logotype

04.05 - 08.05.2020

Maj, tydzień 1
 
04.05.2020r. (poniedziałek)
Temat kompleksowy: Moja ojczyzna
Temat: Jak Polska długa i szeroka
 
Cele ogólne:
 
• utrwalanie znajomości polskiego godła, barw narodowych i polskiego hymnu;  • kształtowanie poczucia tożsamości narodowej,  • wskazywanie na mapie Polski charakterystycznych miejsc, • poznawanie tradycji związanych z obchodzeniem świąt państwowych,  • stosowanie różnych technik plastycznych.  
 
Przebieg:
 
I. Ćwiczenia poranne – zestaw nr 34. Potrzebne: nagranie spokojnej muzyki, butelki plastikowe, np. po wodzie mineralnej (dobrze jest wlać w nie trochę wody lub wsypać nieco piasku, aby były stabilniejsze), tamburyn.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Moje miejsce . R. rozdaje dzieciom plastikowe butelki. Dzieci stawiają je na podłodze, zwracając uwagę na zachowanie odległości między nimi. Siadają przed wybraną butelką skrzyżnie, z wyprostowanymi plecami. Kiedy R. gra na tamburynie, dzieci biegają pomiędzy butelkami. Starają się żadnej nie przewrócić. Na przerwę w grze odnajdują swoje butelki i siadają przed nimi w pozycji wyjściowej.
• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Zabawy butelkami. Dzieci, w siadzie skrzyżnym, przekładają butelki nad głowami, z prawej ręki do lewej i odwrotnie. Następnie, w siadzie klęcznym, odsuwają butelki obiema rękami jak najdalej w przód i przysuwają je z powrotem do kolan. Należy zwrócić uwagę, aby dzieci nie podnosiły się z kolan.
• Ćwiczenie z elementem równowagi – Przełóż butelkę. Dzieci podnoszą przed sobą do góry jedną nogę, ugiętą w kolanie, i przekładają pod nią butelki. Ćwiczenie wykonują kilkakrotnie, raz podnosząc do góry lewą nogę, raz prawą nogę.

 
• Ćwiczenie uspokajające Kołyska.  
R. włącza nagranie spokojnej muzyki. Dzieci siedzą skrzyżnie. Kładą butelki na ugiętych rękach (tak jakby trzymały dziecko). Kołyszą je na boki (tak jakby usypiały dziecko). Po zakończeniu ćwiczeń odkładają butelki na miejsce wyznaczone przez R.
 
• Słuchanie piosenki,, Jestem Polakiem "
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
  Jeste ś my Polk ą i Polakiem Dziewczynk ą fajn ą i ch ł opakiem Kochamy Polsk ę z ca ł ych si ł
 Chcemy by ś równie ż kocha ł j ą i ty I ty
 
Ciuchcia na dworcu czeka
Dzi ś wszystkie dzieci pojad ą ni ą by pozna ć kraj Ciuchcia pomknie daleko I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas
 
Jeste ś my Polk ą i Polakiem Dziewczynk ą fajn ą i ch ł opakiem Kochamy Polsk ę z ca ł ych si ł
 Chcemy by ś równie ż kocha ł j ą i ty I ty
 
Pierwsze jest Zakopane Miejsce wspania ł a Gdzie góry i górale s ą
 Kraków to miasto stare W nim pi ę kny Wawel Obok Wawelu mieszka ł smok
 
Jeste ś my Polk ą i Polakiem Dziewczynk ą fajn ą i ch ł opakiem Kochamy Polsk ę z ca ł ych si ł
 
Chcemy by ś równie ż kocha ł j ą i ty I ty
 
Teraz to ju ż Warszawa To wa ż na sprawa Bo tu stolica Polski jest
Wis ł a, Pa ł ac Kultury, Królewski Zamek I wiele innych, pi ę knych miejsc
 
Jeste ś my Polk ą i Polakiem Dziewczynk ą fajn ą i ch ł opakiem Kochamy Polsk ę z ca ł ych si ł
 Chcemy by ś równie ż kocha ł j ą i ty I ty
 
Toru ń z daleka pachnie
Bo s ł odki zapach pierników kusi mocno nas Podró ż sko ń czymy w Gda ń ski
St ą d szarym morzem mo ż na wyruszy ć dalej w ś wiat
 
Jeste ś my Polk ą i Polakiem Dziewczynk ą fajn ą i ch ł opakiem Kochamy Polsk ę z ca ł ych si ł
 Chcemy by ś równie ż kocha ł j ą i ty I ty /2x
 
• Rozmowa na temat tekstu. Wyjaśnienie pojęcia : Ojczyzna, rozmowa na temat miast             wymienionych w piosence. • Określenie charakteru melodii oraz metrum piosenki.  • Rytmiczne powtarzanie wybranych wersów piosenki prezentowanych przez R.  • Nauka refrenu piosenki na zasadzie echa muzycznego.  
 
Zajęcia 1. Polska i jej symbole narodowe – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Dzień Flagi.  
 
• Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Dzień Flagi. Książka (s. 72–73) .  https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_56/mobile/index.html#p=6
 
Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce, słuchają opowiadania czytanego przez R.

