logotype

27.04 - 30.04.2020

Kwiecień, tydzień 5

 

27.04.2020r. (poniedziałek)

Temat kompleksowy: W świecie teatru

Temat: Bardzo ważna rola

 

Cele ogólne:

  • zachęcanie do samodzielnych doświadczeń i wyciągania wniosków,
  • rozwijanie mowy,
  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

 

 

Przebieg:

 

1. Ćwiczenia poranne:

 

 

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Wielkoludy i krasnoludki.

    

     Rodzic wyklaskuje rytm ćwierćnut, a dzieci chodzą wyprostowane, z uniesiony­mi w górę rękami i w wysokim wspięciu na palcach – tak maszerują wielkoludy. Gdy słychać dźwięk ósemek – cichutko biegają krasnoludki.

 

  • Zabawa z elementem czworakowania – Zaczarowane zwierzęta.

 

Dzieci trwają nieruchomo w przysiadzie podpartym. Na sygnał – klaśnięcie – wszystkie budzą się i przemieszczają na czworakach po pokoju. Na dwa uderzenia w bębenek powoli unoszą się do pozycji stojącej, przebierając rękami – zwierzęta zostają odczarowane i stają się znów dziećmi.

 

  • Ćwiczenia oddechowe.

 

Dzieci leżą tyłem w dowolnych miejscach, ramiona trzymają wyprostowane za głową. Przesuwają ramiona po podłodze w dół, do bioder, i z powrotem do góry. Po kilku powtórze­niach dołączają do ruchów głębokie wdechy (ramiona w górę) i wydechy (ramiona w dół).

 

2. Zabawa ruchowa Raz, dwa, trzy, Baba-Jaga patrzy!

 

Dzieci stają w szeregu w jednym końcu sali. Baba-Jaga w drugim końcu, odwrócona twarzą do ściany. Rolę Baby-Jagi może pełnić Rodzic. Baba-Jaga uderza pięścią o ścianę i wypowiada słowa: Raz, dwa, trzy, Baba-Jaga patrzy! W tym czasie dzieci próbują zbliżyć się do Baby-Jagi. Gdy skończy recytację, odwraca się i wyszukuje wzrokiem dzieci, które nie zdążyły znieruchomieć. Kto się rusza, tego Baba-Jaga odsyła na miejsce startu, po czym znów odwraca się do ściany i wymawia zaklęcie. Ten, kto pierwszy dojdzie do Baby-Jagi, może przejąć jej rolę.

 

3. Słuchanie opowiadania.

 

Starszaki coraz częściej myślały o szkole. Powoli wyrastały z przedszkola, tak jak się wyrasta z przyciasnych butów czy kusego ubranka. Wyobrażały sobie, jak będzie w nowym miejscu.

– Jesteśmy już prawie uczniami – powiedziała Zosia. – Zanim pożegnamy przedszkole, może warto pokazać młodszym kolegom, czego nauczyliśmy się tutaj. I starszaki w porozumieniu z panią postanowiły przygotować teatrzyk.

Dzieci przez wiele dni uczyły się swoich ról. Recytowały wierszyki, śpiewały piosenki i tańczyły różne tańce. Po kilku próbach starszaki znały swoje role na pamięć. Na scenie czuły się pewnie, jak prawdziwi aktorzy. Prawie wcale nie zapominały, co mają powiedzieć, i rzadko się myliły. Pomagały paniom z przedszkola w przygotowaniu kolorowych dekoracji i kostiumów.

– Będzie teatrzyk w przedszkolu – powiedziała Zosia przy kolacji.

– Teatrzyk? – zainteresował się braciszek Zosi. Misiek był w najmłodszej grupie tego samego przedszkola. Był bardzo dumny ze swej starszej siostry. Ona wszystko wiedziała, wszystko umiała i pomagała Miśkowi we wszystkim.

– Taki teatrzyk z kukiełkami? – spytał Misiek.

– Nie, bez kukiełek. Sami będziemy grali. Same starszaki!

– Ty, Zosiu, też?

– O tak! Będę grała Bardzo Ważną Rolę!

