecenia: Policz, ile rybek masz.

Sprawdź, jakiego są koloru.

Kto ma więcej rybek ja czy Ty?

Kto złowił 2 rybki zielone?

 Kto ma wśród swoich rybek 1 rybkę czerwoną?

 (Wszystkie polecenia dostosowujemy do możliwości i umiejętności dziecka). Przeliczanie elementów, porównywanie ich liczby.

 

  1. Zabawa dydaktyczna „Łowimy ryby”. Zbieramy wszystkie rybki i rozkładamy je na dywanie-jeziorze. Obok dywanu kładziemy 4 kolorowe szarfy-wiaderka. Zadaniem dziecka jest wyławiać rybki zgodnie z poleceniami, np.:

-Złówcie wszystkie rybki żółte i włóżcie je do żółtego wiaderka.

- Złówcie wszystkie rybki czerwone i włóżcie je do czerwonego wiaderka.

- Złówcie wszystkie rybki zielone i włóżcie je do zielonego wiaderka.

-Jakiego koloru rybki pływają jeszcze w jeziorze?

-Jakiego koloru wiaderko jest puste?

-Ile jest rybek niebieskich?

-Włóżcie je do niebieskiego wiaderka.

(Wszystkie poleceniadostosowujemy do możliwości i umiejętności dzieci).

Kształtowanie umiejętności segregowania.

 

 

Dzień III – Kocham moich rodziców

 

  • Zabawy ruchowe

 

  1. „Zabawa kotów piłkami” – ustawiamy linie startu i linie mety. Dziecko otrzymuje piłkę i w pozycji na czworakach głową toczy ją po podłodze do mety.

 

  1. „Skoki prze linkę” -  potrzebujemy linkę, którą zamocujemy na wysokości 25-30 cm . Prosimy dziecko aby przez nią przeskakiwało. Można to robić w rytm muzyki. Zabawa pomaga w ćwiczeniu równowagi.

 

  1. „Kolory” – zabawa tradycyjna. Rzucamy do dziecka piłkę i wymawiamy różne kolory. Zachęcamy dziecko aby również odrzucało nam piłkę podając kolory. Nie można jej złapać gdy rzucający piłkę powie CZARNY.  Gdy dziecko złapie wymyślamy mu zadanie do wykonania.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

-rozwijanie uczucia szacunku i miłości do rodziców

-kształtowanie świadomości, że należy pomagać rodzicom

-rozwijanie umiejętności wypowiedzi werbalnej

 

  1. Rozmowa na temat spędzania czasu wspólnie z rodzicami.

-Jak spędzacie czas z mamą i tatą?

-W co najbardziej lubicie się z nimi bawić?

- Kiedy najczęściej się z nimi bawicie?

 

  1. Jak możemy pomagać mamie i tacie? – burza mózgów. Prezentujemy dzieciom zdjęcia i obrazki przedstawiające mamę i tatę podczas rożnych zajęć, np.: nakrywania do stołu, podlewania kwiatów, sprzątania, robienia zakupów, gotowania, pieczenia ciasta. (załączniki 1-8)  Zadaniem dzieci jest podać propozycje, w jaki sposób na co dzień mogą pomagać swoim rodzicom. Uświadamianie konieczności pomagania rodzicom.

 

 

  1. Ćwiczenie grafomotoryczne. Rozdajemy dziecku kartki A3 z narysowanymi rożnymi liniami: linia prosta, falista, zygzakowata, spiralna. Dziecko maczają palec w kolorowej farbie i rysuje nim po śladzie. (załączniki 9-10)

 

  1.  Wykonanie ćwiczenia – KP2, k. 58. Dziecko rysuje po śladzie. (załącznik 11)

 

 

  1. Zabawa naśladowcza „Jak wygląda moja mama?”. Włączamy dowolną nastrojową muzykę. Dziecko stoi w rozsypce i udaje, że jest malarzem, który maluje portret mamy. Wykonuje w powietrzu ruchy raz jedną, raz drugą ręką. Instruujemy dziecko, którą część ciała mamy teraz maluje.

Na przykład: Malujemy buzię – buzia jest okrągła (rysujemy w powietrzu koło). Są na niej oczy, usta (mama się uśmiecha) i nos. Teraz malujemy mamie włosy. Pamiętajcie, że włosy mogą być krótkie lub długie, proste lub kręcone itd.

 

 

Dzień IV – Wycieczka do wesołego miasteczka

 

  • Zajęcia ruchowe

 

  1. „Sięgnij wyżej” stoimy z ołówkiem lub markerem przy futrynie, a maluchy podchodzą i z wyciągniętą jedną rączką do góry w miejscu podskakują najwyżej, jak umieją. Wszystkie wyniki muszą być zaznaczone. Maluchy będą zadziwione, dokąd umieją dosięgnąć!

 

  1. „Już potrafię” - Prosimy, by dzieci naśladowały nasze ruchy:

 

staje wyprostowany

wyciąga obie ręce do sufitu

wyciąga obie ręce w bok

wyciąga obie ręce przed siebie

dotyka stóp czubkami palców dłoni

dotyka lewą dłonią prawego kolana

dotyka prawą dłonią lewego kolana

z zamkniętymi oczami, dotyka palcem wskazującym czubka nosa

 

 

  1. „Hop! Do kałuży” Przybory: szarfy lub gazety. Dziecko rozkłada na całej sali szarfy-kałuże. Porusza się swobodnie. Gdy na jego drodze znajdzie się szarfa, wskakuje do niej obunóż. Następnie wyskakuje i dalej wędruje po sali.

 

 

 

 

 

 

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

 

-  utrwalenie umiejętności dostrzegania elementów w kształcie koła

- porównywanie wielkości elementów

- rozróżnianie tempa utworu

 

  1. Rozmowa na temat wesołego miasteczka.  Prosimy  dziecko o podzielenie się swoimi wrażeniami z pobytu w wesołym miasteczku.

-Z kim byliście w wesołym miasteczku?

-Jak wygląda wesołe miasteczko?

-Co tam robiliście?

Informujemy dziecko że dzisiaj zabawy będą związane właśnie z tym wesołym i kolorowym miejscem.

 

  1. „Karuzela” - Prezentujemy zdjęcia rożnych karuzeli. Dziecko je opisuje i ustala, że są one okrągłe. (załączniki 12-17)

 

  1. Dyskusja na temat życia ,,mieszkańców” i gości wesołego miasteczka.

 

-Kto chodzi do wesołego miasteczka?

-Kto pracuje w wesołym miasteczku?

-Jakie atrakcje zapewnia wesołe miasteczko gościom?

-Jakie karuzele widziałeś/aś w wesołym miasteczku?

 

 

  1. Zabawa matematyczna „Jaki kształt ma karuzela?” Wręczamy dziecku 3 różnokolorowe kołka wycięte z papieru kolorowego, każde innej wielkości. Zadaniem dziecka jest nakleić kołka jedno na drugim – od największego do najmniejszego. My również naklejamy kołka jedno na drugim, tylko dużo większe, tak aby powstała tarcza do celowania. Porównywanie wielkości. Stosownie określeń większy – mniejszy.