 Ada patrzy na pudełko nowych kredek z zachwytem w oczach. Dostała je od babci Halinki.                „Kredki w trzydziestu kolorach” – tak jest napisane na opakowaniu. Ada nie umie czytać, ale               wierzy babci. Ostrożnie dotyka paluszkiem kolejnych kredek. „Prześliczne!” – myśli. Wydaje się            Adzie, że kredki uśmiechają się do niej i zachęcają, żeby coś narysowała. Na przykład              różowego kota albo słonia w czterech odcieniach zieleni. A może żółtego królika? „Trudny             wybór” – myśli Ada i aż wzdycha.  Olek, który siedzi obok, przy biurku, podnosi głowę znad ćwiczeń do zerówki.  – Pożycz mi czerwoną kredkę – prosi siostrę. Ada wolałaby nie rozstawać się z żadną kredką nawet na chwilę, a szczególnie z czerwoną,               najpiękniejszą i najweselszą ze wszystkich kredek. – Dlaczego chcesz czerwoną? Buraczkowa też            jest ładna. I pomarańczowa też – podsuwa bratu inne kredki.  – Maluję polską flagę. Potrzebuję czerwonej kredki. Chyba wiesz, w jakich kolorach jest nasza              flaga? – pyta Olek.  Ada pospiesznie podaje bratu czerwoną kredkę. Niech sobie nie myśli, że ona nie wie takich               rzeczy. Potem w milczeniu przygląda się jego pracy i marszczy czoło.  – Dlaczego nasza flaga jest biało-czerwona? Na świecie jest więcej niż dwa kolory. Gdyby była               w trzydziestu kolorach, byłaby ładniejsza – mówi.  – Ja nie mogę! Słyszysz, tato?! – woła Olek.  Tata kiwa głową i zwraca się do Ady. – Nie będziemy zmieniać polskiej flagi, mimo że na                 świecie jest więcej niż dwa kolory, córeczko. Biel i czerwień to barwy polskiego herbu: białego               orła na czerwonym tle. Biel oznacza czystość i uczciwość, czerwień odwagę i waleczność.  – Aha – Ada robi poważną minę, żeby było wiadomo, że wszystko rozumie. – Ja też chcę                 rysować odwagę i waleczność – mówi.  Cała rodzina Ady włącza się do rysowania biało-czerwonych flag.  – Przydadzą się. Lada dzień będzie święto flagi – mówi mama.  W Dzień Flagi z samego rana Ada, Olek, mama i tata wychodzą przed blok podziwiać swoje                dzieło. Ich okna zdobią małe biało-czerwone flagi.  – Macie najładniej ozdobione okna w całym bloku – chwali sąsiadka z drugiego piętra.  – A wie pani, że na świecie jest więcej niż dwa kolory, ale biały i czerwony są najśliczniejsze –                   zapewnia ją Ada.  
 
• Rozmowa na temat opowiadania. Książka (s. 72–73)  https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_56/mobile/index.html#p=6
 
Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce, odpowiadają na pytanie: Co oznaczają kolory naszej             flagi? Następnie dzieci 6-letnie czytają tekst umieszczony pod obrazkiem. Kończą zdanie.  
 
• Rozpoznawanie flagi Polski wśród flag innych narodów. Opisywanie godła Polski.           
Wskazywanie charakterystycznych cech wspólnych dla danego narodu.  Potrzebne: zdjęcia flag różnych państw, w tym flagi Polski i flagi Monako, godło Polski.  ( ZAŁACZNIK 3) R. układa na stoliku zdjęcia flag różnych krajów i prosi, aby dzieci wybrały zdjęcie              przedstawiające flagę Polski. Zwraca uwagę na flagę Monako. Dzieci wskazują różnice pomiędzy            tymi flagami. Następnie R. pokazuje im godło Polski. Prosi, aby dzieci opisały jego wygląd. Pyta:               Co łączy wszystkich Polaków? (Np. język, tradycja). Jakie znacie polskie tradycje? Zwraca uwagę             na stosowanie podczas wypowiedzi zwrotów: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy           po polsku (6-latki).  
 
• Zapoznanie z hymnem narodowym.  Nagranie hymnu Polski, pozyskane przez N.  R. pyta: Co charakterystycznego oprócz flagi i godła ma każdy kraj? Jeśli dzieci nie znają               odpowiedzi, mówi zagadkę I. Fabiszewskiej.  Na baczność stoimy, kiedy go słuchamy.  O ciszę i powagę zawsze wtedy dbamy. (hymn)   https://www.youtube.com/watch?v=MyLFTSUWRy8
 
R. pyta: Co to jest hymn? Uzupełnia wypowiedzi dzieci. Podaje tytuł hymnu Polski – Mazurek               Dąbrowskiego. Przypomina jego tekst. Zaprasza do wysłuchania pierwszej zwrotki i refrenu.           Wyjaśnia, że podczas śpiewania (słuchania) hymnu obowiązuje odpowiednia postawa. Dzieci          słuchają fragmentu hymnu, stojąc na baczność.  R. zwraca uwagę na słowa hymnu. Wyjaśnia, że napisano go bardzo dawno temu, dlatego są w                nim słowa, których już dzisiaj się nie używa. Następnie pyta: W jakich sytuacjach śpiewamy              hymn Polski? Prosi o podanie przykładów. Gdzie można zauważyć flagę Polski? Gdzie            widziałyście godło Polski?  Filmik o symbolach Narodowych https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA
 
• Nauka refrenu hymnu Polski fragmentami, metodą ze słuchu .  Wspólne śpiewanie refrenu w postawie na baczność.  
 
• Karta pracy, cz. 5, nr 12-13 ( 5-latki) ZAŁĄCZNIK 1 Dzieci:  − oglądają zdjęcia, wypowiadają się na ich temat,  − czytają podpisy z R. − kolorują ramki zdjęć,  − rysują szlaczek po śladzie, a potem – samodzielnie.  

 • Karta pracy, cz. 5, nr 14 ( 5-latki) ZAŁĄCZNIK 1 Dzieci: − czytają z N. nazwy: Odra, Wisła, Bałtyk, stolica, Tatry, − wyjaśniają, co oznaczają nazwy: Odra, Wisła, Bałtyk, stolica, Tatry,  − rysują po śladzie drogę samochodu jadącego do miasta Nysa.
 
• Karta pracy, cz. 5, nr 12-13 ( 6-latki) ZAŁĄCZNIK 2 Dzieci:  − oglądają zdjęcia, wypowiadają się na ich temat,  − czytają podpisy  − kolorują ramki zdjęć,  − piszą po śladach znanych liter, czytają zdanie z R.  
 
• Karta pracy, cz. 5, nr 14 ( 6-latki) ZAŁĄCZNIK 2 Dzieci:  − naklejają w odpowiednich miejscach na mapie odszukane wśród naklejek wyrazy: Odra,            Wisła, Bałtyk, stolica, Tatry,  − wyjaśniają, co oznaczają nazwy: Odra, Wisła, Bałtyk, stolica, Tatry, − układają napis z wyrazów odszukanych wśród naklejek.
 
Zajęcia 2.  Dzień Flagi w mojej miejscowości – rysowanie na papierze ściernym.  • Wprowadzenie do tematu.  R. mówi dzieciom zagadkę I. Fabiszewskiej.  
 