Nadszedł dzień uroczysty, niecierpliwie wyczekiwany w przedszkolu. W dużej sali przedszkol­nej kurtyna zasłaniała scenę. Przed zasłoną stanęły rzędy krzesełek dla widzów. Wszystkie grupy przedszkolne z wyjątkiem starszaków zasiadły na widowni. Wszystkie starszaki zniknęły w szatni, która zmieniła się w teatralną garderobę. Starszaki przebierały się w kostiumy spe­cjalnie przygotowane dla aktorów przedstawienia. Rozległ się gong i kurtyna odsłoniła scenę z kolorowymi dekoracjami. Rosła tam piękna, rozłożysta jabłoń. Za jabłonią było pole i łąka, a za łąką las. Między łąką a lasem płynęła rzeka. A w tej rzece pluskały się ryby. Między sceną a widownią stał duży zegar. Z tarczą podzieloną na cztery części i jedną wskazówką. Nie po­kazywał godzin, ale pory roku. Każda pora roku była w innym kolorze. Zima – biała, wiosna – zielona, lato – złote, jesień – brązowa.

Na scenę wbiegły starszaki i zaśpiewały piosenkę o porach roku. Bim! – zegar zadzwonił jeden raz. Wskazówka pokazała białe pole z napisem ZIMA. Rozległ się szum wiatru i sypnął śnieg. Na scenie zrobiło się biało. Gałązki jabłoni pokryły się szronem. Jabłonka trzęsła się z zimna i miała bardzo smutną minę. Po chwili, przykryta kołderką śniegu, zasnęła na stojąco.Na scenę wbiegły dzieci przebrane za leśne zwierzęta. Były tam sarenki, jelonki, zajączki i ptaki zimu­jące. Takie, co nie odleciały do ciepłych krajów. Bardzo smutne, zmarznięte i głodne zwierzęta drżały z zimna. Szukały pożywienia pod śniegiem.

Na scenę wbiegły dzieci w zimowych ubrankach i chłopiec przebrany za leśniczego. Dzieci sypały smakołyki dla ptaków do karmnika i wieszały słoninkę na gałęziach jabłonki. Leśniczy wykładał siano, marchew i kapustę dla czworonożnych mieszkańców lasu. Głodne zwierzęta najadły się do syta i zatańczyły z radości.

Misiek wpatruje się w scenę. Gdzie Zosia? Nigdzie jej nie ma. Jak to, przecież Zosia miała grać Bardzo Ważną Rolę!

Bim-bam! – zegar zadzwonił dwa razy. Wskazówka pokazała zielone pole z napisem WIOSNA. Zaczął padać deszcz. Śnieg na polach roztopił się. Wyparował szron z gałęzi jabłoni. Zaziele­niły się pola, łąki i drzewa w lesie. Jabłonka obudziła się i uśmiechnęła radośnie. Jej gałązki pokryły się białymi kwiatami i młodymi listkami. Wokół drzewa tańczyły dzieci przebrane za pszczoły i motyle. Z ciepłych krajów przyleciały jaskółki, żurawie i bociany.

Misiek obserwuje scenę. Coraz bardziej się niepokoi. Gdzie Zosia? Nigdzie jej nie ma! Jak to? Przecież Zosia miała grać Bardzo Ważną Rolę!

Bim-bam-bom! – zegar zadzwonił trzy razy. Wskazówka przesunęła się na złote pole z napisem LATO. Słońce świeciło coraz mocniej. Zieleń na polach i łąkach zastąpiły żółto-złote kolory dojrzewającego zboża i żółknących traw. Jabłonka miała bardzo zadowoloną minę. Pod prze­kwitającymi kwiatami pojawiły się zawiązki owoców. Szybko rosły jak nadmuchiwane baloniki. Zmieniały się w zielone jabłka. Po minie jabłonki widać było, że jest jej ciężko. Ciężar rosnących owoców przygina ręce – gałęzie jabłonki – do ziemi.

Misiek wypatruje Zosi na scenie. Zbiera mu się na płacz. Gdzie Zosia? Nigdzie jej nie ma! A przecież Zosia miała grać Bardzo Ważną Rolę!