 

 

  1. Zabawa rzutna – celowanie do tarczy. Dziecko stara się wcelować w sam środek tarczy wykonanej przez nas.  Celuje do niej kulkami z gazety lub małymi piłeczkami.

 

  1. Praca techniczna „Karuzela”. 2 patyczki od lodów krzyżujemy i związujemy je sznureczkiem. Następnie przy pomocy trwałego kleju przylepiamy takiej samej długości sznureczki do 4 ramion szkieletu karuzeli. Na kolorowym papierze projektujemy bajkowe postacie (wg. własnego pomysłu) a następnie wycinamy je. Pomagamy dziecku zrobić na wyciętych postaciach- dziurkę dziurkaczem, tak aby można było zawiązać postać na sznureczku od stelaża karuzeli. Na koniec prac tworzymy wiązanie w środku stelaża na długim sznurku - tak aby można było zawiesić karuzelę w wybranym przez nas miejscu.

 

 

Dzień V -  Uśmiechnięte buzie

 

  • Zabawy ruchowe

 

  1. „Konik”  – Dorosły w lekkim rozkroku wykonuje klęk podparty. Dziecko leży brzuchem na plecach dorosłego mocno obejmując partnera rękoma i nogami. Kołysanie się z dzieckiem na boki, poruszanie w przód i w tył, chodzenie po Sali na czworakach.

 

  1. „Spacer ślimaków”-  zabawa ruchowa z elementem czworakowania.

Dziecko "ślimak" na czworakach porusza się w różnych kierunkach po całym domu. Na hasło "rozglądamy się" zatrzymuje się, przechodzi do leżenia przodem, nogi pozostają na dywanie, unosi się na dłoniach wyciągając jak najwyżej głowę, spoglądają w różne strony. Na hasło "ślimaki odpoczywają" kładzie się na boku i odpoczywa.

 

  1. .”Chodzimy po spirali” – przygotujcie skakanki, sznurek, centymetr, nitkę, włóczkę co znajdziecie w domu, byle było długie i można to ułożyć w spiralę. Może to być też wzór na dywanie albo narysowana spirala na piasku. Rodzic układa na podłodze ze skakanek spiralę podobną do muszli ślimaka. Dziecko chodzi po spirali stopa za stopą. Możecie zrobić zawody, kto z rodziny najszybciej przejdzie po spirali ze sznurka.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

- ćwiczenie spostrzegawczości

- doskonalenie sprawności manualnych

-rozwijanie koordynacji wzrokowo –słuchowo -ruchowe

 

  1. Zabawa „Co tu nie pasuje?”. Prezentujemy dzieciom ilustracje, na których są rożnego rodzaju błędy. Zadaniem dziecka jest wskazać to, co nie pasuje. Rozwijanie logicznego myślenia i poczucia humoru. (załączniki 18-20)

 

  1. Zabawa tradycyjna „Ciepło, zimno”. Dziecko szuka dowolnego przedmiotu ukrytego w domu.

 

 

  1. Wysłuchanie opowiadania „Wróżka Agata i ptak”

 

Pewnego dnia wróżka Agata bawiła się z koleżankami i kolegami na łące w chowanego. Nagle usłyszała, że ktoś płacze. Poleciała w tamtą stronę i zobaczyła małego ptaszka.

- Co się stało?- zapytała.

-Boli mnie skrzydełko. Nie mogę latać i jestem głodny-odrzekł ptaszek.

Agata zawołała swoich przyjaciół. Razem zrobili nosze z patyków, gałązek i liści. Położyli  na nie chorego ptaszka i zanieśli do lekarza w miasteczku wróżek. Lekarz bandażem owinął chore skrzydełko. Wróżka Agata przyniosła mu jedzenie.

Przez kilka dni ptaszek mieszkał w miasteczku. Wróżki opiekowały się nim, razem się bawili. Gdy skrzydełko wyzdrowiało, ptaszek odleciał do swojego domu.    Wróżkom było smutno, bo bardzo polubiły wesołego ptaszka. Po kilku dniach ptaszek przyleciał do  przyjaciół- wróżek, żeby się z nimi pobawić. Od tego dnia często  je odwiedzał, bo miło było wspólnie się bawić.

 

  1. Rozmowa kierowana na temat opowiadania. Przykładowe pytania:

- Kogo znalazła wróżka Agata?

-Cos się stało ptaszkowi? Dlaczego płakał?

- Jak wróżka Agata pomogła ptaszkowi?

- Kiedy ptaszek odleciał do swojego domu?

- Czy ptaszek odwiedzał później wróżkę Agatę?

 

Praca plastyczna „Wesołe i smutne minki” Dajemy dziecku dwa papierowe talerzyki. Prosimy aby na jednym namalował smutną minkę a na drugim radosną. Dziecko może używać dowolnej techniki. Rozwijanie wyobraźni i kreatywności dziecka.

18.05 - 22.05.2020

Temat kompleksowy: NA WIEJSKIM PODWÓRKU

18.05.2020r.
TEMAT DNIA: „Kto mieszka na wiejskim podwórku?”
Cele:
- zdobywanie wiedzy na temat zwierząt żyjących na wsi;
- usprawnianie narządów artykulacyjnych mowy poprzez naśladowanie głosów zwierząt;
- ćwiczenie słuchania ze zrozumieniem.

⦁    Oglądanie filmu na temat zwierząt żyjących na wiejskim podwórku. https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0

⦁    Słuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej „Z wizytą na wsi”