Co to za święto, kiedy wszędzie flagi polskie powiewają,  i wszyscy Polacy ulice, okna, balkony nimi ozdabiają. (Dzień Flagi)   • Rozmowa na temat sposobu, w jaki obchodzimy Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Potrzebny:  kalendarz ścienny. R. pyta: Kiedy obchodzimy Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej? Pokazuje w kalendarzu           odpowiedni dzień oraz zwraca uwagę na sposób, w jaki został on zapisany w kalendarzu. Pyta:               Dlaczego flaga ma swoje święto? Jak obchodzimy Dzień Flagi? Uzupełnia wypowiedzi dzieci.  
 
Flaga narodowa jest jednym z najważniejszych polskich symboli. Wywieszana jest na budynkach            urzędów państwowych (w tym także na budynku przedszkola) w czasie świąt i uroczystości             państwowych, a także podczas spotkań międzynarodowych. Dni, w których flaga państwowa           obowiązkowo musi być w tym miejscach wywieszona, są ściśle określone. Najczęściej są one             związane z wydarzeniami dotyczącymi utraty niepodległości lub odzyskaniem przez nasz kraj           
niepodległości. Poza tymi dniami flaga państwowa wywieszana jest w innych bardzo ważnych            dla naszego kraju momentach, zarówno dobrych, jak i złych. Jest to oznaka jedności narodu i               miłości do ojczyzny. Na domach prywatnych nie ma obowiązku wywieszania flagi, wielu ludzi             jednak robi to, aby wyrazić swoje patriotyczne uczucia. Wywieszając flagę, należy pamiętać o             tym, że nie może ona dotykać ziemi ani podłogi.  
 
• Zapoznanie z tematem pracy. Opisywanie charakterystycznych cech papieru ściernego.  Potrzebne: papier ścierny drobnoziarnisty w dowolnym kolorze.  R. proponuje dzieciom wykonanie pracy plastycznej na temat: Dzień Flagi w mojej miejscowości.             Wyjaśnia, że każdy może wyobrazić sobie ten dzień inaczej. Pamiętać jednak należy o tym, aby               na rysunku widoczne były flagi polskie, gdyż bez nich ten dzień odbywać się nie może.               Następnie pokazuje papier ścierny. Wyjaśnia, do czego jest przeznaczony. Informuje, że czasem            wykorzystywany jest również do prac plastycznych, gdyż rysowanie na nim kredkami           świecowymi daje bardzo interesujący efekt. Dzieci dotykają papieru ściernego, określają jego           fakturę oraz opisują swoje wrażenia. R., ze względu na szorstkość powierzchni papieru, zwraca             dzieciom uwagę na zachowanie ostrożności podczas rysowania.  
 
• Samodzielne wykonanie prac przez dzieci.  Dla dziecka: papier ścierny drobnoziarnisty w dowolnym kolorze, kredki świecowe.  Dzieci rysują na papierze ściernym kredkami świecowymi. Wykonują pracę na temat: Dzień Flagi             w moim mieście. Starają się zapełnić całą powierzchnię arkuszu papieru.   • Karta pracy, cz. 5, nr 15 ( 5-latki) ZAŁĄCZNIK 1 Dzieci:  − słuchają czytanego przez R. tekstu, − kolorują flagę i godło Polski (według wzoru),  
 
• Karta pracy, cz. 5, nr 15 ( 6-latki) ZAŁĄCZNIK 2 Dzieci:  − czytają tekst,  − kolorują flagę,  − rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie.
 

 

 
 
05.05.2020r. (Wtorek)
Temat kompleksowy: Moja ojczyzna
Temat: Warszawa - stolica Polski
 
Cele ogólne:
 
• wyjaśnianie znaczenia słowa stolica, zapoznanie z herbem Warszawy,  • poznawanie ważnych i charakterystycznych miejsc znajdujących się w Warszawie,  • rozwijanie sprawności ruchowej.
 
Przebieg:
 
I. Ćwiczenia poranne – zestaw nr 34.  lub propozycja: https://www.youtube.com/watch?v=3MUIZizxByY
 
• Karta pracy, cz. 5, nr 16 ( 5-latki) ZAŁĄCZNIK 1 Dzieci:  − oglądają zdjęcie, czytają z N. podpis,  − podają nazwę stolicy,  − słuchają nazwy najciekawszych miejsc w stolicy według Olka,  − rysują szlaczek po śladzie.
 
• (6 latki) Rysowanie na konturach domów odpowiedniej liczby okienek Potrzebne będzie: narysowany na kartce kontur czterech domów różniących się wysokością i            szerokością, kartoniki z liczbami. Pod każdym domem na kartce  R. umieszcza kartonik z inną liczbą. Dzieci rysują taką samą liczbę okien w poszczególnych              domach. Następnie, korzystając z wzoru, samodzielnie zapisują pod domami odpowiednie          liczby. Kolorują domy.  
 
• (5 latki) Rysowanie na konturach domów odpowiedniej liczby okienek Potrzebny będzie: narysowany na kartce kontur czterech domów różniących się wysokością i            szerokością, pod każdym domem jest narysowana inna liczba kresek.  R. rozdaje dzieciom kartki, na których są narysowane kontury domów. Pod każdym domem             znajduje się narysowana inna liczba kresek. Dzieci liczą kreski i rysują taką samą liczbę okien w                poszczególnych domach.
 
 
 
• Karta pracy, cz. 5, nr 16 ( 6-latki) ZAŁĄCZNIK 2 Dzieci:  
− rozwiązują krzyżówkę, odszukują wśród naklejek litery tworzące nazwy obrazków, o miejscu            ich naklejenia informują wyniki działań znajdujących się przy poszczególnych obrazkach,  − odczytują hasło,  − rysują wzory po śladach.   Zajęcia 1. Podróż do Warszawy  R. pokazuje dzieciom filmik przedstawiający zabytki Warszawy. https://www.youtube.com/watch?v=Klz_m44SJek
 
Dzieci opowiadają, które najbardziej im sie podobały, starają się wymienić jak najwięcej            zabytków, które zapamiętały z filmu.
 