Bim-bam-bom-bum! – zegar zadzwonił cztery razy. Wskazówka pokazała brązowe pole z napisem JESIEŃ. Zachmurzyło się. Las przybrał jesienną szatę z liści żółtych, czerwonych i brązowych. Powiał jesienny wiatr. Dzieci przebrane za kolorowe liście zatańczyły na scenie. Wiatr strąca dojrzałe, czerwone owoce z jabłoni. Im więcej owoców ląduje na ziemi, tym większa ulga maluje się na twarzy drzewa. Gdy spada ostatnie jabłko, jabłonka unosi ręce – gałęzie – do góry i tańczy radośnie. Dookoła niej tańczą pszczoły, motyle, ptaki i leśne czworonogi. Na scenę wchodzą dzieci z koszykami i, śpiewając, zbierają jabłka.

Wieje w polu psotny wiatr

i jabłonką trzęsie,

a z jabłoni jabłek grad

szur, szur przez gałęzie!

Starszaki z koszykami pełnymi jabłek schodzą ze sceny. Idą między widzów. Rozdają dzieciom dojrzałe, słodkie owoce.

Jabłko, co czerwienią lśni,

do przedszkola niosę.

Jeśli zechcesz, oddam ci,

weź jabłuszko, proszę!

Stojące na scenie drzewo jabłoni macha gałęziastą ręką do Miśka.

– Zosia! – woła uradowany chłopiec i biegnie do siostry. Wbiega na scenę i rzuca się w objęcia dziewczynki. – Nie poznałem cię, bo się przemieniłaś w jabłonkę! A przecież cały czas patrzyłem na ciebie, Zosiu! Nie mogę uwierzyć, że to ty!

– A Zosia na to: – Mówiłam, Michałku, że gram w przedstawieniu Bardzo Ważną Rolę!

 

3. Rozmowa na temat opowiadania.

  • Co postanowiły starszaki?
  • Jaką rolę miała grać Zosia, siostra Michała?
  • O czym było przedstawienie?
  • Czy Michał rozpoznał na scenie swoją siostrę?
  • Co grała Zosia?

 

4. Zabawa Jestem aktorem.

 

Dzieci przedstawiają pantomimicznie wybrane postaci z baśni, a pozostałe osoby muszą roz­poznać, kto to jest.

 

5. Zabawa "Czy znasz te postacie?"

 

ZAŁĄCZNIK 1

 

Oglądanie ilustracji, na których przedstawieni są aktorzy w różnych strojach teatralnych. Wspólna rozmowa z dzieckiem na temat postaci, które mogą odgrywać aktorzy znajdujący się na ilustracjach.

 

 

6. Zabawa ruchowa Ja i mój cień.

 

Dzieci i rodzic staje jedno za drugim. Druga osoba jest cieniem, który naśladuje swój wzór. Po chwili zamieniają się miejscami.

 

6. W teatrze - omowienie ilustracji

 

ZAŁĄCZNIK 2 - rodzic czyta dziecku informacje o rdzajach teatrów, dzielą się doświadczeniami, rozmowa o wizycie w teatrze, obejrzanych spektaklach.

 

7. Karta pracy - ZAŁĄCZNIK 3

 

Kolorowanie obrazka wg określonego kodu.

 

 

8. Film edukacyjny wprowdzający w tematykę teatru:

 

https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0

 

 

9. Zabawa muzyczna:

https://www.youtube.com/watch?v=BEu1WLjOokY

 

Wpólna nauka tańca.

 

 

 

 

28.04.2020r. (wtorek)

Temat kompleksowy: W świecie teatru

Temat: Paluszkowy teatrzyk

 

Cele ogólne:

 

  • umuzykalnianie dzieci,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • doskonalenie aparatu artykulacyjnego,
  • rozwijanie sprawności manualnej.

 

 

Przebieg:

 

1. Ćwiczenia poranne:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

 

2. Ćwiczenia dykcyjne.

 

Dzieci za rodzicem powtarzają mówione przez niego zdania.

 

  • Król Karol kupił królowej Karolinie korale.
  • Gdzie mieszka Śnieżka?
  • Sasza szedł suchą szosą.
  • Stół z powyłamywanymi nogami.
  • W smoczej jamie syczy smok.

 

 

3.  Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.

 

Dzieci poruszają się po pokoju przy nagraniu skocznej melodii. Podczas pierwszej przerwy w nagra­niu zatrzymują się i klaszczą nad głowami. Podczas drugiej przerwy klaszczą pod uniesionymi do góry kolanami, a podczas trzeciej przerwy – klaszczą, uderzając dłońmi o swoje uda.