Anulka pojechała z mamą i tatą na wieś, żeby odwiedzić babcię i dziadka. Mieszka tam też kuzyn Anulki Jarek, który chodzi już do szkoły.
– Choć, Anulko, pokażę ci nasze prosiaczki – powiedział Jarek. – Mamy ich aż dwanaście!
Wziął dziewczynkę za rękę. A za nimi, hop, hop, hop, podskakiwał szczeniaczek Miłek i piskliwie poszczekiwał: hau, hau, hau.
Po drodze zatrzymali się przy kurniku i Jarek dał Anulce ziarna, żeby wysypała kurom. Ko, ko, ko gdakały zadowolone i pazurkami drapały ziemię, jakby tam były schowane jakieś smakołyki. A kogut: kukuryku, kukuryku, piał tak głośno, że aż cała okolica go słyszała.
– Kwoka z kurczętami dostaną od babci specjalne jedzenie, tak, tak – tłumaczył Jarek.
Drzwi do chlewa, w którym mieszkały świnki, były bardzo ciężkie, więc Anulka pomagała Jarkowi je otworzyć. A w środku?
Co tam było pochrząkiwania i chrumkania: chrum, chrum, chrum. Mama świnka właśnie karmiła swoje prosięta. Jakie były śliczne!
– Wychodzimy – szepnął Jarek. – Żeby świnek nie denerwować.
A potem poszli do obory. Anulka dobrze wie, że w oborze mieszkają krowy. Krowa Mela na ich widok zamuczała muuu, odganiając ogonem muchy.
– Jak myślisz, co ona mówi? – zapytała dziewczynka.
– Może chwali się swoim synkiem, małym cielaczkiem – odpowiedział Jarek z uśmiechem. A cielaczek stał obok mamy krowy i lekko trącał ją łebkiem, jakby o coś prosił.
– Pewnie chce się napić mleczka – domyśliła się Anulka.
Nagle zauważyli, że nie ma z nimi Miłka. Gdzie mógł się podziać? Szukali w oborze, ale szczeniaczka nie znaleźli. Po chwili usłyszeli gęganie i zagniewany głos babci.
– Miłku, ty łobuzie, nie wolno gonić gęsi!
Dzieci wybiegły z obory. Babcia trzymała Miłka na rękach, który bardzo zadowolony próbował polizać ją w policzek. Jedna gęś gęgała: gę, gę, gę, syczała, wyciągała szyję i trzepotała skrzydłami. Złościła się na Miłka, że wystraszył jej gąsięta: gę, gę, gę.
– Och, babciu! – westchnęła Anulka. – Tutaj jest tak pięknie i ciekawie jak w bajce.
Dziadek wyglądał przez okno i usłyszał, co powiedziała wnuczka. Bardzo go to ucieszyło.
– Wiesz co, Anulko, zaraz zaprowadzę cię w jeszcze jedno miejsce jak z bajki.
Za domem babci i dziadka była polna droga. Poszli tą drogą, aż doszli do pastwiska. A tam pasły się konie. Podskakiwały, biegały, tarzały się w trawie, ihaha, ihaha, takie były szczęśliwe. A najszczęśliwsza była mama klacz, która nie odstępowała swojego źrebaka na krok.
– Na noc zaprowadzamy konie do stajni – tłumaczył dziadek.
– Jak będę duża – postanowiła Anulka – to też zamieszkam na wsi, a ty mnie wszystkiego nauczysz, dziadziusiu. I babcia też. I Jarek też.
– No to postanowione! – odpowiedział Jarek i cała trójka podała sobie ręce.

⦁    Rozmowa kierowana na temat opowiadania.
- Jakie zwierzęta widziała Anulka na wsi?
- Gdzie mieszkały świnki, a gdzie krowa Mela?
- Dlaczego pies Miłek oddalił się od dzieci?
- Czy Anulce podobało się na wsi?
- Jak myślicie, dlaczego?

⦁    Rozmowa na temat tego, gdzie mieszkają zwierzęta na wsi.
Na początku mówimy dziecku, że zwierzęta mają też swoje domy: krowa – oborę, koń – stajnię, kury, kaczki, gęsi i indyki – kurnik, itp.
Następnie wymieniamy nazwy i prezentujemy zdjęcia: kurnik, chlew, obora, stajnia, a dziecko podaje nazwę zwierząt, które tam mieszkają. (załącznik 1)

⦁    Zabawa słuchowa „Zwierzęta na wiejskim podwórku”. Odtwarzamy odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka, a dziecko podaje ich nazwy, prezentują ich sposób poruszania się. Rozpoznawanie odgłosów, Rozwijanie umiejętności improwizacji.
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

⦁    Zabawa ortofoniczna „Naśladujemy głosy zwierząt”. Pokazujemy zdjęcia zwierząt, a dziecko naśladuje ich głosy, np.: kwa kwa; ko ko ko; gę gę gę; muuu muuu.

⦁    Zabawy
Zabawa ruchowa Kury do kurnika.
Do tej zabawy potrzebujecie linkę lub skakankę. Wspólnie oznaczcie nią miejsce w pokoju, które będzie kurnikiem. Jeżeli możecie, to zaproście innych domowników do zabawy. Naśladujcie zachowanie kur: chodźcie jak one, machajcie rękoma zgiętymi w łokciach i mówcie ko, ko, ko. Kiedy mama powie hasło: Kury do kurnika, starajcie się jak najszybciej znaleźć się
w wyznaczonym miejscu.
Zabawa ruchowa Naśladujemy zwierzęta.
Do tej zabawy przyda się dowolny instrument perkusyjny lub plastikowa miska. Dziecko porusza się w rytmie wygrywanym przez mamę. Na przerwę zatrzymuje się i odgaduje jakie zwierzę z gospodarstwa pokazuje mama ruchem i głosem. Potem razem z nią je naśladuje. Można zachęcić dziecko do próby samodzielnego naśladowania wybranego zwierzęcia.
Ćwiczenia konstrukcyjne – budowanie z klocków zagród dla zwierząt.
Na pewno w domu znajdziecie figurki lub maskotki zwierząt domowych. Zanim zaczniecie budować, określcie wspólnie zasadę: małe zwierzę – mała zagroda, duże zwierzę – duża zagroda.




04.05 - 08.05.2020

Temat kompleksowy: MÓJ DOM

 

04.05.2020r.

TEMAT DNIA: „Domy i domki”

Cele:
- wzbogacanie słownictwa czynnego;
- stosowanie określeń mały – duży, wysoki - niski;
- utrwalanie określeń stosunków przestrzennych.

 

  1. 1.      Zabawa dydaktyczna ,,Od najmniejszego do największego” ,,Duży, średni, mały”.

Przygotuj dla dziecka zestaw obrazków domów: duży, średni i mały. (załącznik 1)

Usiądźcie z dzieckiem naprzeciwko siebie i pokaż dwa domy mały i duży. Dziecko ma za zadanie powiedzieć czym się różnią. Następnie pokazujemy trzeci domek (średni) i zadajemy pytanie jaki on jest? Drogi rodzicu, pomóż dziecku nazwać jego wielkość.

Pora na ułożenie uliczki. Przygotuj pas papieru i więcej obrazków domów różniących się wielkością (załącznik 1) Poproś dziecko, aby ułożyło domki: rosnąco (od najmniejszego do największego), a następnie malejąco (od największego do najmniejszego). Naklejcie je wspólnie. Pamiętaj o tym aby dziecko nazywało wielkość domków.

 

  1. Zabawa przy piosence Spoko Loko ,,Mały domek”. https://youtu.be/0ha3YO44EFE

Pora pobawić się przy wesołej piosence. Uważnie obserwuj, jak bawią się osoby na filmie i staraj się z mamą naśladować ich ruchy.

3.   Rozwiązywanie zagadek.

 

Cały z cegły zbudowany.

Ma dach oraz cztery ściany.

Ma też okna oraz drzwi,

właśnie w takim mieszkasz ty.

(dom)

 

Mają klamki, mają zamki,

służą więc do zamykania.

Gdy wychodzisz, wtedy one

przypilnują ci mieszkania.

(drzwi)

 

Zwykle w kształcie prostokąta.

Ma drewniane, białe ramki

oraz przezroczyste szybki,

ozdobione przez firanki.

(okno)

 

Znajdziesz go na dachu

koleżanko, kolego.

Ciemna smuga dymu

wylatuje z niego.