Stare Miasto to najstarsza część Warszawy. Znajdują się tu piękne, stare kamienice. W czasie II               wojny światowej Stare Miasto było całkowicie zburzone. Zostało jednak odbudowane. Na           Starym Mieście przy placu Zamkowym znajduje się Zamek Królewski. Był siedzibą królów.            Podczas wojny został również zupełnie zniszczony. Polacy odbudowali zamek. Dzisiaj można           zwiedzać jego piękne wnętrza. Tuż obok zamku stoi kolumna Zygmunta III Wazy. To bardzo              wysoki pomnik, przedstawiający polskiego króla – Zygmunta III Wazę. Spogląda on z góry na              swoje miasto. W ręce trzyma miecz. Jest gotowy w każdej chwili ostrzec mieszkańców przed              niebezpieczeństwem i razem z nimi bronić miasta. Łazienki Królewskie to ogromny park. Było to              ulubione miejsce jednego z królów polskich – Stanisława Augusta Poniatowskiego. Spotykał się            on tutaj z bardzo ważnymi ludźmi. W Łazienkach można zobaczyć piękne budowle, np.: Pałac              na Wyspie, Amfiteatr. Są one otoczone bardzo bogatą roślinnością. W Łazienkach znajduje się             również pomnik bardzo znanego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina. W Pałacu           Kultury i Nauki znajdują się m.in. teatry, kina, muzea, księgarnia, kluby sportowe, wyższe             uczelnie, instytucje naukowe, sale koncertowe. Organizowane są wystawy, kiermasze, targi. W           Pałacu Kultury i Nauki odbywa się również wiele bardzo ciekawych zajęć dla dzieci. W budynku               Sejmu znajduje się siedziba najwyższych władz państwa. To tutaj zapadają bardzo ważne            decyzje dla wszystkich Polaków. Sejm obraduje systematycznie, pod przewodnictwem         marszałka. Jego obrady są jawne. Można je obejrzeć np. w telewizji lub usłyszeć w radiu.               Stadion Narodowy został zbudowany niedawno, na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej – tak             zwane Euro 2012. Znajduje się nad Wisłą. Stadion jest w kolorach biało-czerwonych. Krzesełka             na Stadionie Narodowym są również w kolorze biało-czerwonym. Odbywa się na nim wiele             imprez sportowych i koncertów.  
 
• Poznawanie historii Warszawy. Zapoznanie z herbem Warszawy.  R. wyjaśnia dzieciom, że przed odwiedzeniem jakiegoś miejsca warto najpierw zapoznać się z             jego historią. R. prezentuje dzieciom legendę o powstaniu Warszawy.  https://www.youtube.com/watch?v=mmRzBf_2Hsc

 R. pokazuje dzieciom herb Warszawy ( ZAŁĄCZNIK WARSZAWA KARTY PRACY)
 
• Karta pracy, cz. 5, nr 17 ( 5-latki) ZAŁĄCZNIK 1 Dzieci:  − oglądają zdjęcie,  − rysują po śladach fal rzeki Wisły,  − słuchają tekstu czytanego przez 6-latki, − rysują szlaczek po śladzie, a potem – samodzielnie.
 
• Karta pracy, cz. 5, nr 18 ( 5-latki) ZAŁĄCZNIK 1 Dzieci:  − odszukują na dużym zdjęciu fragmenty umieszczone na dole karty,  − rysują w białych polach kropki – numery tych fragmentów − wypowiadają się na temat zdjęcia.
 
• Karta pracy, cz. 5, nr 17 ( 6-latki) ZAŁĄCZNIK 2 Dzieci: − czytają cicho tekst umieszczony pod zdjęciem,  − czytają głośno tekst umieszczony pod zdjęciem,  − rysują wzory po śladach.
 
• Karta pracy, cz. 5, nr 18 ( 6-latki) ZAŁĄCZNIK 2 Dzieci:  − odszukują na dużym zdjęciu fragmenty umieszczone na dole karty,  − piszą w białych kołach numery tych fragmentów,  − wypowiadają się na temat zdjęcia.
 
Zajęcia 2. Ćwiczenia gimnastyczne  Propozycje: https://www.youtube.com/watch?v=DBYZXW0PqmA https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy 0
 
• Polska - skąd nazwa ? Według znanych w Polsce legend założycielem naszego państwa był Lech, który podróżował            ze swoim ludem. Zdecydował się zamieszkać tam, gdzie orzeł zbudował swoje gniazdo.            Miejscu temu nadał nazwę Gniezno. Tereny wokół Gniezna nie wyglądały tak jak obecnie. Na              
Lecha i jego ludzi, którzy zajmowali się przede wszystkim rolnictwem, zaczęto mówić Polanie (od              pola). Później nazwa zmieniła nieco swoje brzmienie. O naszym kraju zaczęto mówić Polska.  
 
 
• Karta pracy, cz. 5, nr 19 ( 5-latki) ZAŁĄCZNIK 1 Dzieci:  − kolorują rysunek według podanego kodu,  − oglądają zdjęcia pomników warszawskiej Syrenki.
 
• Karta pracy, cz. 5, nr 19 ( 6-latki) ZAŁĄCZNIK 2 Dzieci:  − kolorują rysunek według podanego kodu,  − rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie.
 
• Ćwiczenie oddechowe – Chorągiewki.   Potrzebna: mała chorągiewka z cienkiej bibuły Dzieci dmuchają w chorągiewki. Nabierają powietrze nosem, następnie wypuszczają je ustami,           wprawiając chorągiewki w ruch (wydech ciągły lub przerywany).
 
 
 
 
 
 
 
06.05.2020r. (Środa)
Temat kompleksowy: Moja ojczyzna
Temat: W wielkim mieście
 
Cele ogólne:
 
• rozwijanie sprawności rachunkowych,  • utrwalanie liczb i znaków matematycznych oraz umiejętności dokonywania obliczeń,  • poznawanie zabudowy charakterystycznej dla miasta,  • wykonywanie układu ruchowego do piosenki,  • wyrabianie szybkiej reakcji na sygnał.
 
Przebieg:
 
I. Ćwiczenia poranne – zestaw nr 34.  lub propozycja: https://www.youtube.com/watch?v=vklQnxEO1T8
 
• Karta pracy, cz. 5, nr 20 ( 5-latki) ZAŁĄCZNIK 1 Dzieci:  − kończą rysunki według wzorów,  − rysują szlaczek po śladzie.
 
• Karta pracy, cz. 5, nr 20 ( 6-latki) ZAŁĄCZNIK 2 Dzieci:  − kończą rysunki według wzorów,  − rysują szlaczek po śladzie.   Zajęcia 1. Budujemy miasto – zajęcia matematyczne inspirowane wierszem E. Stadtmüller Kim            jesteś?  
 
• Słuchanie wiersza E. Stadtmüller Kim jesteś?  Dzieci siedzą R. recytuje wiersz.  
 