 

 

4. Układanie własnych melodii do słów:

 

Czy wy wiecie, czy nie wiecie – dobre wróżki są na świecie.

 

5. Słuchanie piosenki "Chmurkowy teatr Fruzi":

 

https://www.youtube.com/watch?v=1Buj3_gRvKQ

 

6. Rozmowa na temat piosenki.

 

  • Co lubi robić Fruzia?
  • Co można zobaczyć w chmurkach?
  • Co oznacza, że w chmurach można zobaczyć to, co tylko się chce?

 

 

7. "Co widzisz..."

 

Rozbudzanie wyobraźni - patrzenie w chmury, rodzic wraz z dzieckiem patrzy w chmury, wspólnie opowiadają sobe nawzajem, co dostrzegli.

 

8. Wykonanie pacynek do paluszkowego teatrzyku.

 

Dzieci dostają kartonik o długości 5–6 cm i wysokości 3 cm oraz koło o średnicy 3–4 cm. Na kole rysują głowę postaci lub głowę zwierzęcia, np. smoka. Przyklejają koło do kartonika i sklejają kartonik. Mogą w parach lub w grupie tworzyć swój paluszkowy teatrzyk.

 

9. Wypowiedzi dzieci na temat: Jak mogły wyglądać smoki?

 

Uwzględnienie wielkości, koloru i charakterystycznych cech postaci.

Opisanie miejsca, w którym mogły żyć.

 

10. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.

 

Rodzic czyta tekst rymowanki, dzieci poruszają się według niego.

 

Jestem smok, dobry smok,

w prawo krok, w lewo krok,

hop, hop, hop.

Jestem smok, zły smok,

hop, hop, hop,

w prawo krok, w lewo krok.

Hop, hop, hop.

 

11. PRACA PLASTYCZNA

Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.

 

Dziecko dostaje tekturę, np. tył bloku rysunkowego. Rodzic przygotował materiały: np. kolorowy papier, ścinki materiałów, sznurki, koraliki, plastelinę, wełnę itp.

 

  • Przyklejanie na tekturze tła z kolorowego papieru.
  • Wycinanie sylwet smoka z wybranego materiału.
  • Wycinanie innych elementów – drzew, zamku, gór, słońca, chmur…
  • Przyklejanie wyciętych elementów na tekturce – tworzenie kompozycji.

 

12. Nauka I zwrotki i refrenu piosenki "Chmurkowy teatr Fruzi".

 

1. Fruzia często patrzy w chmury,

Lubi być w obłokach.

Mówi, że w nich można spotkać,

Księcia albo smoka.

 

Ref. Chmurkowy teatr

Najpiękniejszy na świecie.

W chmurkach zobaczycie

To co tylko chcecie.

 

Można w nich dojrzeć okręt,

okręt i zajączki,

wszystko to tworzą białe,

białe, małe obłoczki. (x2)

 

 

 

 

29.04.2020r. (środa)

Temat kompleksowy: W świecie teatru

Temat: Paluszkowy teatrzyk

 

Cele ogólne:

 

  • mierzenie pojemności naczyń,
  • rozbudzanie chęci do wykowywania prostych eksperymentów,
  • doskonalenie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • doskonalenie pamięci.

 

 

Przebieg:

 

1. Ćwiczenia poranne:

 

https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8

 

2. Określanie, ile wody jest w butelce.

 

Rodzic ustawia przed dziećmi zakręconą butelkę z wodą. Pyta dzieci, ile jest wody w bu­telce (dużo, mało). Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle samo wody.

 

3. Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody.

 

Rodzic ustawia przygotowane butelki na stoliku przed dzieckiem.

  • Dziecko określa, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której – najmniej.
  • Ustawiają butelki według ilości zawartej w nich wody – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą.
  • Dmuchanie w kolejne odkręcone butelki. Porównanie dźwięków wydawanych przez butelki.

 

4. Zapoznanie z jednostką objętości płynów.

 

Rodzic wyjaśnia, że objętość płynów mierzymy w litrach. Pokazuje butelki – 1-litrową i 2-litrową. Określa, ile wody się w nich mieści.