(komin)

Anna Mikita, Zagadki dla maluchów, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2006

 

 

4.   Zabawa plastyczno-konstrukcyjna „Budujemy domy”.

Pomoce: pudełka kartonowe różnej wielkości, papier kolorowy, plastelina, klej.
Dziecko buduje domy z rożnej wielkości kartonowych pudełek. Do ozdobienia domów
i zaznaczenia ich charakterystycznych elementów wykorzystują papier kolorowy
i plastelinę. Podczas pracy dziecko nazywa elementy domu (np.: dach, ściany, okna, drzwi, komin, balkon, weranda, taras).

 

5.   Wykonie ćwiczenia z Karty Pracy, k.56 (załącznik 2) Dzieci rysują nad domem słońce, obok okna – drzwi, a na płocie – kotka. Doskonalenie orientacji na kartce papieru (na rysunku).

 

6.   Zabawy

Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Stop-klatka”.
Dziecko chodzi w rożnych kierunkach po dywanie. Na hasło: Stop-klatka zatrzymują się
w pozycji, w jakiej były, kiedy rodzic powiedział hasło. Na klaśnięcie dzieci ponownie chodzą w rożnych kierunkach.

Zabawy konstrukcyjne z klocków. Dzieci budują domki według własnego pomysłu. Swobodne wypowiedzi na temat powstających konstrukcji. Rozwijanie pomysłowości konstrukcyjnej, poczucia sprawstwa.

Zabawa do piosenki „Maszerują dzieci drogą” https://youtu.be/WPFgRO710Pk

Maszerują dzieci drogą, (maszerujemy w miejscu),

raz, dwa, trzy! (klaszczemy rytmicznie),

Lewą nogą, prawą nogą, (wystawiamy do boku lewą nogę i prawą nogę),

raz, dwa, trzy! (klaszczemy rytmicznie),

A nad drogą słonko świeci (wznosimy obie ręce wysoko w górę),

i uśmiecha się do dzieci, (obracamy się wokół własnej osi),

raz, dwa, raz, dwa, trzy! (klaszczemy rytmicznie).

 

 

 

 

05.05.2020r

TEMAT DNIA: „Nasza miejscowość”

Cele:
- zdobywanie wiedzy o swojej miejscowości;
- poznanie charakterystycznych elementów swojej miejscowości;
- rozwijanie percepcji słuchowej i koordynacji słuchowo - ruchowej.

 

 

  1. Rozmowa kierowana „Nasza miejscowość” z wykorzystaniem zdjęć.
    Rodzic prezentuje dziecku wcześniej przygotowane zdjęcia, ilustrujące, pocztówki charakterystycznych miejsc i budynków ich miejscowości - Krakowa (załącznik 3). Dziecko rozpoznaje miejsca i budynki. Nazywa je, opowiada, w których było, gdzie się one znajdują. Jeśli dziecko nie zna jeszcze tych miejsc, to rodzic o nich opowiada

11.05 - 15.05.2020

Temat kompleksowy: Idziemy do Zoo

 

Dzień I -  Kto mieszka w zoo?

  • Zabawy ruchowe

1. "Woda-lód" - wyznaczamy taśmą linię startu oraz mety. Dziecko ustawione na linii startu, na hasło: Woda – idzie , na  hasło: Lód – zatrzymuje się w bezruchu. JEśli dziecko się poruszy wraca na linie startu. 

 

2. Ćwiczenie równowagi ,,Bociany na łące”. Dziecko staje wyprostowane i naśladuje bociana, unosząc jedną nogę do góry z jednoczesnym rozłożeniem rąk w bok. Stara się utrzy­mać  w tej pozycji jak najdłużej. Zmienia nogę i powtarza ćwiczenie kilkakrotnie.

 

3. "Uwaga Lew!" - dziecko swobodnie maszeruje po dywanie, Na hasło: uwaga Lew! siada w siadzie skrzyżnym i próbuje się nie poruszać. Jeśli się poruszy wykonuje zadanie/ ćwiczenie(przysiady, stanie na jednej nodze, pajacyki)

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

 

- poznanie znaczenia pojęć zoo i zwierzęta egzotyczne

-rozwijanie zainteresowań przyrodniczych

- pogłębianie doświadczeń plastycznych

 

1. Oglądanie prezentacji multimedialnej ( filmu) o zwierzętach mieszkających w zoo.

https://www.youtube.com/watch?v=xlXEn3l6vYM

 

2. Rozmowa kierowana na temat zoo. Przykładowe pytania:

 

- Kto z was był w zoo?

- Co to jest zoo?

- Co możemy tam zobaczyć?

- Jakie zwierzęta żyją w zoo?

- Czy są to zwierzęta , które możemy spotkać w lesie albo na wsi?

 

3. "Jakie to zwierzę?" zabawa dydaktyczna. Pokazujemy dziecku zdjęcia różnych zwierząt egzotycznych żyjących w zoo. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych. (zdjęcia w załącznikach 1 i 2)

 

 

4. Praca plastyczna „Milutki koala”. Pokazujemy dziecku zdjęcie na którym jest koala i rozmawiamy z dzieckiem na temat jego wyglądu. (załącznik nr. 3) Następnie dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym konturem zwierzęcia, (załącznik nr 4) który wykleja kawałkami włóczki w kolorze białym i szarym lub brązowym. Ćwiczenie umiejętności wyklejania.

 

Dzień II - Trampolinek idzie do zoo

 

  • Zajęcia ruchowe

 

1. Zabawa z rodzicami/rodzeństwem. "Ciuciubabka" - Dziecko, które jest ciuciubabką, stoi w środku koła z zawiązanymi oczami i próbuje złapać pozostałych graczy.

 

2. "Skoki przez drabinkę" - Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.  

 

3. "Jakim jestem zwierzątkiem?" Dziecko próbuje naśladować różne zwierzęta a my próbujemy zgadnąć jakie zwierzątko pokazuje dziecko.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

 

- rozwijanie mowy i myślenia

- słuchanie ze zrozumieniem i odpowiadanie na pytania

- rozwijanie aparatu artykulacyjnego mowy

 

1. Słuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej "Trampolinek idzie do zoo"

 

Dzisiaj pani czytała opowiadanie o zwierzętach, które mieszkają daleko, daleko stąd. Ojej, jakie to było ciekawe!

– Trampolinku! – zawołał mały pluszowy Tygrysek. – Bardzo, bardzo chciałbym spotkać prawdziwego tygrysa.

– Wybierzmy się więc do ogrodu zoologicznego! – zaproponował Trampolinek. – Tam na pewno mieszka

tygrys. Hej, hop!

I poszli, tup, tup, tup… Kiedy dotarli do zoo, postanowili iść wzdłuż strzałek, które były namalowane na ścieżce.

– Dzień dobry, mili goście! – usłyszeli powitanie.

Za ogrodzeniem stało zwierzę. Ale jakie zwierzę! Było duże, miało cztery potężne nogi, długą trąbę i ogromne uszy,

którymi wachlowało się, bo pewnie było mu gorąco.

– Nazywam się słoń Trąbuś!

– Czy zna pan drogę do domu tygrysa? – zapytał nieśmiało Tygrysek.

– Niestety, nie znam – zmartwił się słoń. – Może małpy wam pomogą.