Czy wiesz, kim jesteś? – To oczywiste!  Co ci jest bliskie? – Znaki ojczyste.  Ojczyste barwy – biało-czerwone.  Ojczyste godło – orzeł w koronie.  Ojczyste w hymnie mazurka dźwięki, no i stolica – miasto syrenki.  I jeszcze Wisła, co sobie płynie: raz po wyżynie, raz po równinie, i mija miasta prześliczne takie…  – Już wiesz, kim jesteś? – Jestem Polakiem.
 
• Rozmowa na temat wiersza.  R. pyta: O czym był ten wiersz? Jakie znaki są bliskie sercu każdego Polaka? Jak mówią o sobie                  ludzie, których ojczyzną jest Polska?    • Zaproszenie w podróż do dużego miasta. Praca z mapą.  Potrzebne będzie: mapa Polski.  R. przypomina dzieciom, że krajobraz Polski jest bardzo urozmaicony. Prosi, aby dzieci pokazały,             gdzie jest morze, gdzie są jeziora, góry, rzeki, duże miasta. Proponuje podróż do jednego z               miast. Dzieci wybierają miasto, do którego chcą podróżować.
 
• Zabawa ruchowa Wycieczka do dużego miasta.                                    R. zaprasza dzieci na wycieczkę do dużego miasta. Podczas podróży wskazuje na mapie góry – dzieci naśladują wspinanie się po górach, jeziora – dzieci siadają na dywanie, naśladują branie wioseł do rąk i przepływanie jeziora kajakiem, duże miasto – dzieci zamieniają się w samochody i kontynuują podróż.
• Budowanie osiedla mieszkaniowego.  
Potrzebne będzie: klocki (najlepiej drewniane, mogą być inne, dla dziecka 6-letniego 10 klocków, a dla 5-letniego – 6 klocków), kartki z bloku technicznego w formacie A3 (w kolorze żółtym dla dziecka 5-letniego, w kolorze niebieskim dla dziecka 6-letniego, w kolorze zielonym dla każdego dziecka), koperty, figury geometryczne wycięte z papieru kolorowego (6-latki po 10 figur geometrycznych jednego kształtu (np. prostokątów, kwadratów, kół, trójkątów), ale różnych rozmiarów, 5-latki po 6 takich samych figur, jakie mają 6-latki).
R. informuje dzieci, że dotarły już do wybranego miasta. Opowiada o tym, że miasta wciąż się rozwijają i powstają w nich nowe osiedla mieszkaniowe. Układa w sali kolorowe kartki z bloku technicznego (5-latki mają kartki w kolorze np. żółtym, a 6-latki – w kolorze niebieskim). Na środku ustawia skrzynię z klockami. Dzieci 6-letnie biorą z niej po 10 klocków, a 5-letnie po 6 klocków (jeśli ktoś będzie potrzebował więcej klocków, zawsze może podejść do skrzyni i dobrać). Klocki układają obok kartki. R. informuje, że będzie architektem projektującym nowe osiedle. Chce, aby znajdowały się w nim budynki o różnej wysokości. Dzieci będą wykonawcami projektów architekta. Do ich zadań będzie należała budowa zaprojektowanych domów. Przykłady projektów architekta:
- Na osiedlu, w miejscach oznaczonych kolorem żółtym, mają stanąć tylko budynki sześciopiętrowe (5-latki). W miejscach oznaczonych kolorem niebieskim mają stanąć tylko budynki dziesięciopiętrowe (6- latki). Dzieci budują takie budynki z klocków.
-  Architekt zmienia zdanie – w wysokich budynkach często psują się windy, budynki stojące na placu oznaczonym kolorem żółtym mają mieć cztery piętra, a te stojące na placu w kolorze
niebieskim – osiem pięter. Pyta: Co trzeba zrobić? Dzieci odejmują po dwa klocki. Liczą, ile pięter mają teraz  domy.  
-  Po prawej stronie budynku ma stanąć niższy budynek. Dzieci same decydują, ile pięter ma mieć dom. R. pyta każde dziecko: Ile pięter ma twój dom? Który z budynków jest wyższy? Który jest niższy?  
-  Architekt przygląda się domom i stwierdza, że chciałby wprowadzić zmiany. Oba budynki mają być takiej samej wysokości. Dzieci wykonują polecenie. N. pyta dzieci: Ile pięter trzeba było dobudować?  
-  Architekt prosi o wybudowanie po lewej stronie wyższego budynku. Dzieci podają, ile pięter ma ich dom.  
-  Architekt wyraża zadowolenie z postępu prac. Informuje, że budowa domów na tym osiedlu została zakończona. Teraz trzeba zadbać o zieleń. Rozdaje dzieciom kartki w kolorze zielonym oraz koperty, w których znajdują się wycięte z papieru figury geometryczne (6-latki mają po 10 figur geometrycznych, np.: prostokątów, kwadratów, kół, trójkątów, jednego kształtu, ale różnych rozmiarów, a 5-latki – po 6). Dzieci układają z nich kwiaty na zielonych kartkach (trawnikach). Po zakończeniu zadania informują, jakie figury były im potrzebne do wykonania kwiatów i ile ich potrzebowały.  
- Architekt wyraża zadowolenie z wykonanych prac. Mówi, że mieszkańcom tego osiedla tak spodobały się kolorowe trawniki, że teraz w swoich domach zawsze dbają o to, aby w wazonach były kwiaty.  
• Karta pracy, cz. 5, nr 21 ( 5-latki) ZAŁĄCZNIK 1 Dzieci:                                                                                       − dorysowują kwiaty tak, żeby w każdym kolejnym wazonie było ich o jeden więcej, kolorują rysunki wazonów i kwiatów, − słuchają zadania czytanego przez R,                                                      − rysują odpowiednią liczbę pączków, odpowiadają na pytanie,                            − rysują szlaczek po śladzie.
• Karta pracy, cz. 5, nr 22 ( 5-latki) ZAŁĄCZNIK 1 Dzieci:                                                                                         − uzupełniają pętle według podanych kodów,
− w każdym kolejnym polu rysują o jeden kwiatek więcej niż w poprzednim, − bawią się w sposób dowolny w mieście zbudowanym podczas zajęć.
 