 

5. Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna jest niska i szeroka, a druga – wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary.

 

Dzieci przelewają do szklanki wodę z jednej butelki, a potem – z drugiej butelki i liczą, ile szklanek wody było w jednej, a ile w drugiej butelce. Określają, gdzie było jej więcej (powinno być tyle samo).

 

6. Eksperymenty z wodą:

 

https://www.youtube.com/watch?v=DJfNgZLrT0g

https://www.youtube.com/watch?v=RXapKLAqmb4

 

7. Nauka dalszych zwrotek piosenki "Chmurkowy teatr Fruzi".

 

2. Fruzia widzi w białych chmurach

Bajkowe postacie,

Które z książek - tych dla dzieci,

Wszyscy dobrze znacie.

 

Ref. Chmurkowy teatr

Najpiękniejszy na świecie.

W chmurkach zobaczycie

To co tylko chcecie.

 

Można w nich dojrzeć okręt,

okręt i zajączki,

wszystko to tworzą białe,

białe, małe obłoczki. (x2)

 

 

 

 

 

30.04.2020r. (czwartek)

Temat kompleksowy: W świecie teatru

Temat: W teatrze

 

Cele ogólne:

 

  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich,
  • poznawanie rodzajów teatrów,
  • poszerzanie wiedzy na temat teatru,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

 

 

Przebieg:

 

1. Ćwiczenia poranne:

 

https://www.youtube.com/watch?v=q0U1A7ovy3I

https://www.youtube.com/watch?v=TI-Thsr9VFA

https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4

 

2. Ilustracja ruchowa rymowanki Wielki smok.

 

Wielki smok szedł do przodu kroki trzy,

zrobił przysiad i wyszczerzył groźnie kły.

Skoczył w górę i rozłożył skrzydła swe,

latał w koło, by pogubić myśli złe.

W chłodnej wodzie pływał żabką też,

na czworakach chodził tak jak jeż.

Gdy się zmęczył, to zwinięty w kłębek spał,

kolorowe sny całą nockę miał.

 

3. Słuchanie wiersza M. Strękowskiej-Zaremby.

 

Gdy siedzę na widowni

i gasną światła w teatrze,

kurtyna idzie w górę,

wstrzymuję oddech i patrzę.

Nagle wszystko ożywa:

śpiewają drzewa z papieru,

drewniany słowik fruwa,

kot w butach zmierza do celu.

Przeżywam ich przygody,

niezwykłe – aż nie do wiary.

Teatr to takie miejsce,

w którym możliwe są czary.

Kiedy jestem już w domu,

wycinam tygrysa w paski

i gram teatr dla mamy,

i czekam na oklaski.

 

  • Czy wy czujecie się podobnie w teatrze?
  • Czy w domu robicie teatrzyk dla rodziców?

 

 

4. Omówienie ilustracji, na których znajdują się ilustracje związane z teatrem.

 

Rodzic pokazuje dziecku ilustracje, wspólnie omawiają znajdujące się na nich elementy.

ZAŁĄCZNIKI 4

 

5. "Jaka to bajka?"

Rodzic pokazuje dziecku ZAŁĄCZNIK 5, pyta z jaką bajką kojarzą mu się postacie i elementy. Jesli dziecko odpowie prawidłowo, rodzic prosi, aby dziecko opowiedziło mu tę bajkę.

 

6. Zabawa muzyczna do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=UP-ctUE4DHo

 

7. "Kto występuje w teatrze?"

Prezentacja dziecku ZAŁĄCZNIKA 6, Rodzic czyta dziecku opis plansz. Pyta dziecko:

  • Jak nazywają się ludzie, którzy pracują w teatrze? (dziecko może wymienić kilka zawodów)
  • Czy pamiętasz jakieś przedstawienie, które widziałeś w teatrze?
  • Czy widziałeś, kiedyś przedstawienie, w którym występowały te postacie?
  • Kogo chcialbys zagrać w teatrze?

 

8. Aktorska gimnastyka buzi i języka:

 

https://youtu.be/MmHEqRnriYU

 

9. Oglądanie spektaklu pt. "Piotruś Pan"

 

https://www.youtube.com/watch?v=3ljqTy2xky0

Strefa rodzica