I pokazał trąbą, dokąd mają iść. A na pożegnanie pięknie zatrąbił: tru, tu, tu, tu!

Trampolinek i Tygrysek pomaszerowali do pawilonu małp. Patrzyli z podziwem, jak skakały z jednej gałęzi

na drugą. Jak zwinnie wspinały się po linach. A jakie robiły zabawne miny.

– Małpki, małpki, czy wiecie, gdzie mieszka tygrys? – odezwał się Trampolinek.

– Nie wiemy – odpowiedziały małpki równocześnie. – Ale wiemy, że ma wielkie kły i ostre pazury, i strasznie ryczy, łaaa…

Pluszowy Tygrysek westchnął, bo nie miał nawet jednego malutkiego pazurka.

– Zapytajcie żyrafę – poradziła najmłodsza małpka. – Ma taką długą, długą szyję i z wysoka wszystko widzi.

Więc tup, tup, tup, poszli do żyrafy.

Żyrafa zajęta była oskubywaniem liści z drzewa.

– Smacznego! – zawołali i zaczęli do niej machać, żeby na nich spojrzała.

– Dziękuję – odpowiedziała żyrafa. – Widzę was, nie musicie tak machać i krzyczeć, bo wystraszycie moje

żyrafiątko.

– Czy wie pani, gdzie mieszka tygrys? – zapytali szeptem.

– Wiem! – żyrafa była bardzo zadowolona, że może pomóc. – Trzeba przejść przez strumyk, potem wejść

na górkę, a za górką znajdziecie tygrysa.

Wreszcie dotarli na miejsce. Tygrys leżał na skale i wygrzewał się w słońcu. Mruczał do siebie, machając długim ogonem:

W eleganckim futrze w paski

skradam ciszej się od myszy.

Moje oko wszystko widzi,

moje ucho wszystko słyszy.

Bo ja jestem królem dżungli

i największym z rodu kotów,

więc nie drażnij się z tygrysem,

jeśli nie chcesz mieć kłopotów.

I zakończył mruczankę głośnym łaaa…

– Jest bardzo do mnie podobny, chociaż taki ogromny – z dumą powiedział pluszowy Tygrysek i grzecznie się przywitał.

Tygrys jednym skokiem znalazł się przy ogrodzeniu. Bardzo ucieszył go widok małego kuzyna.

– Czy uciekłeś z klatki, pluszowy Tygrysku? – zażartował prawdziwy tygrys.

– Nie uciekłem, przyszedłem z przedszkola, żeby się z tobą zobaczyć.

Och, jak się miło rozmawiało. Tygrys opowiedział, że nie lubi, jak przychodzący hałasują i rzucają jedzenie.

A Trampolinek i mały Tygrysek kiwali głowami ze zrozumieniem – nikt by tego nie lubił. Czas szybko upłynął

i trzeba było opuścić ogród zoologiczny, bo zwierzęta przecież muszą odpocząć.

– Wkrótce przyjdziemy znowu – obiecał Trampolinek – i przyprowadzimy dzieci z naszego przedszkola

 

2. Rozmowa na temat opowiadania. Przykładowe pytania:

 

-Jakie zwierzę chcieli zobaczyć w zoo Trampolinek i tygrysek?

-Jakie zwierzęta odwiedzili, szukając tygrysa?

-Kto wskazał im drogę do tygrysa?

-O co prawdziwy tygrys zapytał pluszowego tygryska?

-Czego nie wolno robić w zoo?

 

3. Zabawa artykulacyjno-naśladowcza „Naśladujemy dzikie zwierzęta”. Dziecko naśladuje głosy rożnych zwierząt oraz ich sposób poruszania się, np.:

węża – sssss, pokazują rękami fale (wijące się węże),

lwa – grrrgrrr, wyciągają ręce wysoko nad głowę,

hipopotama – hip, hip, hip, napełniają buzie powietrzem (duży hipopotam) i wypuszczają powietrze (mały hipopotam),

małpę – u-u-a-a, u-u-a-a, podskakują jak małpki.

 

Dzień III - Gdzie żyją zwierzęta?

 

  • Zajęcia ruchowe

 

  1. „Tor przeszkód” - Możesz na drodze przejazdu dziecka poustawiać krzesła, kosze na śmieci, duże zabawki, skrzynki. Miej ze sobą stoper, żeby mierzyć czas przejazdu małym sportowcom.
  2. „Wygibasy „ - Razem z dzieckiem, w różnych pozycjach jednocześnie podajemy sobie woreczki z grochem (lub inny przedmiot) (górą, dołem). Za skrętem w lewo i w prawo. (7 razy w każdą stronę)
  3. Samochody” – dzieci (samochody) jeżdżą po pokoju w dowolnym My pokazujemy kolory (ręcznik, szarfa, klocek itp.), czyli światła drogowe. Dzieci reagują: czerwony kolor – stoją, zielony – jadą.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

-          Utrwalanie nazw zwierząt

-          Poznanie środowisk w których żyją zwierzęta

-          Rozwijanie spostrzegawczości

 

 

  1. . Rozmowa na temat środowisk, w których żyją zwierzęta. Prezentujemy zdjęcia zwierząt żyjących w lesie (załącznik nr 5) , na wsi (załącznik nr 6) oraz dzikich zwierząt występujących na wolności. Zadajemy dzieciom pytania:

 

 

-Gdzie możemy spotkać krowy i konie?

-Gdzie żyje lis i niedźwiedź?

-Jakie zwierzęta żyją w ciepłych krajach?

-Gdzie możemy oglądać te zwierzęta?

 

  1. Zabawa matematyczna „Gdzie jest miś?”. Umieszczamy maskotkę misia w rożnych miejscach. Zadaniem dziecka jest powiedzieć, gdzie jest miś, np. : na stole, pod stołem, obok szafy, na półce, w pudełku. Stosowanie określeń oznaczających położenie przedmiotów w przestrzeni.

 

  1. Zabawa przy piosence „Idziemy do zoo”

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

 

Dzień IV – Wesoły hipopotam

 

  • Zabawy ruchowe

 

  1. „Lina” . Rozkładamy na podłodze długą linę. Dziecko przechodzi po linie, starając się utrzymać równowagę. Ćwiczenie zachowania równowagi.
  2. „Spacer niedźwiedzia i żyrafy”. Dziecko biega po dywanie. Na hasło : Spacerują niedźwiedzie przyjmuje pozycję na czworakach i wolno poruszają się po dywanie. Na hasło: Na spacer wychodzą żyrafy dziecko podnosi się, prostuje plecy, głowę, wyciąga mocno szyję i wędrują po sali. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych
  3. „Rzuty do bramki”. Dziecko siada na dywanie. Naprzeciwko niego ustawiamy bramkę. W niewielkiej odległości wyznaczamy miejsce i kładziemy piłkę. Dziecko podchodzi do piłki, próbuje kopnąć ją i trafić do bramki. Odległość musi być początkowo tak dopasowana, by dziecko trafiało i miało poczucie sukcesu. Dopiero stopniowo można zwiększać odległość.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

- Rozwijanie słuchania ze zrozumieniem

- Utrwalenie nazw zwierząt egzotycznych

-Rozwijanie słownictwa czynnego

 

  1. „Puzzle” Przygotowujemy wcześniej pocięte obrazki zwierząt egzotycznych. Następnie dajemy je dziecku i prosimy aby ułożyło „puzzle”. Doskonalenie zdolności manualnych.
  2. Wysłuchanie wiersza Agnieszki Frączek „Chichopotam”.