• Karta pracy, cz. 5, nr 20 ( 6-latki) ZAŁĄCZNIK 2 Dzieci:                                                                                        − wykonują działania samodzielnie lub z R.,                                                           − zapisują odpowiednie liczby na płatkach, − układają działanie matematyczne do zadania i wypowiadają je głośno,                                      − rysują szlaczek po śladzie, a potem – samodzielnie.

 • Karta pracy, cz. 5, nr 20 ( 6-latki) ZAŁĄCZNIK 2 Dzieci:                                                                               − liczą kwiaty w pętlach, porównują ich liczbę, piszą w okienkach odpowiednie liczby i znaki,                  − rysują po śladach; rysują w ramkach tyle elementów, ile wskazują liczby,                                       − wpisują brakujące liczby.
 
Zajęcia 2. Zajęcia umuzykalniające. Zabawy z piosenką Jestem Polakiem. https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
Dzieci wraz z rodzicem, wymyślają taniec w parze , do piosenki Jestem Polakiem.
 
• Karty pracy, cz. 5, nr 23 ( 5-latki) ZAŁĄCZNIK 1 Dzieci:  − oglądają kwadraty z pokolorowanymi polami,  − kolorują te same miejsca na kwadratach po prawej stronie karty,  − w każdym kolejnym polu rysują o jeden kwadrat mniej niż w poprzednim.
 
• Karty pracy, cz. 5, nr 23 ( 6-latki) ZAŁĄCZNIK 2  Dzieci: − czytają zadania (z R. lub samodzielnie),  − wpisują do okienek  odpowiednie liczby i znaki,  − wpisują brakujące liczby.
 
 
 
 
 
 
 
07.05.2020r. (czwartek)
 
Temat kompleksowy: Moja ojczyzna
 
Temat: Poznajemy sąsiadów Polski
 
Cele ogólne: • poznawanie nazw państw sąsiadujących z Polską,  • stwarzanie okazji sprzyjających zdobywaniu wiedzy o świecie,  • zapoznanie z pojęciem Unia Europejska,  
• rozwijanie sprawności ruchowej.
 
Przebieg:
 
I. Ćwiczenia poranne – zestaw nr 34.  lub propozycja: https://www.youtube.com/watch?v=hBFLp08y33Y
 
• Poznajemy herby polskich miast – ćwiczenia w sferze percepcyjnej.  Zdjęcia herbów polskich miast (w tym Warszawy i Krakowa). ZAŁACZNIK 3
 
Dzieci siedzą przy stolikach, oglądają zdjęcia przedstawiające herby polskich miast. Zastanawiają się, dlaczego mają taki wygląd. Wybierają najciekawszy herb. R. opowiada dzieciom historie wybranych herbów.  Herby przedstawiają charakterystyczne cechy danej miejscowości. Mogą to być elementy architektury, np.: wieże, kościoły, zamki oraz inne budynki. Przykładem takiego miasta jest np. Malbork lub Toruń. Mogą to być również postacie świętych, najczęściej patronów starych miejscowych kościołów, lub ich atrybuty, np. święty Piotr z kluczami do bram raju i czyśćca jest przedstawiony na herbie Ciechanowa. Herby mogą również informować o tym, kto założył dane miasto i kto był jego właścicielem. Herby mogą również nawiązywać swym znaczeniem do nazw miast, np. w herbie miasta Łodzi znajduje się łódź. Mogą się na nich również znajdować inne charakterystyczne dla danej miejscowości elementy, np.: krajobraz, środowisko przyrodnicze, elementy związane z legendą o powstaniu miasta.  
 
• Wykonanie flagi Polski.  Potrzebne: karta , czerwona farba, pędzelek, mocny klej, nożyczki, patyk.  Dzieci malują właściwą część polskiej flagi na czerwono z jednej strony. Po wyschnięciu malują drugą stronę flagi. Całkowicie suchą, pomalowaną część chorągiewki przyklejają do patyka.
 
Zajęcia 1. Z wizytą u naszych sąsiadów – zajęcia prowadzone metodami aktywizującymi.
 
• Wyjaśnienie znaczenia słowa sąsiad.  Potrzebne: wycięty z białego papieru kontur mapy Polski. (ZAŁĄCZNIK 3) R. mówi zagadkę I. Fabiszewskiej.  
 
Mieszka obok ciebie, więc się dobrze znacie. Czasem też się w domach swoich odwiedzacie. (sąsiad)
 
R. pyta: Kogo nazywamy sąsiadem? Znasz swoich sąsiadów? Następnie układa w środku koła
kontur mapy Polski. Pyta dzieci: Co to jest? Czy Polska ma sąsiadów? Gdzie mieszkają sąsiedzi Polski? (Poza granicami naszego kraju). Przypomina, co znaczą słowa granice państwa. Proponuje poznanie sąsiadów Polski.
 
• Zapoznanie z sąsiadami Polski .  Wycięty z białego papieru kontur mapy Polski, mapa Europy, kartoniki z nazwami państw graniczących z Polską: Niemcy, Czechy, Słowacja, Litwa, Białoruś, Rosja, Ukraina. (ZAŁĄCZNIK 3) R. umieszcza na dywanie mapę Europy. Dzieci z pomocą R. odnajdują na niej Polskę i wodzą palcem po jej granicach (6-latki). N. układa na dywanie kartoniki, na których są zapisane nazwy państw graniczących z Polską: Niemcy, Czechy, Słowacja, Litwa, Białoruś, Rosja, Ukraina. Dzieci (samodzielnie i z pomocą N.) czytają nazwy państw (6-latki). N. pokazuje te państwa na mapie. Dzieci kładą kartoniki z nazwami państw w odpowiednich miejscach przy konturze Polski.    • Zaproszenie w podróż do wybranych krajów naszych sąsiadów.  Potrzebne: nagranie dowolnej muzyki, chorągiewka przedstawiająca flagę Czech.  R. zaprasza w podróż do kraju jednego z naszych sąsiadów – do Czech. Włącza nagranie dowolnej piosenki, przy której dzieci podróżują samolotem (rozkładają ręce w bok i lecą, poruszając się po całej sali). Na przerwę w nagraniu muzyki R. podnosi do góry chorągiewkę przedstawiającą flagę Czech i informuje dzieci, że znajdują się na lotnisku w Czechach.  
 
• Wizyta w Czechach.  Zdjęcie flagi Czech, koperta i pocięte na części zdjęcie flagi Czech. ( ZAŁĄCZNIK 3) R. wita się z dziećmi, mówiąc: Ahoj. Dzieci odpowiadają tak samo. Następnie przemieszczają się za R. w tę część pokoju, która została oznaczona flagą Czech (można ją umieścić np. na ścianie). Dzieci opisują wygląd flagi. Poszukują podobieństwa do flagi Polski (np. czy jest na niej kolor czerwony lub biały). R. daje kopertę z pociętą na części flagą Czech. Dzieci układają flagę. . Pyta: Jakie miasto jest stolicą Czech? Jaki jest ulubiony przysmak Czechów? Opowiada dzieciom o czeskich knedlikach i pokazuje Pragę na mapie.
 
• Wizyta na Słowacji.  Potrzebne: zdjęcie flagi Słowacji, koperta i pocięte na części zdjęcie flagi Słowacji, zdjęcia słowackich Tatr,. Dzieci przemieszczają się samolotem do kolejnego sąsiada Polski – na Słowację. R. wita je słowami: Dobre rano. Podobnie jak w poprzednim ćwiczeniu dzieci idą za R. w odpowiednią część pokoju, opisują flagę Słowacji, porównują ją z flagą Polski i układają z elementów. R. pokazuje dzieciom zdjęcia słowackich Tatr. Wyjaśnia, że część tych gór leży po polskiej stronie, a część – po słowackiej. Opowiada legendę o Janosiku. https://www.youtube.com/watch?v=I0ZPgE2OYMY  
 
• Zapoznanie z Unią Europejską. R. wyjaśnia dzieciom, że chociaż każde z państw, które odwiedziły podczas zajęć, ma swój język, swoje tradycje i swą kulturę, to wszystkie mają również coś wspólnego. Leżą w Europie i są członkami jednej wielkiej rodziny, którą jest Unia Europejska. Polska również jest jej członkiem.
 
• Karty pracy, cz. 5, nr 24 ( 5-latki) ZAŁĄCZNIK 1 Dzieci: − czytają z nauczycielem, wskazują Polskę na mapie,  − słuchają nazw państw należących do Unii Europejskiej, czytanych R.; przyglądają się mapie,  − rysują szlaczek po śladzie.
 
• Karty pracy, cz. 5, nr 24 ( 6-latki) ZAŁĄCZNIK 2 Dzieci: − czytają napis, wskazują Polskę na mapie,  − czytają nazwy wybranych państw należących do Unii Europejskiej,  − wskazują nazwy państw, które są sąsiadami Polski.
 
Zajęcia 2. Ćwiczenia gimnastyczne https://www.youtube.com/watch?v=OZ54i4ecwWA
 
• Karty pracy, cz. 5, nr 25 ( 5-latki) ZAŁĄCZNIK 1 Dzieci:  − czytają wspólnie z R. nazwy państw,  − oglądają zdjęcia,  − mówią, z czego słyną te państwa,  − rysują to, z czego słynie Polska,  − rysują szlaczek po śladzie, a potem – samodzielnie. • Karty pracy, cz. 5, nr 25 ( 6-latki) ZAŁĄCZNIK 2 Dzieci: − odszyfrowują nazwy krajów według podanego kodu, odszukują litery wśród naklejek i naklejają je w odpowiednich miejscach,  − czytają te wyrazy,  − czytają nazwy wybranych państw Unii Europejskiej.
 
 
 
 
 
08.05.2020r. (piątek)
 
Temat kompleksowy: Moja ojczyzna
 
Temat: Jestem Europejczykiem
 
Cele ogólne: • zapoznanie z symbolami Unii Europejskiej,  • utrwalanie wiadomości na temat polskich symboli narodowych,  • poznawanie nowej techniki plastycznej – malowanie na podkładzie z kaszy jęczmiennej.
 
Przebieg:
 
I. Ćwiczenia poranne – zestaw nr 34.  lub propozycja: https://www.youtube.com/watch?v=CEyba0BvBUE
 
• Poznawanie polskich strojów ludowych. R. włącza filmik o Polskich strojach ludowych. Dzieci oglądają, następnie opisują charakterystyczne cechy strojów. Odnajdują na mapie Polski (z pomocą R.) regiony właściwe dla danego stroju.  https://www.youtube.com/watch?v=UgUs7-Yaj04
 
Zajęcia 1. Poznajemy Unię Europejską – rozmowa przy mapie.
 
• Praca z mapą Europy.  Potrzebne: mapa Europy, napis Europa. ( ZAŁĄCZNIK 3)  R. pokazuje kartonik z napisem Europa do czytania całościowego, który odczytują dzieci 6-letnie. Pyta dzieci: Co to jest Europa? Wyjaśnia, że Europa to kontynent, na którym leży również Polska. Umieszcza na tablicy / stole mapę Europy. Pokazuje obszar Europy.
 
• Zapoznanie z Unią Europejską.  Potrzebne: flagi: Austria, Belgia, Bułgaria, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Wielka Brytania, Chorwacja, Czechy, Hiszpania, Szwecja, Węgry, Włochy, i kartoniki z ich nazwami, skakanki, plastikowe pudełko. ( ZAŁĄCZNIK 3) R. wyjaśnia, że niektóre kraje leżące na kontynencie europejskim zawiązały tak zwaną unię, czyli porozumienie, układ, umowę. Kraje te współpracują ze sobą, pomagają sobie. R. porównuje Unię Europejską do domu, w którym wszyscy domownicy troszczą się o siebie wzajemnie.     R . informuje dzieci, że obywatele Wielkiej Brytanii w 2017 roku zdecydowali się na opuszczenie Unii Europejskiej. R. układa np. ze skakanek kontur domu. Następnie dzieci losują z pojemnika jeden kartonik z flagą i nazwą państwa – członka Unii Europejskiej – i odczytują nazwę samodzielnie lub z pomocą R. (6-latki). 5-latki (przy ewentualnej pomocy R.) – i umieszczają w konturze domu. R. wyjaśnia, że wszystkie państwa, których zdjęcia flag zostały umieszczone w domu, należą do Unii Europejskiej. Jedno państwo – Wielka Brytania – postanowiło opuścić Unię Europejską. Wkrótce przestanie być jej członkiem.  
 