 

Wyszedł z błota hipopotam:

– Cha-chi-cho-cha! – zachichotał.

Słoń, zbudzony owym dźwiękiem,

zakołysał trąbą z wdziękiem:

– Tru-tu-tu-tu! Mój sąsiedzie!

Co cię śmieszy, można wiedzieć?

Hipopotam rzec coś chciał,

lecz nie zdołał, bo się śmiał.

Żółw guzdrała, wietrząc psotę,

zaraz przygnał tu galopem,

stado strusi zbaraniało,

a lew ryknął: – Co się stało?!

Hipcio zerknął na nich i...

znów się chichrał: – Chi, chi, chi...

– Czy pan ze mnie się naśmiewa? –

spytał pawian, schodząc z drzewa.

Chciał na śmieszka się obrazić,

lecz... chichotem się zaraził.

Wnet się śmiała cała plaża –

wąż aż skręcał się i tarzał,

żółw rechotał, zebry rżały,

śmiechem parskał lew wspaniały.

Calusieńki świat chichotał!

Kto to sprawił? CHICHOPOTAM!

Ten wesołek rodem z błota.

 

  1. Rozmowa kierowana na temat utworu. Przykładowe pytania:

- Co takiego robił hipopotam, że pozostałe zwierzęta bardzo się dziwiły?

- Jakie jeszcze zwierzęta występują w wierszu?

- Naśladujcie śmiejącego się hipopotama. ;)

- Jak mógłby śmiać się żółw, a jak małpka?

 

  1. „Tygrys” praca plastyczna. Pokazujemy dziecku zdjęcie tygrysa. Następnie prosimy aby narysowało lub namalowało na kartce tygrysa. Pogłębianie doświadczeń plastycznych oraz wyobraźni.
  2. „Zoo” dajemy dziecku dużo klocków oraz wcześniej przygotowane figurki lub zdjęcia zwierząt egzotycznych. Prosimy aby z klocków zbudowało zoo i umieściło w nim zwierzątka. Rozwijanie pomysłowości.
  3. „Kangury” Zabawa ruchowa skoczna. Dziecko-kangur skacze po wyznaczonym terenie, trzymając ręce blisko tułowia. Zabawę najlepiej wykonać przy radosnej, skocznej muzyce (np. country) Rozwijanie sprawności ruchowej – skoczności.

 

 

Dzień V – Matematyczne zoo

 

  • Zabawy ruchowe

 

  1. „Spadające gwiazdki” Dziecko podskakuje z szeroko rozłożonymi w górę rękoma oraz szeroko rozstawionymi nogami. Ląduje do półprzysiadu. (powtarzamy parę razy)
  2. „Samochody” Dziecko-samochód porusza się swobodnie po dywanie. Na sygnał czerwony (np. klocek) staje w bezruchu, na sygnał zielony porusza się dalej.
  3. „Hop przez przez przeszkodę” Ustawiamy na dywanie różne przeszkody przez które dziecko będzie musiało przeskoczyć. (klocki, pluszaki, małe poduszki, garnek, itp.)

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

 

- Doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczby elementów

-Stosowanie określeń tył – przód, tyłem – przodem

-Pogłębianie doświadczeń plastycznych i manualnych

 

  1. „Liczymy zwierzęta”. Rozkładamy na podłodze 5–6 szarf (mogą też być kolorowe kartki) i do każdej wkładamy określoną liczbę identycznych zwierząt (obrazków, zdjęć lub plastikowych figurek), np.: szarfa żołta – 1 delfin, szarfa zielona – 2 lwy, szarfa czerwona – 3 zebry, szarfa biała – 4 papugi, szarfa brązowa – 5 małp. Dziecko chodzi  między szarfami i sprawdza, ile zwierząt jest w każdej z nich. Następnie zadajemy pytania, np.: Ile jest lwów? Przełóż do lwów 1 zebrę. Ile teraz jest zwierząt w zielonej szarfie? W której szarfie jest najwięcej zwierząt? (Wszystkie pytania oraz liczbę zwierząt w pętlach dostosowujemy do umiejętności dziecka). Przeliczanie i porównywanie liczby elementów.
  2. Praca plastyczna techniką „mokre na mokrym” „Kolorowe pawie”. Dziecko otrzymuje kartkę z konturowym rysunkiem pawia, (załącznik nr 7) który ma duży rozłożysty ogon. Dziecko zwilża go watą nasączoną wodą, a następnie maluje farbami. Gdy praca wyschnie, dziecko może na ogonie pawia dolepić kolorowe piórka.
  3. Wykonanie ćwiczenia z KP2 (załącznik nr 8)
  4. „Wesołe i smutne zwierzątka” Dzieci naśladują określone zwierzątka, o których mówi nauczyciel:

-pieski – szczęśliwe, bo idą na spacer,

-kotki- smutne, bo zgubiły piłeczkę do zabawy

- owieczki- wesołe, bo dostały nowe dzwoneczki

- kaczuszki – smutne, bo nie mogą pływać w stawie

27.04 - 30.04.2020

Temat kompleksowy : Kolorowe witaminy

 

Dzień I - Jak dbamy o zdrowie?

  • Zabawy ruchowe:

1. "Zbieramy truskawki" - Dziecko chodzi po dywanie, na sygnał zbieramy truskawki przykuca i udaje, że zrywa owoce z krzaka. Aktywizowanie układu ruchowego.

2. "Skłony" - dziecko stoi w rozkroku , wykonuje skłony na przemian do każdej nogi, prostuje się i wyciąga ręce wysoko do góry.

3. "Skoki" - rozkładamy na dywanie długą linę. Dziecko stoi przodem do niej. Na sygnał, dziecko obunóż przeskakuje przez linę. Odwraca się i wykonuje skoki powrotne.

 

  • Kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych

 

 "A psik!" -  dajemy dziecku chusteczkę higieniczną. Zadaniem dziecka jest naśladowanie kichania. Dziecko mówi A psik i zasłania nos chusteczką. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

 

- poznanie podstawowych zasad zdrowego trybu życia

- wdrażanie do dbania o swoje zdrowie

- rozwijanie umiejętności plastycznych i wyobraźni

 

 

  1. Rozmowa na temat sposobów dbania o zdrowie. Zadajemy dziecku pytania :

 

- Jak sie czujesz gdy jesteś chory a jak gdy jesteś zdrowy?

- Co robisz gdy jesteś chory?

- Jak możemy dbać o swoje zdrowie?

- Czego powinniśmy dużo jeść, żeby być zdrowymi?

- Czego nie należy jeść zbyt często?

 

2. "Co służy naszemu zdrowiu?". Pokazujemy dziecku różne obrazki w tym przedstawiające sprzęty sportowe, owoce, warzywa i prosimy aby wskazały te obrazki, na których są elementy służące naszemu zdrowiu. Ćwiczenie spostrzegawczości i logicznego myślenia. (obrazki w załącznikach 1-9)

 

3. "Warzywa i owoce" - praca plastyczna. Dziecko dostaje kontur marchewki i gruszki. Następnie koloruje i dorysowuje: ręce, nogi, oczy, buzię , nos. Rozwijanie wyobraźni. (załączniki 10-11)

 

  • "Dbamy o zdrowie" - zabawa pantomimiczna. Dziecko za pomocą ruchu pokazuje dowolne czynności, które pomagają w dbaniu o zdrowie. Możemy podpowiadać dziecku lub sami pokazywać i poprosić dziecko o odgadnięcie danej czynności (np: mycie rąk, granie w piłkę, gimnastyka, jazda na rowerze/rolkach/hulajnodze).

 

 

 

Dzień II – Smaczne witaminki

 

  • Zabawy ruchowe

 

  1. „Nasze zabawki” – Puszczamy dziecku wesołą muzykę, przy której maszeruje. Kiedy muzyka przestanie grać, postępuje zgodnie z poleceniami: „Podskakujemy jak pajacyki, „Chodzimy ciężko jak misie”, „Tańczymy lekko jak lale”, „Turlamy się jak piłki”.

 

  1. „Chodzenie”:

Sunie wąż, sunie. Chodzić nie umie. Bo choćby chciał, to nie ma nóg.

– czołganie się na brzuchu

Za to stonoga na swych stu nogach w ziemi zbudować chce, ze sto dróg.

 – chodzenie na stopach i dłoniach

Na jednej nodze sunie po drodze ślimak z chałupką swoją na plecach.

– podskoki na jednej nodze

Rak jak to rak chodzić chce wspak. I swoją modę wszystkim poleca.

– chodzenie do tyłu

 A ja powiem wam, że dwie nogi mam! Bo każdy ma tyle nóg by bez kłopotu ruszać się mógł! – podskoki z nogi na nogę

 

  1. „Wiatry” - zabawa ortofoniczna.

 

Kiedy powiemy: „Wieje wietrzyk” – dziecko z uniesionymi ku górze rękami lekko przechyla się na boki i szeptem szumi szszsz, a na słowa: „Wichura” – pochyla się na wszystkie strony i głośno naśladuje odgłos wiejącego mocno wiatru: uuuu.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

 

-          Zachęcanie do jedzenia owoców i warzyw

-          Rozwiązywanie zagadek

-          Doskonalenie sprawności manualnych

 

  1. „Burza mózgów” – co to są witaminy? Dlaczego powinniśmy je jeść? W czym jest dużo witamin? Swobodne wypowiedzi dzieci.

 

  1. Zagadki owocowo-warzywne:

 

Rośnie na jabłoni. Przypomina małą czerwoną piłeczkę. (jabłko)

 

Jest długa i pomarańczowa. Chrupią ją dzieci i zajączki. (marchewka)

 

Jest cały zielony. Może być długi albo krótki. (ogórek)

 

Kiedy ją kroimy, szczypie w oczy. Z jej pękatego brzuszka wyrasta zielony szczypiorek. (cebula)

 

Ma żółtą skórkę, a jego kształt przypomina rogalik. (banan)

 

Jej duże zielone liście dodajemy do kanapek. (sałata)

 

  1. Wykonanie ćwiczenia z KP2.

 

  1. Praca plastyczno-techniczna: „Bananowa wydzieranka”.

 

Dziecko dostaje kontur banana (załącznik nr 13). Następnie z bibuły wydziera i formuje małe kuleczki , którymi następnie wykleja konturowy rysunek banana.

 

 

 

Dzień III – Zdrowe kanapki

 

 

  • Zabawy ruchowe

 

  1. „Już potrafię” - prosimy, by dziecko naśladowało nasze ruchy:

 

  • staje wyprostowany
  • wyciąga obie ręce do sufitu
  • wyciąga obie ręce w bok
  • wyciąga obie ręce przed siebie
  • dotyka stóp czubkami palców dłoni
  • dotyka lewą dłonią prawego kolana
  • dotyka prawą dłonią lewego kolana
  • z zamkniętymi oczami, dotyka palcem wskazującym czubka nosa.

 

  1. „Na łące”

 

Dziecko reaguje na sygnał dźwiękowy: na dźwięk kołatki – skacze jak żabka, na dźwięk trój­kąta – fruwa jak motyl z rozpostartymi skrzydłami, na dźwięk tamburyna – przykuca (siada na liściu jak biedronka). (zastępujemy instrumenty w zależności od dostępnych przedmiotów lub zamieniamy na klaśnięcia).

 

  1. „Rajd”

 

Dziecko reaguje właściwym ruchem na polecenia:

 

Przepływa morze – szerokie ruchy ramion – kraul

 

Biegnie przez równiny – bieg w miejscu

 

Wspina się na góry – naprzemienne unoszenie ramion i nóg

 

Maszeruje po pustyni – marsz w miejscu

 

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

-          Rozwijanie percepcji smakowej i węchowej

-          Reagowanie na sygnał dźwiękowy

-          Kształcenie słuchu

 

  1. „Rozpoznaj smak”

 

Przygotowujemy pokrojone w kostkę owoce i warzywa. Wspólnie z dzieckiem przypominamy ich nazwy. Następnie zadaniem dziecka jest rozpoznać z zawiązanymi oczami, jaki owoc lub warzywo dostało do skosztowania lub jaki zapach poczuło. Zabawa sensoryczno-badawcza.

 

  1. „Kolorowe kanapeczki”

 

Wspólne przygotowanie zdrowych kanapek. Przygotowujemy róźne warzywa i składniki , które wykorzystamy do kanapek. Przypominamy o konieczności umycia rąk przed przygotowaniem posiłku. Zadaniem dziecka jest przygotować zdrową, kolorową kanapkę. Dziecko samo dba o estetykę kanapek i warsztatu pracy. Przestrzeganie zasad higieny.

 

  1. „Talerz pełen witamin”

 

Przygotuj: talerzyk, kolorowe nakrętki po napojach

 

Nakrętki rozkładamy w różnych miejscach w sali/pokoju. Dziecko chodzi po dywanie w rytm muzyki trzymając w ręce talerz. Na przerwe w muzyce mówimy: Posłuchaj ile witaminek trzeba położyć na talerzyku. Następnie wygrywamy na bębenku dźwięki (można zastąpić innym instrumentem lub klaskaniem). Tyle ile dźwięów usłyszy dziecko tyle nakrętek musi ułożyć na swoim talerzyku.

 

  1. „Podajemy do stołu”

 

Dziecko trzyma talerzyk z uzbieramymi nakrętkami oburącz. Zadaniem dziecka jest donieść talerzyk do stołu nie upuszczając przy tym nakrętek. Dziecko idzie w rytm muzyki, raz szybko raz wolno.