• Poznawanie flagi Unii Europejskiej.  Potrzebne: Niebieski karton, żółte gwiazdki wycięte z papieru, zdjęcie flagi Unii Europejskiej. (ZAŁĄCZNIK 3)  R. wyjaśnia, że Unia Europejska ma również swoją flagę. Jest ona symbolem wszystkich państw wchodzących w skład UE. Pokazuje dzieciom zdjęcie flagi. Dzieci opisują jej wygląd, liczą z R.
gwiazdki na fladze. R. wyjaśnia, że na początku do Unii należało tylko 12 państw. Dlatego właśnie na fladze jest 12 gwiazdek. Liczba państw członkowskich zmieniła się – obecnie jest ich 28, ale liczba gwiazdek pozostała taka sama. Kiedy Wielka Brytania wystąpi już ostatecznie z Unii Europejskiej, pozostanie w niej 27 państw członkowskich. Istnieje jednak możliwość, że zostaną przyjęci nowi członkowie. R. układa na podłodze niebieski karton i żółte gwiazdki. Dzieci układają gwiazdki na kartonie w taki sam sposób, jak są one ułożone na fladze UE.
 
• Karty pracy, cz. 5, nr 27 ( 5-latki) ZAŁĄCZNIK 1 Dzieci:  − czytają z R. nazwy wybranych państw Unii Europejskiej,  − układają nazwy państw z rozsypanki literowej według wzoru zamieszczonego w karcie pracy pod zdjęciami, − słuchają o znanych miejscach w tych państwach,  − słuchają tekstu czytanego przez R.,  − rysują szlaczek po śladzie, a potem – samodzielnie.
 
• Karty pracy, cz. 5, nr 27 ( 6-latki) ZAŁĄCZNIK 2 Dzieci:  − słuchają, czytanych przez R., nazw państw należących do Unii Europejskiej,  − rozwiązują krzyżówkę, odszukują wśród naklejek litery tworzące nazwy obrazków, naklejają je w odpowiednich polach, odczytują hasło, − czytają tekst umieszczony pod krzyżówką, − rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie.
 
 
• Poznawanie kolejnych symboli Unii Europejskiej: hymnu oraz Syriuszy wybranych państw.
 Potrzebne: nagranie hymnu Unii Europejskiej , napis Syriusz, zdjęcia Syriuszy: Unii Europejskiej, Polski i np. Włoch, Holandii. (ZAŁĄCZNIK 3)
https://www.youtube.com/watch?v=lJZmpgqJ_mQ
R. wyjaśnia, że UE ma również swój hymn. Muzykę napisał bardzo znany niemiecki kompozytor Ludwig van Beethoven. Włącza dzieciom nagranie z hymnem UE. Dzieci opisują nastrój utworu. R. informuje, że Unia Europejska ma również swoją maskotkę – stonogę. Pokazuje kartonik z napisem Syriusz. Dzieci odczytują imię maskotki (6-latki). Została ona stworzona dla najmłodszych obywateli UE, czyli dla dzieci. Pokazuje dzieciom zdjęcie. Dzieci opisują Syriusza i uczucia, jakie on w nich budzi. Wskazują na cechy, po których można poznać, że Syriusz przedstawiony na zdjęciu jest symbolem UE. Następnie R. pokazuje zdjęcia Syriuszy z innych, wybranych krajów (w tym Polski). Dzieci odnajdują różnice między nimi.
Syriusze różnych państw różnią się od siebie. Każde państwo członkowskie ubiera Syriusza, nawiązując do własnej tradycji i kultury. Np. Syriusz holenderski trzyma w rękach bukiet tulipanów, Syriusz Włoch gra na banjo.  
• Karty pracy, cz. 5, nr 26 ( 5-latki) ZAŁĄCZNIK 1 Dzieci:  − kolorują rysunek flagi Unii Europejskiej,  − kolorują według wzoru rysunki flag wybranych państw należących do Unii Europejskiej, − rysują szlaczek po śladzie
 
• Karty pracy, cz. 5, nr 26 ( 6-latki) ZAŁĄCZNIK 2 Dzieci:  − kolorują rysunek flagi Unii Europejskiej,  − kolorują według wzoru rysunki flag wybranych państw należących do Unii Europejskiej, − rysują szlaczki po śladach.
 
Zajęcia 2. To Polska, moja ojczyzna – zajęcia plastyczne.
• Wprowadzenie.  
R. mówi rymowankę I. Fabiszewskiej:  
Ojczyzna to miejsce, które bardzo kochamy.  
Nazwę naszej ojczyzny głośno wymawiamy.
 Dzieci mówią słowo Polska.
 
• Wyjaśnienie sposobu wykonania pracy.  
Potrzebne: wycięty z papieru kontur mapy Polski. ( ZAŁĄCZNIK 3)
R. układa przed dziećmi wycięty z papieru kontur mapy Polski. Pyta: Co przypomina wam ten kształt? Proponuje dzieciom wykonanie pracy na temat: To Polska – moja ojczyzna. Wyjaśnia sposób wykonania pracy.  
• Samodzielna praca dzieci.  
Potrzebne: kontur mapy Polski wycięty ze sztywnego papieru lub z tektury, plastikowy pojemnik, kasza jęczmienna, mocny klej, np. wikol, biała farba i czerwona farba, pędzel.
R. wręcza dziecku wycięty z tektury lub sztywnego kartonu kontur mapy Polski. Dzieci pokrywają całą powierzchnię papieru mocnym klejem, a następnie posypują kaszą jęczmienną z
pojemniczków. Potrząsają kartonem, usuwając z niego zbędną część kaszy. Dzielą kontur mapy Polski na dwie części – górną część malują na kolor biały, a dolną – na kolor czerwony.
• Zabawa bieżna Orły.
Krążek dla każdego dziecka, tamburyn, bębenek, trójkąt. ( dowolne instrumenty, 2 łyżki , łyżka i garnek, ryż w słoiku)
R. rozkłada w sali krążki (gniazda). Dzieci są orłami. Poruszają się po sali przy dźwiękach tamburynu, bębenka lub trójkąta. Kiedy R. gra na tamburynie, dzieci naśladują lot orła (ręce wyciągnięte w bok) zgodnie z granym rytmem: szybko lub wolno. Kiedy R. gra na bębenku, orły latają nisko (dzieci pochylają się), kiedy gra na trójkącie, orły latają wysoko (dzieci biegają we wspięciu na palcach). Na przerwę w grze orły wracają do swoich gniazd.

Strefa rodzica