 

  • Ćwiczenie słuchowe „Ile witamin?”

 

Prosimy dziecko aby zgadły ile witamin wpadło do miski. Zawiązujemy dziecku oczy i po kolei wrzucamy nakrętki do miski. Dzieci liczą usłyszane dźwięi.  

 

 

 
 

Dzień IV – Talerz witaminek

 

 

  • Zabawy ruchowe

 

  1. 1.       „Pająk i mucha”. Dziecko-mucha biega po dywanie. Na sygnał: Pająk patrzy! Zastyga w miejscu i stara się jak najdłużej wytrzymać w danej pozycji. Zabawę powtarzamy parę razy.

 

  1. „Biegamy” - Dziecko biega do muzyki (dowolna radosna muzyka). W przerwie wykonuje polecenia:

- stań na jednej nodze

- zrób przysiad

- połóż się na podłodze i zrób „rowerek”

- połóż się na brzuchu i pokołysz się na boki

- usiądź na dywanie z wyprostowanymi nogami i spróbuj złapać się za stopy.

 

  1. „Hopsasa” Dzieci wykonują polecenia wynikające z treści rymowanki, a na koniec klaszczą:

 

Hopsasa, hopsasa

podskakują nóżki

hopsasa, hopsasa

stańmy na paluszki.

Hopsasa, hopsasa

zakręćmy się wkoło

hopsasa, hopsasa

ale nam wesoło.

 

  • Zabawa ortofoniczna:

 

Dziecko naśladuje proponowane dźwięki. Np.:

 

- kapiąca z kranu woda – kap kap kap

 

- dźwięk suszarki do włosów – szszszszszsz

 

- stukający młotek – puk, puk, puk

 

Rozwijanie aparatu artykulacyjnego mowy.

 

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

-          Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem

-          Wypowiadanie się na temat wysłuchanego wiersza

-          Doskonalenie umiejętności klasyfikowania ze względu na kształt i kolor

 

 

  1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner „Warzywa”.

 

Bardzo są zdrowe

wszystkie warzywa.

Marchewka prosta,

marchewka krzywa,

mała pietruszka,

duża pietruszka,

każda tak samo

wpada do brzuszka.

Burak niewielki

i burak spory,

seler pękaty

i chude pory…

No i ziemniaczki!

Dobrze je znamy!

Często na obiad

                          je zapraszamy.

 

  1. Rozmowa kierowana na temat wiersza. Pytania:

 

-          O jakich warzywach opowiada wiersz?

-          Jaka może być marchewka?

-          Jaki jest por?

-          Co to znaczy, że warzywa często zapraszamy na obiad?

 

  1. Zabawa matematyczna – segregowanie owoców i warzyw ze względu na ich kolor.

Rozkłądamy przed dzieckiem kartki – czerwoną, zielnoną i żółtą oraz przygotowujemy różne owoce i warzywa. Dziecko układa owoce i warzywa na odpowiednim kolorze kartki.

 

 

  1. Wykonanie ćwiczenia z KP2. (zamiast nalepiać naklejki można owoce i warzywa narysować )

 

 

Dzień V – Zabawy z piłką

 

  • Zabawy ruchowe

 

  1. „Kolory”.  Rzucamy piłkę do dziecka, podając nazwę dowolnego koloru. Dziecko łapie piłkę, gdy usłyszy nazwy wszystkich kolo­rów oprócz czarnego. Jeśli nie zachowa czujności i złapie piłkę, wykonuje zadanie, np.: przysiady, podskoki, itp.

 

  1. „Chusteczki”. Dzieci siadają przy stolikach. Każde dziecko trzyma w rękach chusteczkę higieniczną. Na­uczyciel prosi, by każde dziecko:

 

- położyło chusteczkę przed sobą na stoliku, nabrało w policzki powietrza i mocno na nią dmuchało

                - położyło chusteczkę na dłoni i ją zdmuchnęło

                - wzięło chusteczkę za dwa rogi i podmuchało pod chusteczkę,          

  - przyłożyło złożoną chusteczkę do nosa, nabrało powietrza ustami,

a wydmuchnęło chustecze nosem

 

  1. „Kulki z gazet”. Dziecko otrzymuje stronę z gazety i rwie ją na dwie części. Następnie zgniata je mocno w kulki i układa na otwartej dłoni, przeliczając, ile ich jest. Nabiera powietrza no­sem i mocnym wydechem ustami zdmuchuje kulki z dłoni. Powtarza ćwiczenie kilka razy.

 

  • Zajęcia główne

 

Cele:

 

- rozwijanie logicznego myślenia

- koncentrowanie uwagi na słuchaniu tekstu

- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej 

 

  1. Zabawa słowna. Dokończ zdania :

 

- Witaminy są w owocach i ….(warzywach)

- Gdy jesteśmy chorzy idziemy do….(lekarza)

- Pomidor jest okrągły i ma kolor….(czerwony)

- Przed jedzeniem musimy umyć…(ręce)

- Ziemniak jest warzywem a jabłko….(owocem)

 

  1. Burza mózgów! Dziecko szuka odpowiedzi na pytanie , co może być okrągłe? Rysuje w powietrzu koło a potem wymienia swoje propozycje. Rozwijanie dużej motoryki.

 

  1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner „Piłka”

 

 

Po cichutku, po kryjomu,

   wyskoczyła piłka z domu.

Hop! Hop! W górę! W dół!

Przeskoczyła świata pół.

 

Zatrzymała się pod płotem,

zatańczyła z burym kotem.

Hop! Hop! Raz i dwa!

Obudziła złego psa!

 

Gdzie jest teraz? Pośród kaczek.

Kwaczą kaczki: – Kto tak skacze?

Ale piłka dalej zmyka.

 

Patrzcie! Wpadła do kurnika.

Hop! Hop! W górę! W dół!

Przestraszyła stado kur!

 

Gdy odpocząć chciała chwilę,

siadły na niej dwa motyle.

Każdy z nich pomyślał tak:

– Jaki duży, piękny kwiat!

 

Biała koza, białą nóżką

potoczyła piłkę dróżką.

Pędzi piłka w stronę wiadra.

Bęc! Do zimnej wody wpadła!

– Oj! Do licha! – rzekła brzydko.

Chcę do domu! I to szybko!

Choć nie miała wcale nóg,

przeskoczyła – hop! – przez próg.

Zatrzasnęła z hukiem drzwi

i pod łóżkiem grzecznie śpi.

 

  1. Rozmowa kierowana na temat wiersza. Pytania:

 

- Co robiła piłka? Gdzie była?

- Jakie zwierzęta spotykała?

- Z czym pomyliły ją motyle?

- Do czego piłka wpadła?

- Pokaż jak skacze piłka J

 

  1. Praca plastyczno-techniczna.

 

Przygotowujemy wcześniej wycięte z gazet różne produkty spożywcze (w tym warzywa i owoce). Rysujemy dziecku na kartce koszyk i prosimy aby poszło na zakupy i wybrało do swojego koszyka witaminki. Dziecko wybiera produkty i przykleja na koszyczek.

Strefa rodzica